Strona 1 z 1 [ Posty: 18 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 06 mar 2011, 20:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

Witam, mam problem z wrzuceniem jedynki i czwórki w Volvie FH 12 z 1998r. Skrzynia manualna, od niedawna go użytkuję i od początku mam ten problem. Skrzynia 6-biegowa, czyli jedynka i czwórka na tym samym położeniu, tyle tylko że na L bądź H. Może ktoś coś podpowie gdzie szukać przyczyny, mam nadzieję że to nie problem w samej skrzyni.


Post Wysłano: 06 mar 2011, 22:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Sprawdź czy drążki wybieraka skrzyni biegów nie są zbyt luźno. Niby banalne, ale to pierwsze od czego można zacząć poszukiwania.

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

ok. Generalnie jestem zielony, ale spróbuję sprawdzić. Przyznam się bez bicia, auto mam od kilku dni. Dodam jeszcze, że wyświetla się kontrolka na desce rozdzielczej dotycząca skrzyni. Objawy są następujące, jesli jadę spokojniutko, na wolnych obrotach i przełanczam z 3 na 4 to wchodzi normalnie choć czuję że jakoś tak trochę płytko. Jeśli jednak próbuję redukować z wyższego na 4 to mam zgrzyt, bieg mogę wrzucić ale nie robię tego na siłę, po prostu pomijam 4, ale nie wyobrażam sobie zeby tak funkcjonować z autem pod obciążeniem.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

z opisu objawow podejrzewam ze masz elektryczna usterke inhibitora biegu 1, to takie ustrojstwo ktore zapobiega wrzuceniu biegu 1 przy predkosci powyzej 25km/h jest to elektromagnes po stronie kierowcy na obudowie wybieraka

Obrazek
nr 1
Obrazek


Obrazek

jak nie sam magnes (co zdarza sie najczesciej) to cable do niego lub

VECU nie otrzymuje prawidlowego sygnalu z czujnika zmiany pokladow

Obrazek

sprawdz czy czasami w czujniku nr 4 po prawej stronie skrzyni biegow nie ma oleju (najczestsza przyczyna lub przewody przerwane )

jak sie zgubisz daj znac


pozdrawiam
Cytuj:
ok. Generalnie jestem zielony, ale spróbuję sprawdzić. Przyznam się bez bicia, auto mam od kilku dni. Dodam jeszcze, że wyświetla się kontrolka na desce rozdzielczej dotycząca skrzyni. Objawy są następujące, jesli jadę spokojniutko, na wolnych obrotach i przełanczam z 3 na 4 to wchodzi normalnie choć czuję że jakoś tak trochę płytko. Jeśli jednak próbuję redukować z wyższego na 4 to mam zgrzyt, bieg mogę wrzucić ale nie robię tego na siłę, po prostu pomijam 4, ale nie wyobrażam sobie zeby tak funkcjonować z autem pod obciążeniem.

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

Dzięki za fachowe rady i materiały. Chyba sobie to wydrukuję przed podejściem do tej skrzyni. Jak coś zdziałam to dam znać.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 gru 2010, 17:24
Posty: 6018
Samochód: Volvo FH

A ja coś czuję, że to synchronizator się kończy. Na ogół właśnie ten pierwszy się sypie.

Na zimnej skrzyni też zgrzytają biegi? Bo jeśli na zimnym jest bez zgrzytu, a na zagrzanym już ze zgrzytami to synchronizator.

_________________
Naczelny Prywaciarz WC :).

Kania to ch uuu j!!! 8)


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 kwie 2008, 19:28
Posty: 17
GG: 0

Rowniez sklaniam sie ku teori padajacych synchronizatorow. Mialem podobny problem. Nieunikniona bedzie naprawa tej skrzyni. Kupilem auto juz z tym problemem, popracowala jeszcze 1,5 roku przy czym na aucie pracowalo 3 kierowcow - kazdy mial roznie opanowana teorie PRZYGAZOWKI.

Remont z wymiana sprzegla skonczyl sie na kwocie 4000zl ( samo sprzegło 1700). RObocizna z wyjeciem i montazem od 1500-2000zł. Przy czym niektore rzeczy byly naprawiane badz dorabiane. Skrzynia pracuje juz ponad 2 lata i zadnych oznak powrotu problemu.

Jest jednak szansa wydluzenia zywotnosci skrzyni - PRZYGAZOWKA. Tak jak sie to robiło w Star-ze.
Tak jak mowisz ciężej jest zredukowac z 5 niz wrzucic 4 z 3.

W przypadku z 3 na 4. Wystarczy jadac na 3 przelaczyc na gorna skrzynie, wsyprzeglic, luz, przygazowka ( do 1800 obr/min) i wrzucasz bieg w przedziale 1500-1600 obr/min. Cala operacja nie moze zajac wiecej niz 2-3 sekundy.
Co do redukcji to zauwazylem ze najlepszym sposobem byl schemat- wysprzeglasz ,luz, puszczasz sprzeglo, przygazowka, wysprzeglasz, przygazowka i wrzucasz bieg na przedzialach obrotow tak jak w 1 przypadku. Pozwoli Ci to wydluzyc jej prace. Powiem jeszcze ze jak skrzynia padla to zostala mi tylko 2,5 i wsteczny. Pozdrawiam


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

NO chłopaki...same pocieszające wiadomości piszecie. W sobotę prowadziłem auto z kupna, zwróciłem sprzedającemu uwagę na ten problem po jeźdxie próbnej ale sam wsiadł i jakos mu to wychodziło, pomyśłałem że może nie mam wprawy, teraz się zastanawiam czy gościu nie nabrał nowicjusza wrzucając szóstkę, sam już nie wiem, zgłupiałem. Jechałem nim 200 km do domu i próbowałem różnych sposobów, z podwójnym wysprzęglaniem, przygazówkami, nic to nie dawało. Jesli okaże się że trzeba będzie rozbierać skrzynię to się pochlastam szarym mydłem.

EDIT:
Ale jest mozliwe zeby zużyty synchronizator powodował wyświetlanie kontrolki na desce? Zacznę od czujników o których pisał tszpak. Mam pytanko czy te czujniki nr 1,2,3,4,5,6 na rysunku sa odpowiedzialne za poszczególne biegi? Masz może jakies materiały żeby poczytać?


Ostatnio zmieniony 07 mar 2011, 23:46 przez Szaki, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie piszemy posta pod postem, używaj funkcji zmień!


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

niee czujniki sa od roznych rzeczy ale nie ma od poszczgolnych biegoow


jak nie naprawisz usterki ktora jestem prawie pewien jest inhibitor i bedziesz sila wciskal bieg 4 to doprowadzisz do pekniecia pierscienia rozprezajacego na synchronizatorze wypadna male trzepienie lub popekaja sprezynki konsekwencje sobie wyobraz a koszta no cooz popatrz na post wyzej

prosty test odepnij wtyczke na inhibitorze i przejedz sie z odpieta wtyczka czy jest roznica
""OSTRZEZENIE UWAZAJ ZEBYS NIE WRZUCIL JEDYNKI PRZY WIEKSZEJ PREDKOSCI BO ZALATWISZ SKRZYNIE UPEWNIJ SIE ZE WRZUCASZ 4

ps rady "niektorych domoroslych mechanikow" ktorzy nie maja pojecia o budowie skrzyni volvo doprowadzaja do zamieszania

zuzyty lub wytarty pierscien synchronizatora wyczujesz jak bedziesz zmienial biegi z "przygazowka" zmieniajac predkosc obrotowa walka sprzeglowego, jak w starym STARZE CZY ZUKU ok zgadza sie ale skrzynia manualna volvo ma 3 synchronizatory na kazdy bieg, nie ma czujnikow na walku glownym powierdzajacym zasprzeglenie czy nie biegu, wiec wniosek - nie generuje kodu bledu jak w ISHIFT

Obrazek

1-inhibitor biegu pierwszego
2-czujnik zalaczonego biegu posredniego tzw polowek
3-czujnik zalaczonego biegu wstecznego
4-czujnik zalaczonego pokladu gorny-dolny
5-elektrozawor przelacznik pokladu gorny dolny
6-impulsownik predkosci tachografu

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

Hejka. Dłubałem dziś przy skrzyni. Chyba wszyscy tu piszący macie po trochu rację. Na początek znalazłem ten inhibitor, po prawej stronie z przodu skrzyni (wg schematu przesłanego przez tszpaka), nie mogłem zdjąć przewodu z zatrzasku, ale zauważyłem ze na czujniku nr 2 (lewa strona) jeden z przewodów wtyczki jest urwany, zdjełem ją całkiem i sie przejechałem - wkładanie biegu z 3 na 4 bez problemu niezaleznie od obrotów silnika, z 5 na 4 zgrzyt. Po naprawie przewodu i założeniu wtyczki z 3 na 4 bez zmian czyli dobrze, z 5 na 4 włożenie możliwe ale po przegazówce gdzieś do 1200-1300 obrotów, bez przegazówki i podwójnego wysprzęglenia nie możliwe. Czujnika nr 4 nie rozkręcałem ale z zewnątrz jest mocno zapocony. Dodam jeszcze, że jak prowadziłem auto w tamtym tygodniu kontrolka skrzyni sie paliła, dziś od początku zgaszona. Sam nie wiem, sprawdzę i poprzeczyszczam jeszcze w olnym czasie wszystkie wtyczki i ten czujnik nr 4. Ale coś czuję że to może być jednak synchronizator, łudzę się że może jednak jeszcze któryś czujnik ale.... inhibitor jedynki chyba dobry skoro wrzucam z 3 na 4 bez problemu. Za dotychczasowe wskazówki dziękuję szczególnie tszpakowi, co jeszcze można sprawdzić kolego?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 cze 2007, 12:36
Posty: 917
GG: 0
Lokalizacja: kurpie

Cytuj:
niee czujniki sa od roznych rzeczy ale nie ma od poszczgolnych biegoow


jak nie naprawisz usterki ktora jestem prawie pewien jest inhibitor i bedziesz sila wciskal bieg 4 to doprowadzisz do pekniecia pierscienia rozprezajacego na synchronizatorze wypadna male trzepienie lub popekaja sprezynki konsekwencje sobie wyobraz a koszta no cooz popatrz na post wyzej

prosty test odepnij wtyczke na inhibitorze i przejedz sie z odpieta wtyczka czy jest roznica
""OSTRZEZENIE UWAZAJ ZEBYS NIE WRZUCIL JEDYNKI PRZY WIEKSZEJ PREDKOSCI BO ZALATWISZ SKRZYNIE UPEWNIJ SIE ZE WRZUCASZ 4

ps rady "niektorych domoroslych mechanikow" ktorzy nie maja pojecia o budowie skrzyni volvo doprowadzaja do zamieszania

zuzyty lub wytarty pierscien synchronizatora wyczujesz jak bedziesz zmienial biegi z "przygazowka" zmieniajac predkosc obrotowa walka sprzeglowego, jak w starym STARZE CZY ZUKU ok zgadza sie ale skrzynia manualna volvo ma 3 synchronizatory na kazdy bieg, nie ma czujnikow na walku glownym powierdzajacym zasprzeglenie czy nie biegu, wiec wniosek - nie generuje kodu bledu jak w ISHIFT

Obrazek

1-inhibitor biegu pierwszego
2-czujnik zalaczonego biegu posredniego tzw polowek
3-czujnik zalaczonego biegu wstecznego
4-czujnik zalaczonego pokladu gorny-dolny
5-elektrozawor przelacznik pokladu gorny dolny
6-impulsownik predkosci tachografu


1 to nie blokada 1 biegu tylko małej skrzyni .


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

sprawdz na 100% czujnik 4 bez prawidlowego sygnalu z 4 inhibitor nir dziala prawidlowo a objawy sa takie jak opisujesz ( mialem kilkanascie takich zaolejonych czujnikow przyczyna braku 1 i 4 biegu niektore wskakiwaly po przygazowce )

pozdrowienia
Cytuj:
Hejka. Dłubałem dziś przy skrzyni. Chyba wszyscy tu piszący macie po trochu rację. Na początek znalazłem ten inhibitor, po prawej stronie z przodu skrzyni (wg schematu przesłanego przez tszpaka), nie mogłem zdjąć przewodu z zatrzasku, ale zauważyłem ze na czujniku nr 2 (lewa strona) jeden z przewodów wtyczki jest urwany, zdjełem ją całkiem i sie przejechałem - wkładanie biegu z 3 na 4 bez problemu niezaleznie od obrotów silnika, z 5 na 4 zgrzyt. Po naprawie przewodu i założeniu wtyczki z 3 na 4 bez zmian czyli dobrze, z 5 na 4 włożenie możliwe ale po przegazówce gdzieś do 1200-1300 obrotów, bez przegazówki i podwójnego wysprzęglenia nie możliwe. Czujnika nr 4 nie rozkręcałem ale z zewnątrz jest mocno zapocony. Dodam jeszcze, że jak prowadziłem auto w tamtym tygodniu kontrolka skrzyni sie paliła, dziś od początku zgaszona. Sam nie wiem, sprawdzę i poprzeczyszczam jeszcze w olnym czasie wszystkie wtyczki i ten czujnik nr 4. Ale coś czuję że to może być jednak synchronizator, łudzę się że może jednak jeszcze któryś czujnik ale.... inhibitor jedynki chyba dobry skoro wrzucam z 3 na 4 bez problemu. Za dotychczasowe wskazówki dziękuję szczególnie tszpakowi, co jeszcze można sprawdzić kolego?

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Odkręć inhibitor wciśnij bolec do środka jeśli wystaje przykręć i nie podłączaj wtyczki do niego i sprawdź wtedy czy biegi normalnie wchodzą

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

Obrazek

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

Wymieniłem elektromagnez 1, również załozyłem nowy przebijak pneumatyczny ( wg rys nr 4), bez zmian, z tą różnicą że po dobrym nabiciu powietrza w układzie rzadne biegi w ogóle nie wchodzą, nie ma zgrzytów, po prostu nie idzie nic wrzucić. Zgaszę, ciśnienie po jakimś czasie spada i juz wchodzą. Jednak bieg nr4 bez zmian, zgrzyt. Czy to może być za duże ciśnienie w układzie? Im dalej w las, tym więcej drzew. Zaczynam się wkurzać. Przydało by się pogadać z kimś przez tel szybciej wymieniając informacje. Szpaku wymyśl coś, ciągle wierzę że to jednak nie synchronizator.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

Jeszcze jedno, ta pozycja biegu 1-4 jakoś dziwnie wchodzi na sucho (na zgaszonym silniku) tak jakoś płytko, na pozostałych biegach czuć wyraźne przejście a na jedynce jakbym ruszał kijem w cieście. Przy załączonym motorze również jedynka jest "dziwna", niby wchodzi ale czasami przy puszaczaniu sprzęgła wyrzuca.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

zadzwon +447928131963
Cytuj:
Wymieniłem elektromagnez 1, również załozyłem nowy przebijak pneumatyczny ( wg rys nr 4), bez zmian, z tą różnicą że po dobrym nabiciu powietrza w układzie rzadne biegi w ogóle nie wchodzą, nie ma zgrzytów, po prostu nie idzie nic wrzucić. Zgaszę, ciśnienie po jakimś czasie spada i juz wchodzą. Jednak bieg nr4 bez zmian, zgrzyt. Czy to może być za duże ciśnienie w układzie? Im dalej w las, tym więcej drzew. Zaczynam się wkurzać. Przydało by się pogadać z kimś przez tel szybciej wymieniając informacje. Szpaku wymyśl coś, ciągle wierzę że to jednak nie synchronizator.

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2011, 19:51
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Volvo fh 12

Hej. Dałem sobie spokój z problemem. Ale...dręczy mnie to. Jeżdżę w zasadzie rok czasu. Jest tak. Na zimnym oleju...wrzutka czwórki bardzo ciężka (poprzedzona intensywna przegazówką). Na rozgrzanym oleju jest znacznie lepiej. Z 3 na 4 - wyrzucenie z 3, lekkie wycofanie dżwigni w kierunku 5 i do przodu na 4 - wchodzi bez zgrzytu i bez przygazowywania. Odwrotnie, tzn redukcja z 5 na 4 - lekka przygazówka i wchodzi. Co o tym sądzicie? Mam kolegę, identyczny problem w Scani, na rozgrzanym oleju znacznie lepiej.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 18 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: