Cytuj:
Jak wszystkim wiadomo jeśli mamy wysepkę w pasie jezdni, nie musimy ustępować pierwszeństwa pieszym.
Ale czym jest wysepka?
Czy mysi być krawężnik wokół wysepki?
Czy wystarczą linie wyłączające pas jezdni z ruchu?
Jak to wygląda stricte w przepisach?
Tak sobie czytam te wasze wypowiedzi i odnoszę wrażenie, że chyba nie czytacie dokładnie przepisów.
Nie skupiajcie się na jednym artykule i na jednej ustawie. Jeśli chcecie wyciągnąć jakieś wnioski to przeczytajcie kilka aktów prawnych.
Ktoś z was się zastanawiał czy pieszy, który stoi na wysepce ma pierwszeństwo czy nie.
Odpowiedź brzmi, NIE. Z ustawy wynika jasno kiedy pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Art. 13. 1. ... Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Znajdujący się NA TYM PRZEJŚCIU! Pieszy, który stoi na chodniku, na wysepce nie znajduje się na oznakowanym przejściu.
Teraz należy przenieść się do innego aktu prawnego czyli rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
A tu zapis jest jednoznaczny:
Na dwukierunkowych jezdniach zaleca się stosowanie w okolicy osi jezdni stref dających możliwość bezpiecznego zatrzymania się pieszego. Strefy takie wyznaczać można przez odpowiednie prowadzenie podwójnej linii ciągłej i wybudowanie (zainstalowanie) wysepki dzielącej jezdnię
Padło też pytanie czy musi być krawężnik czy wystarczą linie.
I tu cytowany zresztą powyżej przepis oraz art 13.8 wyjaśnia tę kwestię.
"...ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni"
Sprawa jest jasna. Samo oznakowanie poziome nie jest stosowane. Wynika to ze względów bezpieczeństwa. Zima, śnieg. Znaki poziome są zasypane, a więc skoro znaku nie widać to nie może obowiązywać.
vand - nie bardzo rozumiem jak droga może być cztero lub więcej jezdniowa. Podaj mi choć jedno miejsce gdzie taka droga występuje. Myślę, że mylisz pojęcia. Przeczytaj definicję co to jest droga, co to jest jezdnia i co to jest pas ruchu.
vand - pytasz również co to jest droga dwujezdniowa. Patrz wyżej co zasugerowałem. Ale widzę z twojej wypowiedzi, że dysponujesz pewnym poziomem lenistwa, a więc ułatwię ci sprawę.
1) droga - wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
6) jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów; określenie to nie dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni.
7) pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.
11) przejście dla pieszych - powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi.
vand - twoje kolejne pytanie świadczyć może że faktycznie nie rozróżniasz pojęć.
"A jeśli nie jest dwujezdniowa, tylko jednokierunkowa, rozdzielona wysepką?
Wtedy to przejście jest odrębne?"
Na jezdni jednokierunkowej nie stosuje się wysepki dla pieszych.
Luka - Ty też mylisz pojęcia znak C-9 Jest to znak nakazu i oznacza nie mniej nie więcej jak nakaz jazdy z prawej strony znaku.
Znak C-9 „nakaz jazdy z prawej strony znaku” stosuje się w celu wskazania kierującym obowiązku ominięcia wysepki (przeszkody na jezdni) po jej prawej stronie. Na pasach ruchu z prawej strony znaku nie może być dopuszczony ruch z przeciwnego kierunku.
Ten znak nie ma kompletnie odniesienia do przejścia dla pieszych.
To jest znak NAKAZU, a nie informacyjny czy ostrzegawczy.
Naprawdę zapraszam do lektury aktów prawnych i dogłębnej analizy.