kamil2007 wszystko zależy w jakim stopniu użytkujemy auto na drogach płatnych.
Jednak biorąc pod uwagę zużycie AdBlue na poziomie 1,5l/100km, załóżmy, że autko zrobi 12000km, daje nam to zużycie rzędu 180l adblue w miesiącu razy 0,8zł netto za litr adblue daje nam to porażający koszt 144zł/miesięcznie
Natomiast różnica na km w Niemczech między E5 a E4 to 0,028eur, czyli przyjmując po średnim kursie 4zł EURPLN to Euro4 przestaje być opłacalne po przejechaniu 1285km na drodze płatnej.
Oczywiście różnica może jeszcze wynikać z ceny pojazdu, E4 przy zakupie jest tańsze od E5, ale większość producentów już nie oferuje nowych E4, więc porównanie nowych aut ze starszą i nowszą normą może być trudne.
Dodatkowo to, że nie wlewasz adblue wcale nie oznacza, że twój budżet zapomina o kosztach ekologii, ponieważ Scania była w stanie dojść do normy E5(E4 chyba też) za pomocą filtra który można wymienić jedynie w serwisie Scanii, wymiana kosztuje bodajże ok. 10tyś na rok(nie jestem w stanie potwierdzić na 100% ponieważ Scanii E5 bez adblue nie posiadam).
Inną kwestią jest jeszcze spalanie i moc przy obu normach, więc tak naprawdę trudno powiedzieć, która jest tańsza w utrzymaniu, ponieważ nie da się jednoznacznie porównać spalania aut. Jednak moim zdaniem nowsze normy wciąż są bardziej opłacalne.