wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=45640
Strona 1 z 2

Autor:  LISEK79 [ 17 mar 2016, 10:05 ]
Tytuł:  Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Witam,
Mam Scanię która w dowodzie ma DMC ciągniętej przyczepy 14000 bo sama scania ma 26000 (żeby łącznie było 40 - tak mi się wydaje)

czy mogę podczepić przyczepę DMC 18000 ?
Problem polega na tym że na przyczepie ma jeździć koparka o masie 14 ton i przyczepa będzie osiągała te 18 ton rzeczywistej wagi a Auto będzie miało poniżej 22 ton wagi...
Czy ktoś się do tego będzie czepiał ?
czy mogę zmienić jakoś wpis w dowodzie o DMC przyczepy ?

Czytałem rozporządzenie ministra i prawo drogowe i takich rzeczy nie doczytałem ...
jest że :
Dop. masa całkowita zespolu pojazdów 3 +2 osie nie może przekraczać 40 ton...
Czyli teoretycznie nie mogę... bo auto ma 26 ton...
ale spotkałem się z dowodem rej gdzie w Volvo jest jak byk że auto ma DMC26000 kg a w rubryce O1 ma wpis 23300 kg ... czyli łącznie zestaw miał by DMC 49300 a wg rozporządzenia ministra takim zestawem nie można jeździć ?!

ODPOWIEDZ :
Otóż czego się dowiedziałem...
ITD poinformowało mnie że:
zestaw auto + przyczepa może mieć DMC max 40 ton
jeśli ma w dowodzie coś innego (jak ww. Volvo ) to zabierają dowód rejestracyjny...
ba... pan inspektor podkreślił że samo posiadanie DMC w granicach 40 ton nie gwarantuje braku problemów... BO
Jak weźmiemy przyczepę DMC 18 ton i załadujemy ją koparką podłączymy to do auta DMC 22 tony to wg rozporządzenia jest 40 ton OK ale wg. ustawy o ruchu drogowym auto z przyczepą, o rzeczywistej wadze 18 ton musi ważyć minimum 13 ton :) a na pusto auto ma max 10 ton :) i już pustym autem takiej koparki przewozić nie można :)

Autor:  pablo85 [ 17 mar 2016, 16:20 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Ja mam w jednym samochodzie 42 tony wbite i jeszcze nikt mi dowodu nie zabrał.

Autor:  LISEK79 [ 17 mar 2016, 17:47 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

nie spotkałeś jeszcze odpowiedniej osoby... :) chyba że masz to auto w zasadzie to ciągnik siodłowy od dłuższego czasu... kiedyś można było mieć 42 teraz już nie wszystko zależy od kiedy masz zarejestrowane auto... (ciągnik siodłowy, bo w zwykłej ciężarówce nie ma na to szans i nie było)
z tego co pamiętam to był powszechny problem tych co z cementem jeździli... oni mieli 42 tony
Teraz już tak auta nie zarejestrujesz...

Autor:  Kermiter [ 17 mar 2016, 18:23 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Jeździłem actrosem mp3 2011 który był importowany z niemiec i miał dmc 42 000 i wykryła mi to babka na azotach w Koźlu, chciała mnie zaladowac do tych 42 ton :D jakim cudem to wyszło z wydziału komunikacji nie wiem...
kolego a ta przyczepa jest 2 czy 3 osiowa?

Autor:  pablo85 [ 17 mar 2016, 18:43 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Ja mam ciągnik siodłowy pierwsza rejestracja w kraju 2006, u mnie chyba od 2010. W przyszłym roku będę zmieniał dowód bo juz nie będzie miejsca na pieczątki to może mi zmienią na 40 ton, narazie nikt się nie czepiał to tak jeżdżę.

Autor:  5eba [ 17 mar 2016, 22:35 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Możesz jeździć - ITD są kumaci i wiedzą ,że to był chory przepis - kiedyś wpisywali przyczepę pomniejszoną o DMC auta od dozwolonego DMC zestawu. Od 2 lat chyba w przepisach pojawiła się definicja MMC (o1 w dowodzie określa producent auta a nie przepisy ) i problem znikł. Masz nie przekroczyć rzeczywistej masy całkowitej 40t - ale ... Masa przyczepy jaką możesz ciągnąć nie może być większa (rzeczywista) od masy (rzeczywistej) auta + 40%. Czyli na przykład puste 6x2 z dmc 26t ważące np 11t może ciągnąć przyczepę o rzeczywistej masie całkowitej 15,4 t ... Czyli trzeba wrzucić na skrzynię 2 palety polbruku i już ciągniesz legalnie 18t przyczepe

Autor:  LISEK79 [ 18 mar 2016, 13:17 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Cytuj:
Możesz jeździć - ITD są kumaci i wiedzą ,że to był chory przepis - kiedyś wpisywali przyczepę pomniejszoną o DMC auta od dozwolonego DMC zestawu. Od 2 lat chyba w przepisach pojawiła się definicja MMC (o1 w dowodzie określa producent auta a nie przepisy ) i problem znikł. Masz nie przekroczyć rzeczywistej masy całkowitej 40t - ale ... Masa przyczepy jaką możesz ciągnąć nie może być większa (rzeczywista) od masy (rzeczywistej) auta + 40%. Czyli na przykład puste 6x2 z dmc 26t ważące np 11t może ciągnąć przyczepę o rzeczywistej masie całkowitej 15,4 t ... Czyli trzeba wrzucić na skrzynię 2 palety polbruku i już ciągniesz legalnie 18t przyczepe

Otóż nie masz racji :( choć bardzo nad tym ubolewam bo miało by to sens...
Jednak ITD trzyma się przepisów rozporządzenia Ministra... że DMC pojazdów może mieć 40 ton
samochód 2 osie może ciągnąć przyczepę 3 osiową... a 3 osiowe auto może ciągnąć wyłącznie 2 osiową przyczepę...
I wystarczy wpis w o1 że przyczepa może byc max 14000 DMC a będzie w dowodzie przyczepy 18000 DMC i masz 500 mandatu a po przyczepę musi przyjechać auto o max DMC 22000 :)
źródło mej wiedzy ITD w Bielsku białej

co do info o 2 paletach ... masz rację tyle ze ja w jedną stronę muszę zawieźć towar z koparką... jeden element 8 ton i nie ma tam miejsca na kolejne 2 palety czegokolwiek bo przekroczę wage...
wieć wracając musiał bym za każdym razem, sobie balastu szukać :)

Autor:  pablo85 [ 18 mar 2016, 13:42 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

To jak te kontenery jeżdżą? 3 osie ciągnik i 5 osi naczepa. Na skandynawie chłopaki mają też trzy osiowe ciągniki, leśne samochody też 3 osie samochód i 3 osie przyczepa.

Autor:  5eba [ 18 mar 2016, 15:23 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Cytuj:
Cytuj:
Możesz jeździć - ITD są kumaci i wiedzą ,że to był chory przepis - kiedyś wpisywali przyczepę pomniejszoną o DMC auta od dozwolonego DMC zestawu. Od 2 lat chyba w przepisach pojawiła się definicja MMC (o1 w dowodzie określa producent auta a nie przepisy ) i problem znikł. Masz nie przekroczyć rzeczywistej masy całkowitej 40t - ale ... Masa przyczepy jaką możesz ciągnąć nie może być większa (rzeczywista) od masy (rzeczywistej) auta + 40%. Czyli na przykład puste 6x2 z dmc 26t ważące np 11t może ciągnąć przyczepę o rzeczywistej masie całkowitej 15,4 t ... Czyli trzeba wrzucić na skrzynię 2 palety polbruku i już ciągniesz legalnie 18t przyczepe

Otóż nie masz racji :( choć bardzo nad tym ubolewam bo miało by to sens...
Jednak ITD trzyma się przepisów rozporządzenia Ministra... że DMC pojazdów może mieć 40 ton
samochód 2 osie może ciągnąć przyczepę 3 osiową... a 3 osiowe auto może ciągnąć wyłącznie 2 osiową przyczepę...
I wystarczy wpis w o1 że przyczepa może byc max 14000 DMC a będzie w dowodzie przyczepy 18000 DMC i masz 500 mandatu a po przyczepę musi przyjechać auto o max DMC 22000 :)
źródło mej wiedzy ITD w Bielsku białej

co do info o 2 paletach ... masz rację tyle ze ja w jedną stronę muszę zawieźć towar z koparką... jeden element 8 ton i nie ma tam miejsca na kolejne 2 palety czegokolwiek bo przekroczę wage...
wieć wracając musiał bym za każdym razem, sobie balastu szukać :)
MMC to nie to samo co DMC - a o1 to MMC

Autor:  marek 62 [ 26 sty 2017, 22:27 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

odświeżę temat a powiedzcie panowie jak 3-ośki o dmc 25-26 ciągają niskopodwozie 4osiowe o dmc do 40ton?Co wszyscy na lewusa?

Autor:  Gośc [ 27 sty 2017, 0:18 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

zgadłeś! :D

Autor:  5eba [ 27 sty 2017, 20:48 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Cytuj:
odświeżę temat a powiedzcie panowie jak 3-ośki o dmc 25-26 ciągają niskopodwozie 4osiowe o dmc do 40ton?Co wszyscy na lewusa?
Nie ma 4 osiek o DMC 40t - za granicą mają DMC 32t - 40 MMC a w Polsce mają (przepisowo) 24DMC

MMC 30t ma każda oryginalna 3 osiowa przyczepa niskopodwoziowa (miałem 7 szt takich) co przy masie własnej zazwyczaj 6-7t daje ładowności technicznej 23-24t - co i tak na lewusa do waszych ładunków pasuje a w oczy nie będzie aż tak kuło jak 4 ośka

Autor:  von Clausewitz [ 17 kwie 2017, 16:45 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Witam wszystkich,
Nie chcąc rozpoczynać nowego tematu podepnę się tutaj.

Zatem do sedna:
Mamy, dwuosiową przyczepą klasyczną z pierwszą osią na obrotnicy. DMC w DR, oraz DZ.U określone jest na 18ton. Jak wygląda sprawa z administracyjnymi naciskami na oś, w takim przypadku? Rozstaw osi wynosi ponad 180cm, a więc mamy do czynienia z osiami pojedynczymi nienapędowymi, które według rozporządzenia mogą mieć nacisk do 10ton.

2x10=20 ton, przy 18 tonach DMC pojazdu. Rozumiem że w tym wypadku kieruję się jedynie decyzją diagnosty oraz wpisem w DR (w dowodzie figuruje 90,kN, co przy przeliczniku 1T=9,8kN daje wynik 9,18t co jest o tyle dziwne, że przy podobnej przyczepie w DR jest wpis 88,20kN, czyli równe 9 ton na ośkę, ale nie chcę tutaj wnikać w interpretację diagnosty). Czy np. załadunek przyczepy w taki sposób że pierwsza oś ma nacisk +- 7ton, druga +- 10 ton, będzie prawidłowy? W moim mniemaniu wiążące są zapisy w DR i taka przyczepa powinna zostać przeładowana.


Teraz pytanie - teoretyczne

1)
Czy przyczepa może być, sprzęgnięta z samochodem o DMC 24, 26 ton jeśli RMC całego zespołu będzie mniejsze niż 40t? Czy w przypadku samochodów i przyczep wartości DMC się sumują (26+18=44), i taki zestaw nie powinien wyjechać na drogę nawet na tzw. "pusto"?

2)
Nie uwzględniając w tym momencie przepisu z PORD, o tym że RMC przyczepy nie może być większa niż 140% RMC samochodu ciężarowego, to czy przyczepa o DMC 18ton, załadowana do wartości +- 19.5, 20 ton, przy założeniu że RMC całego zespołu nie przekracza 40 ton jest poprawnie załadowana?

W przypadku naczep nie ma tego problemu ponieważ, nie ma określonej DMC naczepy i diagności się o to spierają, druga sprawa że z racji na masę ciągnika samochodowego, naczepa nigdy nie będzie załadowana w granicach swojego DMC - oczywiście ograniczając się do transportu normatywnego.

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Autor:  Kermiter [ 17 kwie 2017, 21:36 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Cytuj:
2x10=20 ton, przy 18 tonach DMC pojazdu. Rozumiem że w tym wypadku kieruję się jedynie decyzją diagnosty oraz wpisem w DR (w dowodzie figuruje 90,kN, co przy przeliczniku 1T=9,8kN daje wynik 9,18t co jest o tyle dziwne, że przy podobnej przyczepie w DR jest wpis 88,20kN, czyli równe 9 ton na ośkę, ale nie chcę tutaj wnikać w interpretację diagnosty). Czy np. załadunek przyczepy w taki sposób że pierwsza oś ma nacisk +- 7ton, druga +- 10 ton, będzie prawidłowy? W moim mniemaniu wiążące są zapisy w DR i taka przyczepa powinna zostać przeładowana.
To jeszcze sprawdź jedna rzecz: maksymalne obciążenie opon? jeżeli nie jest to jakis wynalazek rodem z NASA wówczas będzie na niej max 4500 kg.

Autor:  5eba [ 17 kwie 2017, 21:59 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Suma DMC auta i przyczepy wzięte z dowodów nie obowiązuje - masz mieć DMC zestawu do 40t

Naciski osi w dowodzie są wzięte (powinny być) z technicznych wartości przyczepy - ni jak się to ma do prawa, bo nie to jest ważne. Zazwyczaj na tabliczce są podane wartości max.

Nie, przyczepa mająca dmc20t ale mieszcząca sięw DMC zestawu nie jest załadowana poprawnie - ma przekroczone swoje DMC.

Opony nie muszą być z NASA - wystarczy 425/65 lub 445/65

Autor:  von Clausewitz [ 18 kwie 2017, 9:56 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Dzięki za odpowiedzi.
Cytuj:
Suma DMC auta i przyczepy wzięte z dowodów nie obowiązuje - masz mieć DMC zestawu do 40t
Wiem że zespół, nie może przekroczyć 40 RMC i jest ograniczony administracyjnie do 40DMC. Nie wiem jak do końca rozumieć Twój wpis:). Zdaję sobie sprawę, że mając samochód 26 i przyczepę 18, czyli łącznie 44 nie uprawnia mnie do tego aby zestaw do takiej wartości załadować. Pytanie czy taki zespół może poruszać się po drodze, gdzie swoją wartością DMC przekracza 40 ton, nawet jeśli fizycznie na pusto waży ok 19 ton.
Cytuj:
Naciski osi w dowodzie są wzięte (powinny być) z technicznych wartości przyczepy - ni jak się to ma do prawa, bo nie to jest ważne. Zazwyczaj na tabliczce są podane wartości max.
Nie do końca tak jest, ponieważ naciski na osie w dowodzie rejestracyjnym ustala się na podstawie Dz.U - "rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia". Dopuszczalne naciski konstrukcyjnie są często większe, diagnosta ogranicza do wartości administracyjnych - w przyczepach/naczepach/pojazdach o liczbie osi większej niż 2 - na podstawie rozstawu osi.
Cytuj:
Nie, przyczepa mająca dmc20t ale mieszcząca się w DMC zestawu nie jest załadowana poprawnie - ma przekroczone swoje DMC.
Piszesz o 20DMC, a ustawa nie przewiduje takich przyczep o dwóch osiach, ale wnioskuję że pewnie miałeś na myśli 20RMC.
reasumując:
Masz na myśli, że przyczepa o DMC18 ton, załadowana do RMC20ton (rzeczywistej), przy fakcie że cały zespół nie przekracza masy 40ton RMC, jest załadowana źle?

Autor:  zzx [ 18 kwie 2017, 10:05 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

jak może mieć coś (przyczepa) 20 ton skoro maksymalnie to coś (przyczepę) mieć maksymalnie 18 ton?
w Pl jest tak że pojazd 2 osiowy nie może mieć więcej DMC niż 18 ton nawet jak masz przyczepe centralnoosiową gdzie nacisk na dyszel jest 1000 kg + po 9 ton na każda oś to i tak bedziesz miał 18 ton dmc.

Autor:  von Clausewitz [ 18 kwie 2017, 15:35 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Nie maksymalnie, a dopuszczalnie bo to jest określone przepisami, a MMC może być inna zależnie od producenta.
Wiem, że pojazd dwuosiowy ma DMC(dopuszczalną) 18ton, i według mnie w zespole samochód ciężarowy+przyczepa, załadowanie przyczepy do wartości 20 ton RMC(rzeczywista) kwalifikuje się pod przeładunek, ale niestety co inny dyżurny w WITD, to można uzyskać w niektórych sprawach inną odp. i stąd moja próba zasięgnięcia opinii w innych miejscach.

Stąd własnie to pytanie - czy można "bez konsekwencji" przekroczyć DMC przyczepy, przy nie przekraczaniu 40ton całego zespołu- uważam że NIE.
Pytanie czy ktoś spotkał się z inną interpretacją np. podczas kontroli etc,

Autor:  zzx [ 18 kwie 2017, 16:39 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

napisze krótko - nie można przekraczać DMC pojazdu lub zespołu pojazdów.

Autor:  5eba [ 18 kwie 2017, 21:06 ]
Tytuł:  Re: Zmiana DMC ciągniętej przyczepy?

Cytuj:
Dzięki za odpowiedzi.
Cytuj:
Suma DMC auta i przyczepy wzięte z dowodów nie obowiązuje - masz mieć DMC zestawu do 40t
Wiem że zespół, nie może przekroczyć 40 RMC i jest ograniczony administracyjnie do 40DMC. Nie wiem jak do końca rozumieć Twój wpis:). Zdaję sobie sprawę, że mając samochód 26 i przyczepę 18, czyli łącznie 44 nie uprawnia mnie do tego aby zestaw do takiej wartości załadować. Pytanie czy taki zespół może poruszać się po drodze, gdzie swoją wartością DMC przekracza 40 ton, nawet jeśli fizycznie na pusto waży ok 19 ton.
Cytuj:
Naciski osi w dowodzie są wzięte (powinny być) z technicznych wartości przyczepy - ni jak się to ma do prawa, bo nie to jest ważne. Zazwyczaj na tabliczce są podane wartości max.
Nie do końca tak jest, ponieważ naciski na osie w dowodzie rejestracyjnym ustala się na podstawie Dz.U - "rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia". Dopuszczalne naciski konstrukcyjnie są często większe, diagnosta ogranicza do wartości administracyjnych - w przyczepach/naczepach/pojazdach o liczbie osi większej niż 2 - na podstawie rozstawu osi.
Cytuj:
Nie, przyczepa mająca dmc20t ale mieszcząca się w DMC zestawu nie jest załadowana poprawnie - ma przekroczone swoje DMC.
Piszesz o 20DMC, a ustawa nie przewiduje takich przyczep o dwóch osiach, ale wnioskuję że pewnie miałeś na myśli 20RMC.
reasumując:
Masz na myśli, że przyczepa o DMC18 ton, załadowana do RMC20ton (rzeczywistej), przy fakcie że cały zespół nie przekracza masy 40ton RMC, jest załadowana źle?
Ad 1 Może
Ad 2 Z tego co wiem ten parametr ustala producent pojazdu, a Ty jako użytkownik tego pojazdu musisz przestrzegać wytycznych producenta i ustawodawcy robiąc tak by żaden z parametrów nie był przekroczony (nie ważne czy producenta czy ustawodawcy) - jakby tak się uprzeć to w DR powinny być rubryki do każdej osi pojazdu bo naciski mogą być różne w jednym pojeździe.
Ad 3 Jest źle załadowana (PS np. przyczepy z Włoch 2 osiowe mają 22DMC)

Jeszcze pytanie o jakich ładunkach piszesz, bo dla materiałów sypkich teoretycznie a AD 3 można by odpowiedzieć ,że jest ok, pod warunkiem jazdy na drodze gdzie nacisk na oś wynosi min 10t

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/