wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Oś podnoszona
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=4657
Strona 1 z 1

Autor:  bosman [ 28 wrz 2006, 13:50 ]
Tytuł:  Oś podnoszona

Mogłby ktoś napisać jakie oszczędności w zużyciu paliwa i ogumienia przynosi uzywanie podnoszonej ośki lub 2 podnoszonych osiek.
Oczywiście przyjmując w jedną stronę ładowny, powrót na pusto.
Co do 2 podnoszonych osiek to słyszałem, że to jest nielegalne. Może ktos to potwierdzić.
Mile widziane są również komentarze o wadach tych rozwiązań.
Proszę konkretne wypowiedzi.

Autor:  Pazdz [ 28 wrz 2006, 13:57 ]
Tytuł: 

Skoro procucenci to stosują to nie może to byc nielegalne. Niby np. Niemcy ścigają za to, ale ja np. osobiście się z tym nie zetknąłem, a dużo razy się jeździło z uniesioną osią.

Autor:  bosman [ 28 wrz 2006, 14:27 ]
Tytuł: 

Producenci owszem stosują oś podnaoszoną ale nigdy jeszcze nie widziałem na liście opcji 2 osi podnoszonej.
Więc jeśli ktoś ma 2 ośki podnoszone to widocznie jest to przeróbka.

Zakaz jazdy z podniesionymi 2 ośkami naczepy wziął się z tego, że ktoś pisząc pracę doktorska nt. bezpieczeństwa ruchu wykazał, że częściej dochodzi do wypadków zestawów z 2 uniesionymi ośkami.
Chociaż w sumie w czasie zimy nie powinno się podnośić ośki, poprostu kwestia bezpieczeństwa.

Autor:  Cyryl [ 28 wrz 2006, 14:59 ]
Tytuł: 

naczepa podczas jazdy na wszystkich kołach podczas skrętów powoduje, że opony 1 i 3 osi mocno pracują. niewprawiony kierowca podczas manewrowania może nawet pozdejmować opony w felg.
dodatkowo im mniej kół styka się z podłożem, tym mniejsze opory toczenia.
Wielton jeszcze do niedawna stosował dwie podnoszone osie, jednak w tej chwili można kupić naczepę tylko z jedną podnoszoną osią.
dlaczego?
oś podnoszona to zwiększony wydatek, który można wykorzystać tylko w przypadku jazdy na pusto lub lekkich ładunków. w przypadku dwóch osi podnoszonych pierwsza opada samoczynnie przy 5-6 tonach ładunku druga 13-15.
dodatkowo systemy ABS, które do niedawna działały tylko na środkową oś w naczepie, obecnie mają odmiany z 4 sensorami na dwie osie.
inną przyczyną jest w zasadzie brak pustych przebiegów, a do specjalistycznych lekkich przewozów można zamówić naczepę ze zmniejszoną ilością osi, tak jak Albatros w naczepach do przewozu mebli.
w Polsce nie ma żadnych przepisów co do jazdy z podniesionymi osiami.
natomiast w Niemczech jest zakaz jazdy z podniesioną osią z ładunkiem i tutaj masa ładunku nie ma znaczenia. z podniesioną osią można jeździć tylko na pusto. i tak jest w większości krajów europejskich.

Autor:  bosman [ 28 wrz 2006, 15:21 ]
Tytuł: 

Cytuj:
im mniej kół styka się z podłożem, tym mniejsze opory toczenia

To wiadomo lecz prosze o bardziej konkretne informacje, np. w L/100km :D
Cytuj:

inną przyczyną jest w zasadzie brak pustych przebiegów
Akurat w firmie mojego ojca ze wzgledu na specyfikacje przewozów i wymagania niektórych klientów naczepy jeżdżą ładowne tylko w jedną strone.
"Nasss klient nasss pannn !!!" :D :D :D
by Kabaret AniMruMru

Autor:  Cyryl [ 28 wrz 2006, 15:44 ]
Tytuł: 

trudno mi to określić dokładnie w litrach.
co do drugiej uwagi jest to zjawisko marginalne i niestety żaden z producentów tego nie uwzględnił w ofercie. myślę, że jeżeli byś zamówił 50 naczep to każdy producent dostosowałby się do takich wymogów.

Autor:  łukasz [ 03 paź 2006, 11:54 ]
Tytuł: 

Z tego co ja słyszałem to oszczędności z tego tytułu mogą dojść do nawet 1l na 100km.Nie raz widziałałem podniesione 2 ośki.Nawet teraz poprzednim kursem we Włoszech widziałem kilka AXOR-ów z wanienkami w których były uniesione 2 osie przy jezdzie na pusto.W nie których było tak,że naczepa jechała tylko na środkowej osi a 1 i 3 były uniesione,a w innych było tak,że 1,2 były w górze a jechał tylko na ostatniej.Sam już kilkakrotnie doświadczyłem pokonywania ostrych zakrętów(w nie które trzeba było opuszczać ośkę,bo by się nie ''wyłamał'') z podniesioną ośką i jest to jednak trochę inne,a ciekawe jak to wygląda z 2 podniesionymi osiami.Ale oszczędności są napewno dość dobre-bo 4 opony się mniej zużywają,zawieszenie,no i paliwko... :mrgreen: A co do Niemiec to słyszałem,że jadać nawet ze 100kg ładunkiem trzeba opuścić oś... :>

Autor:  mario [ 03 paź 2006, 21:22 ]
Tytuł: 

Lukasz co do trzciej osi to cos jest z ubezpieczeniem, podobno ubezpieczalnia może kwestinować stateczność pojazdu podczas wypadku i nie chcą wypłacać odszkodowania

Autor:  DavesKTC [ 31 gru 2006, 19:54 ]
Tytuł: 

A ja jechalem z 2o osiami w górze :D piersza byla normalnie w górze, a ostatnia byla pocignelismy na pasach, bo mielismy awarie :D a tak wogóle niezbyt dobrym jak dla mnie rozwiazaniem, jest automatycznie podnoszona oś, wtedy trzeba sie liczyc ze mozesz miec oś w górze przy pewnym ladunku, a w kraj w którym sie znajdujesz, nei pozwala na to :wink:

Autor:  RoBeRtO [ 01 sty 2007, 23:59 ]
Tytuł: 

O ile dobrze pamietam to w nowszych Scaniach (z podnoszona tylna osia) os zostaje automatycznie opuszczona po przekroczeniu 30km/h.

Autor:  ADAMO [ 02 sty 2007, 0:42 ]
Tytuł: 

zakaz Niemców odnośnie osi podnoszonej dotyczy przede wszystkim bezpieczenstwa: wiadomo gdy hamuje 6 kół przy naczepie a gdy hamują tylko 4 , podobny zakaz obowiązuje we francji - jednak z tego co widzę jest tam przymykane na to oko i kontrole są mniej surowsze,

oś podnoszona ma jeszcze jeden wielki plus np,. gdy mamy lekki ładunek - podniesienie pierwszej osi dociąża ciągnik siodłowy i co za tym idzie w czasie deszczu lub sniegu jest to bardzo pomocne

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/