wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=39403
Strona 1 z 2

Autor:  ice-man [ 30 mar 2013, 11:21 ]
Tytuł:  Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Witam :) Zacząłem chodzić na kat. C. Jeżdżę w OSK MANem który ma 5 biegów, a na egzaminie mogę jeszcze trafić na Staro-Mana czy Mana z 8 stopniową przekładnią i biegiem C. Moje pytanie brzmi : jak się posługiwać "wyższą" skrzynią biegów (chociaż wątpię, żebym potrzebował jechać szybciej niż 50km/h na egzaminie) i co oznacza bieg o tajemniczej nazwie na lewarku C ?

Autor:  Bajzel [ 30 mar 2013, 11:41 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Po pierwsze, górna skrzynia będzie Ci potrzebna od około 25-30 km/h. Wbijasz 4 bieg, przełączasz klawiszem z przodu lewarka na górne położenie skrzyni, wbijasz sprzęgło i wkładasz 5 bieg, który teraz jest na miejscu jedynki. Analogicznie do zejścia, zbijasz klawisz w dół i przekładasz bieg na jego dolne położenie. C to tak zwany żółw i służy do różnego rodzaju manewrów. Jeszcze wolniejszy niż jedynka.

Autor:  ice-man [ 30 mar 2013, 11:50 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Czyli na biegu C mogę spróbować łuk do przodu, czy od razu lepiej na 1 to robić ? Rozumiem, że klawisz jest na lewarku ?

Autor:  PIRS-BT [ 30 mar 2013, 11:54 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

z żłowiem nie kombinuj, egzaminator różnie może na to spojrzeć, po prostu używaj tylko głównej skrzyni

Autor:  bociek1989 [ 30 mar 2013, 11:55 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

C to żółwik, inaczej bieg pełzający - instruktor mi tłumaczył, że służy do ruszania na niepewnych gruntach bo nie pozwala na poślizgi kół. Mi zabraniano z niego korzystać, jednak szukając informacji na internecie można dojść do innych wniosków:

bieg pełzający - bieg o bardzo dużej wartości przełożenia dynamicznego, uzupełniający ciąg przełożeń skrzyni biegów, stosowany głównie w samochodach ciężarowych, służący do ruszania obciążonym pojazdem pod górę oraz do jazdy manewrowej.

pozdrawiam

Autor:  karol199 [ 30 mar 2013, 11:58 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Cytuj:
(chociaż wątpię, żebym potrzebował jechać szybciej niż 50km/h


Nawet 80 się leciało :D

C - jak najbardziej na placu.

Autor:  Bajzel [ 30 mar 2013, 11:59 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

http://www.word.szczecin.pl/images/gale ... gl_09.html

Tu masz zdjęcia z takiego auta. Jak się przyjrzysz to zobaczysz ten klawisz na skrzyni (na fotce robionej przez otwarte drzwi - z przodu gałki). Jest też schemat biegów. Ja C nie używałem, łuk robiłem na jedynce.

Autor:  Stigi [ 30 mar 2013, 12:05 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Na placu do manewrów używaj drugiego biegu, na mieście ruszaj z 3, która jest krótka więc od razu na 4. Mana spokojnie możesz kręcić do 1500 obrotów i wtedy języczek do góry i na jedynkę gdzie znajduje się bieg numer pięć. Na mieście raczej 6 bieg to max. Pamiętaj, żeby nie przerzucać skrzyni z dolnej na górną i odwrotnie gdy masz lewarek na luzie i wciśnięte sprzęgło bo może to zblokować skrzynie. Nie musi ale raz na kilka takich prób zblokuje na pewno. Jak się to stanie to na luzie przełącz przełącznikiem góra dół i zobacz czy wejdzie bieg. Pamiętaj, żeby zawsze dolną skrzynie zapinać jak stajesz żeby przypadkiem z 7 nie ruszyć. Aa na placu jak trafi Ci się ruszanie z ręcznego to dwójka i powoli sprzęgło puszasz aż wskazówka na obrotomierzu drgnie. Jak drgnie to ręczny puszczasz i autko jedzie. Ułożenie biegów masz wyrysowane na lewarku więc może się nie zgubisz. Reszta wyjdzie podczas jazdy. Powodzenia.

Autor:  Bajzel [ 30 mar 2013, 12:06 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Cytuj:
Na placu do manewrów używaj drugiego biegu, na mieście ruszaj z 3, która jest krótka więc od razu na 4.
Zależne od instruktora. Ja ruszałem na mieście z dwójki, bo tak mi kazał.

Autor:  Stigi [ 30 mar 2013, 12:16 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Z dwójki na pusto i pewnie bez omijania trójki? Rozpędzanie zajmie 3 dni. Mnie zawsze uczyli z 3 czy to TGL czy TGX. A C to nic innego jak 1 na pół sprzęgłe. Niektórzy mówią, że można go użyć gdy auto się zakopie. Wrzucasz C i wychodzisz sypać piach, podkładać gałęzie i inne ciekawe przedmioty. Jednak ja nie polecam takich manewrów. Chyba, że ktoś koniecznie chce być rozjechany przez własny pojazd..

Autor:  Łukasz. [ 30 mar 2013, 21:57 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Wiem o co Ci chodzi, skrzynia w Staro-Manie (Star L70) jest z tzw. przebitką w prawo, masz biegi 1-4 przebijasz w "górę" (czyli poprostu lewarkiem w prawo) i wchodzi Ci górna skrzynia 5-8. Jest to dosyć skomplikowana skrzynia, bo ta w nowym Manie to jest przebijana dół-góra na przełączniku z przodu lewarka, mozna spokojnie jednym ale zdecydowanym ruchem palca ją przebić, jeżdżąc nowym Manem (12.240) czułem się jakbym prowadził busa a nie auto ciężarowe ;D ze Staro-Manem jest jednak kłopot bo jak trafi Ci się na egzaminie a nie miałes z taka skrzynią do czynienia możesz mieć kłopot. Ja na egzaminie miałem Staro-Mana ale na jazdach też jeździłem głównie z taką skrzynią. Co do łuku proponuję na dwójce, tak samo po mieście, po co przekombinowywać, jak egzaminator zwróci uwagę to posłuchać jego rad i tyle, co do postoju na skrzyżowaniach oczywiście wybić do luzu. A na mieście to nawet i 7 bieg może Ci się udać zapiać więc lepiej przebitkę mieć opanowaną ;) a i jeszcze jedno, w Staro-manie bardzo trudno czasami wbić wsteczny.

Autor:  ice-man [ 30 mar 2013, 22:47 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Właśnie na jazdach jeżdżę MANem który wygląda i jeździ dokładnie jak STAR L70 ale ma 5 stopniową skrzynie biegów.
Czyli -> Star L70 ma przebitkę w prawo czyli: dojeżdżam do 4, wbijam drążek w prawo, czyli od siebie ( i teraz pytanie, z pozycji luzu czy z pozycji czwórki wbijamy w prawo ?) i wracamy w miejsce 1 żeby wbić 5 ? Wracając na 4, trzeba przebić skrzynię w lewo z 5 (z pozycji 5 czy z pozycji luzu przebić w lewo) ? Dobrze to rozumuje to zmienianie biegów ?
A co Do MANa TGL, który ma przełącznik -> dojeżdżam do 4, przycisk (jak się załącza ten przycisk ?) i wtedy wracam w pozycję 1 czyli 5 ?

Chyba będę musiał zapłacić w jakimś innym OSK godzinę żeby pojeździć MANem i Starem L70.

Co do obciążenia pojazdu i ruszania, nie zdławię go z 2 czy 3 ruszając ?

Autor:  Stigi [ 30 mar 2013, 22:58 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

W TGL jadąc na 4 już przerzucasz przełącznik do góry i przy zmianie biegu wyżej skrzynia przechodząc przez luz automatycznie przerzuci się na górną. Wrzucasz na 1 bo układ biegów jest taki, że na górnej skrzyni 5 jest na 1, 6 na 2, 7 na 3, 8 na 4. TGL 12.240 bez obaw z trójki nawet przeładowany rusza i nic go to nie wzrusza. Plac tylko na 2 rób.



http://www3.picturepush.com/photo/a/687 ... 687476.jpg

Nie będziesz wiedział to pytaj egzaminatora. Na wyższe kategorie nie ma już takiego ciśnienia więc powinien Ci wszystko na spokojnie wytłumaczyć a w razie problemów pomóc.

Autor:  Łukasz. [ 30 mar 2013, 23:06 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Star L70 - luz jest w miejscu przebicia 3 do 4 nie pomiędzy 1 i 3, aby zmienić skrzynię należy wybić z 4, przebitka na sprzęgle, dosyć solidnie lewarkiem w prawo, na konsoli pojawi się kontrolka sygnalizująca pozycję w górnej skrzyni (zielona) i dalej zapinasz do przodu od razu piątkę, potem już dalej normalnie 5, 6 i w prawo 7,8. Wsteczny jest po lewej od 1, a Cięgny (pełzający) po lewej od 2.

A co do ruszania to mnie uczono że na egzaminie z 2 biegu, z jedynki przy załadowanym pojeździe, a Cięgny pod górę przy załadowanym samochodzie bo samochód dysponuje wtedy większą mocą niż na 1-wszym biegu.

Autor:  Stigi [ 30 mar 2013, 23:19 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Większym momentem obrotowym.
Widzę, że ruszać w każdym mieście inaczej uczą :) Na egzaminie raczej autko nie będzie załadowane a jak już to na osi będą jakieś płyty czy inne obciążniki w każdym bądź razie lekkie, nie odczuwalne obciążenie. Nie wiem jak tam Waszymi Starami bo takimi hardymi sprzętami nie jeździłem ale znam dobrze TGL i przy masie rzeczywistej ponad 14 ton rusza z 3 jak na pusto. W mej mieścinie na egzaminach ruszanie z 3 biegu jest normalne. O to z jakiego biegu masz ruszać też możesz śmiało zapytać egzaminatora tylko zaznacz, że uczyłeś się czymś zupełnie innym bo pomyśli, że nie wiesz jak autko obsłużyć :)

Autor:  Łukasz. [ 30 mar 2013, 23:29 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

A w którym mieście będziesz zdawał egzamin?

Autor:  Radhezz [ 30 mar 2013, 23:43 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Cytuj:
A w którym mieście będziesz zdawał egzamin?
Tak patrzę że kolega z Opola, i że ma już kat. C, to powinien potwierdzić, że u nas na egzaminie rusza się tylko z jedynki - ruszenie z dwójki uważa się na błąd, podobnie jak z "C".
Cytuj:
Plac tylko na 2 rób.
Jak nie może ruszyć z innego biegu jak 1, to jak niby? ;) Poza tym egzamin nie jest ograniczony czasowo, a im mniejsza prędkość wykonywania manewru, tym większa kontrola nad pojazdem i więcej czasu na dostrzeżenie i korektę.
Cytuj:
Nie będziesz wiedział to pytaj egzaminatora. Na wyższe kategorie nie ma już takiego ciśnienia więc powinien Ci wszystko na spokojnie wytłumaczyć a w razie problemów pomóc.
Z tym akurat trudno się nie zgodzić :D

Autor:  Stigi [ 31 mar 2013, 0:00 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Mhm w taki razie dodam, że opisywane przeze mnie metody są prawidłowe dla egzaminów w WORD Olsztyn oraz są metodami użytku codziennego jak już te prawko się zdobędzie. Nie wiem jakie zasady panują w innych WORD-ach niż Olsztyński.

Autor:  Łukasz. [ 31 mar 2013, 0:03 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Cytuj:
Cytuj:
A w którym mieście będziesz zdawał egzamin?
Tak patrzę że kolega z Opola, i że ma już kat. C, to powinien potwierdzić, że u nas na egzaminie rusza się tylko z jedynki - ruszenie z dwójki uważa się na błąd, podobnie jak z "C".
Cytuj:
Plac tylko na 2 rób.
Jak nie może ruszyć z innego biegu jak 1, to jak niby? ;) Poza tym egzamin nie jest ograniczony czasowo, a im mniejsza prędkość wykonywania manewru, tym większa kontrola nad pojazdem i więcej czasu na dostrzeżenie i korektę.
Cytuj:
Nie będziesz wiedział to pytaj egzaminatora. Na wyższe kategorie nie ma już takiego ciśnienia więc powinien Ci wszystko na spokojnie wytłumaczyć a w razie problemów pomóc.
Z tym akurat trudno się nie zgodzić :D
Ja na egzaminie jeździłem STAR L70, ruszanie na placu czy na mieście z drugiego biegu, egzamin zdany z wynikiem pozytywnym za pierwszym razem, więc nie wiem nic o tym żeby ruszanie z dwójki było traktowane jako błąd, znajomy tez zdawał i ruszał z dwójki więc naprawdę pierwsze słysze... :shock:

Ile egzaminatorów tyle teorii...

Autor:  ice-man [ 31 mar 2013, 0:04 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów w Staro-Manie i Manie

Tak egzamin będę miał w jakiś dzień w maju w WORD Opole. W Opolu wszędzie się z 1 rusza ?

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/