wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

[Scania] Retarder
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=395
Strona 1 z 3

Autor:  KonradK [ 28 sty 2005, 22:42 ]
Tytuł:  [Scania] Retarder

Droga do większej wydajności.


Retarder Scania - urządzenie przeznaczone do zmniejszania prędkości pojazdu - w rzeczywistości przyczynia się do zwiększenia jego średniej prędkości. Retarder zwiększa średnią prędkość jazdy na krętych drogach w terenie górskim lub pagórkowatym.

Wydajność: W pojazdach bez retardera kierowca kontroluje prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia za pomocą hamulca roboczego, hamulca silnikowego i zmiany biegów. Dla zwiększenia bezpieczeństwa konieczne jest zachowywanie szczególnej uwagi, aby hamowanie zaczynało się odpowiednio wcześnie i odbywało się płynnie, co zapobiega przegrzewaniu i nadmiernym prędkościom jazdy. Retarder Scania znacznie ułatwia kontrolę prędkości i zapewnia większe bezpieczeństwo. Niekiedy nie jest nawet konieczne używanie hamulca silnikowego i hamulca roboczego. Kierowca może nie zmieniać biegu, nawet gdy włączony jest retarder. Zjazd ze wzniesienia odbywa się szybciej i pojazd nabiera większego pędu przed pokonaniem kolejnego wzniesienia. Dzięki temu czas przejazdu trasy jest krótszy.

Zużycie paliwa: Rzadsze używanie hamulca i pedału przyspieszenia, oprócz zapewnienia płynnej i bezpiecznej jazdy, wpływa na mniejsze zużycie paliwa.

Mniejsza emisja substancji szkodliwych: Z mniejszym zużyciem paliwa wiąże się także mniejsza emisja substancji szkodliwych.


Koszty eksploatacji: Gdy Retarder Scania pracuje w trybie w pełni automatycznym, hamowanie w 75% odbywa się przy użyciu retardera i hamulca silnikowego. Wiąże się z tym zdecydowanie rzadsze używanie hamulca roboczego, co z kolei wpływa na mniejsze zużycie tarcz i klocków hamulcowych lub bębnów i okładzin szczęk. Mniejsze zużywanie się części to rzadsze wizyty w warsztatach i mniejsze koszty eksploatacji. Retarder Scania nie wymaga innych czynności konserwacyjnych poza okazjonalną kontrolą poziomu płynu.


Zalety dla kierowcy: Retarder Scania może pracować w trybie w pełni automatycznym (włączanym za pomocą pedału hamulca) lub w trybie manualnym (włączanym za pomocą dźwigni na tablicy rozdzielczej). Tryb automatyczny pozwala kierowcy na korzystanie z zoptymalizowanego układu hamulcowego jedynie przez zwykłe wciśnięcie pedału hamulca. Proste, prawda?. Tryb manualny pozwala kierowcy na korzystanie z retardera lub ignorowanie zgodnie z własną oceną sytuacji. W momencie manualnego operowania automatyczna nastawa parametrów pracy zostaje chwilowo wyeliminowana.



http://www.scania.pl

Autor:  siara [ 29 sty 2005, 2:21 ]
Tytuł: 

Jeżdziłem kiedyś Skakanką z 2000 roku z retarderem i musze powiedzieć ze jest to rewelacja. Doskonałe rozwiązanie które jest bardziej potrzebne niż klimatyzacja! 8)

Autor:  Daw14 [ 29 sty 2005, 11:00 ]
Tytuł: 

zarabist silnik :twisted: :twisted: :twisted:

Autor:  ROTRANS [ 26 lut 2005, 10:24 ]
Tytuł: 

tak ja bym chciał mieć prz mojej reni to ale jak narazie hamulec górski mam

Autor:  stasek [ 25 sie 2005, 12:24 ]
Tytuł: 

retarder to dobra rzecz a tak poza tym to hamulcowy nic nie da jak sie nie umie jezdzic z 10 miesiecy temu taki goaciu drugi raz jechał na portugalie spalił hamulce nie mial czym hamowac i wypadł na zakrecie a to była góra i 8 miesiecy w szpitalu w portugalii lezal a teraz siedzi w polsce w warszawie oczywiscie szpitalu

Autor:  Denis [ 28 sie 2005, 19:25 ]
Tytuł: 

Serdeczne dzięki za informacje.

Autor:  DRIVER1965 [ 01 lis 2005, 2:42 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Jeżdziłem kiedyś Skakanką z 2000 roku z retarderem i musze powiedzieć ze jest to rewelacja. Doskonałe rozwiązanie które jest bardziej potrzebne niż klimatyzacja! 8)
Nie czaje o co chodzi z tym porównaniem,retarder jest dla auta,klima dla kierowcy.

Autor:  Daniel [ 01 lis 2005, 9:51 ]
Tytuł: 

U nas kierowcy bardzo chwalą retardery. Nastawisz sobie na "auto" i z góry np. poleci ci tylko 90km/h , nie musisz używać hamulców

Autor:  lukaszml [ 01 lis 2005, 9:58 ]
Tytuł: 

No ja słyszałem pare razy, od różnych kierowców być może mój tata też to mówił, że dobry kierowca jak ma retarder to niepotrzeba mu hamulców, jedynie już przy końcu jak odcina retarder...:wink: Pozdrawiam...:)

Autor:  Daniel [ 01 lis 2005, 11:19 ]
Tytuł: 

Jak się jedzie tylko ciągnikiem i włączy retarder się to czuć opóźnienie tego retardera. Puszczając nogę z hamulca retarder jeszcze chwile trzyma, około 1 sekundy :wink:

Autor:  tir5 [ 02 kwie 2006, 18:52 ]
Tytuł: 

niech mi ktoś wytłumaczy tak łopatologicznie jak używa się tego retardera? Czy to urządzenie utrzymuje nam stałą ustawioną przez kierowcę predkosc przy zjeździe z górki, czy pelni tez inne funkcje?

Autor:  HitmaN [ 02 kwie 2006, 21:07 ]
Tytuł: 

W większości wypadków można w pewnym stopniu zastąpić hamulce zasadnicze właśnie retarderem i oszczędzać na okładzinach hamulcowych.
A jak sie go używa otóż bardzo prosto najczęsciej jest wajcha przy kierownicy z okreslonymi stopniami siły hamowania, lub jest też możliwe (szczególnie w autbosuach) podłączenie Retardera do pedału hamulca wtedy działa to tak że w hamuje się retarderem dopiero po mocnym naciśnięciu (chodzi tu o glębokość na którą wciskamy pedał) uruchamają się hamulce zasadnicze.

Autor:  pavela [ 03 kwie 2006, 9:28 ]
Tytuł: 

w 2005 obroniłem sie na pk. tematem były zwalniacze (retardery). jakby ktoś szukał materiałów lub czegoś tam to pomoge.
ogólnie to retardery znacznie przedłużają żywotność hamulców nie mówiąć o bezpieczeństwie.

[ Dodano: Pon, 03.04.2006, 9:33 ]
Cytuj:
niech mi ktoś wytłumaczy tak łopatologicznie jak używa się tego retardera? Czy to urządzenie utrzymuje nam stałą ustawioną przez kierowcę predkosc przy zjeździe z górki, czy pelni tez inne funkcje?
najprościej jest to jakby sprzęgło hydrauliczne bez jednego elementu i stopień hamowania zwalniacza reguluje sie stopniem jego napełnienia olejem.im go więcej tym lepiej zwalnia. przeważnie jest 5 stopni. ważna jest temperatura pracy zwalniacza. niestety wraz z jej wzrostem sprawność spada.

Autor:  Cyryl [ 03 kwie 2006, 11:05 ]
Tytuł: 

jeszcze tylko dodam, że zwalniaczy używa się w hamowaniu długotrwałym, gdzie zwykłe układy hamulcowe ze względu na czas pracy tracą swoje właściwości.

Autor:  kraz [ 03 kwie 2006, 13:10 ]
Tytuł: 

U nas w Żywcu są autobusy miejskie Dab 12 1200 B,najmłodsze mają po 12 lat i właśnie mają tak połączony pedał hamulca ze zwalniaczem.Po wciśnięciu hamulca najpierw włącza się zwalniacz,a dopiero w końcowej fazie zwykły hamulec.Dzięki temu okładziny starczają na bardzo długo.Przy hamowaniu autobusu słychać charakterystyczne buczenie zwalniacza.

Autor:  oski1234 [ 03 kwie 2006, 15:05 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Przy hamowaniu autobusu słychać charakterystyczne buczenie zwalniacza.
Dokładnie tak samo jest zrobione w moich okolicach :) DAB'iki tak samo mają podłączone i moim zdaniem jest to wielką oszczędnośćią dla PKS (bo dabiki mykają w podmiejskiej komunikacjii :P ).

Autor:  szymonokia [ 13 kwie 2006, 8:25 ]
Tytuł: 

Witam, czy wie któś z was jak używać retardera do rozgrzania silnika (skrócenia czasu uzyskania optymalnej temperatury). Chodzi mi o Scanie.

Autor:  HitmaN [ 13 kwie 2006, 22:15 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Witam, czy wie któś z was jak używać retardera do rozgrzania silnika (skrócenia czasu uzyskania optymalnej temperatury). Chodzi mi o Scanie.
Coś bardzo dziwne masz pomysły kolego. Powiem Ci tyle że retarder jest chłodzony tą samą cieczą co silnik i podczas pracy jak się na nagrzewa to wzrasta również siłą rzeczy temteperatura silnika.

Autor:  szymonokia [ 14 kwie 2006, 14:33 ]
Tytuł: 

To nie są "bardzo dziwne rzeczy", chodzi mi o to jak w zimne dni szybko rozgrzać silnik retarderem tak aby nic nie uszkodzić (jakie czynności należy wykonać).

Autor:  oski1234 [ 14 kwie 2006, 18:26 ]
Tytuł: 

szymonokia niewiem skąd dowiedziałeś się o takim rozwiązaniu, ale wątpie aby był to dobry pomysł, gdyż retarder działa przy pewnych obrotach, jeżeli byś go użył przy "wolnych" obrotach, to niewiem jak by isę zachował, ale prawdopodobnie by go zamuliło na śmierć (czyt. zgasł by). Jeżeli moja wypowiedź mija się z praktyką, to nie linczujcie mnie, to tylko moje teoretyczne przemyślenia :wink:

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/