Cytuj:
Witam. Potrzebuję informacji na temat sprzęgania przyczepy, a konkretnie chodzi mi o kolejność podpinania przewodów. Elektryczne potem pneumatyczne (złączka czerwona czy żółta najpierw) czy na odwrót?. Jak to jest sformułowane w przepisach i jak egzekwowane na egzaminach?
Za pomoc z góry dzękuję.
Podaję Ci kolejność na
spinanie przyczepy (na egzaminie masz przyczepę spiętą z samochodem na przykładzie Star 200L z przyczepą):
1. Zaciągnięcie hamulca ręcznego (korba) na przyczepie.
2. Podłożenie klinów pod koła.
3. Odpięcie przewodu elektrycznego.
4. Odpięcie przewodu powietrza.
5. Zwolnienie zatrzasku na zaczepie.
6. Podstawienie słupka pod lewy tylny róg skrzyni ładunkowej Stara.
7. Uruchomienie silnika, wyjazd z lewym kierunkowskazem do przodu, ustawienie się równolegle z przyczepą.
8. Wjazd "w oś" przyczepy przodem z prawym kierunkowskazem.
9. Podjechanie na odległość ok. 2, 3 metrów od dyszla, hamulec postojowy, nie gasić silnika wyjście z samochodu i podniesienie zamka zaczepu.
10. Podjazd pod dyszel (zwróć uwagę, że słupek ustawiłeś po to, by róg lewej burty "szedł po słupku") na odległość ok 0,5 metra zatrzymanie, hamulec.
11. Zwolnić hamulec pneumatyczny na przyczepie (pod kołowrotem).
12. Ustawić dyszel przyczepy równolegle do osi pojazdu i na wysokości zaczepu.
13. Delikatnie najechać na dyszel żeby było słychać trzask zamka.
14. Zaciągnij hamulec postojowy, wyłącz silnik.
15. Sprawdzenie (poruszaj dyszlem) czy zamek na przyczepie trzyma.
16. Zamknąć hamulec (ten z punktu 11).
17. Podłączyć przewód powietrzny.
18. Podłączyć przewód elektryczny.
19. Odstawić słupek na bok.
20. Wyjąć kliny spod kół.
21. Zwolnić hamulec ręczny (korba) na przyczepie.
Taka jest kolejność na egzaminie. Generalnie powinieneś zaczynać od rozpinania przewodu znajdującego się najbliżej lewej strony samochodu a podpinanie przewodów powinieneś zaczynać od tego, który znajduje się najbliżej dyszla. Nie ma czysto sformułowanego pojęcia jak spinać w jakiej kolejności. Po prostu masz spinać w takiej kolejności, żeby zapięte przewody nie przeszkadzały Ci przy podłączaniu kolejnych.
Nie zapomnij, żeby jak zdejmiesz przewód powietrzny zabezpieczyć zaślepkami na gnieździe i wtyczce otworów. Sprawdzić (żeby egzaminator mniej więcej widział) stan wtyczki elektrycznej i powietrznej przed podłączeniem do solówki.
Znając to, bez problemu powinieneś przejść spinanie przyczepy.
A tak swoją drogą, to gdzie Ty robiłeś kurs, że wam tego nie mówili, że już nie wspomnę, że na kategorii E do C obowiązkowo są poświęcone chyba 2 godziny na spinanie przyczepy.
Pozdrawiam