wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=49308 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Patrycja_lodz [ 15 mar 2020, 18:43 ] |
Tytuł: | Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Hej, zastanawiam się od dawna nad kwestią pojazdów ponadnormatywnych i kwestii dokumentacji. Rozumiem, iż zezwolenie odpowiedniej kategorii jest niezbędne gdy pojazd przekracza dopuszczalny nacisk na osie przewidziany dla danej drogi, bądź dopuszczalną masę całkowita dla danego typu pojazdu (w odniesieniu do rozporządzenia) - jednak co taki pojazd ma wpisane w dowód/dowody rejestracyjne, aby stwierdzić czy w ogóle jest technicznie przystosowany do takich przewozów? Jak są interpretowane przypadki gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu (z dokumentacji, np.dowodu rejestracyjnego) wynosi 40 ton, a podczas kontroli ujawnione jest jej przekroczenie? Czy w tym przypadku rozpatrywane jest po prostu przeciążenie czy może brak zezwolenia - mimo, iż pojazd technicznie nie jest przystosowany do przejazdów nienormatywnych? |
Autor: | Cyryl [ 16 mar 2020, 22:14 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
otóż: nie dopuszcza się przekraczania nacisku na oś, bo to powoduje uszkodzenie drogi, więc jeżeli ładunek przekracza standardowe DMC, pojazd (zespół pojazdów) musi być wyposażony w taką ilość osi, aby te naciski nie zostały przekroczone. od 19.10.2012 mamy nowe przepisy, które dzielą przewozy i zezwolenia na VII kategorii, co więcej niższe kategorie mogą być na jakiś okres czasu (stałe), poprzednio były jednorazowe. przykład: gdy pracowałem budownictwie drogowym mieliśmy takie maszyny jak frezarki i recyklery (do zagęszczania nasypów). problem tkwił w tym, że maszyny te (frezarki o szerokości bębna 2000mm) ważyły około 31-32 ton. zespół pojazdów do przewożenia takich maszyn składał się z ciągnika 3-osiowego i naczepy 4-osiowej. ponieważ już sam ten zespół pojazdów ważył na pusto około 16 ton, gdy dodało się ładunek wychodziło w sumie prawie 50 ton. gdy poprzednio były zezwolenia jednorazowe, na które czekało się 2 tygodnie w obrębie jednego województwa, a gdy jechało się powiedzmy z Wrocławia do Szczecina, to trzeba było czas oczekiwania pomnożyć razy 3 (dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie), mając napięte terminy robót i stale zmieniające się potrzeby, wystawiałem CMR z fikcyjną wagą maszyny pozwalającą się zmieścić w 40 tonach. po wejściu nowych przepisów można wystąpić o zezwolenie stałe i kombinowanie nie jest już konieczne. co do przeciążenia: przy budowie AOW miałem w szczycie robót około 800 rozładunków dziennie, wagi były do 60 ton i zdarzyło się parę razy, że zabrakło skali. |
Autor: | Luka [ 16 mar 2020, 23:17 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Szczegół, ale zwykły ciągnik z plandeką waży ~15t, gdzie standardowa firana to tekturowa naczepa przy tych do transportu maszyn, a i sam ciągnik 3 osiowy jest cięższy niż 4x2. 4 osiowe semi emtecha waży średnio (katalogowo) 10,4t https://emtech.org.pl/katalog/katalog_pl/#page/4 3 osiowy ciągnik, według tego co piszą w ogłoszeniach to blisko 9t (6x2). https://www.otomoto.pl/oferta/volvo-fh1 ... a84397fa6b https://www.otomoto.pl/oferta/scania-sc ... a84397fa6b Razem, na pusto - w okolicach 20t, a nie 15t, co i tak uważam za dobry wynik. |
Autor: | Cyryl [ 17 mar 2020, 7:05 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
faktycznie masa własna powinna być większa. pisałem z pamięci o tym czym zajmowałem się 9-10 lat temu. |
Autor: | Patrycja_lodz [ 17 mar 2020, 11:49 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Dzięki za odpowiedzi, nadal jednak nie widzę odpowiedzi na moją wątpliwość Może przedstawię to na przykładzie. Mamy zespół pojazdów (do przejazdów nienormatywnych) którego DMC wynosi przypuśćmy 60’ton i te 60 ton mamy na wadze - staramy się o odpowiednie zezwolenie i jest w porządku. A co gdy mamy zespół pojazdów o DMC do 40’ton (zgodnie z dokumentami), a podczas kontroli okaże się, że waga wskazuje 50 ton - karani jesteśmy za brak zezwolenia czy za przekroczenie DMC pojazdu? |
Autor: | zzx [ 17 mar 2020, 12:24 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
w takim przypadku jest chyba kilka kar - dla kierowcy, dla zarządzającego transportem, dla firmy i dla załadowcy - to z ustawy o transporcie drogowym, oraz z ustawy z drogach publicznych w zakresie nacisków na ośie - to kara dla firmy transportowej. nie płaciłem jeszcze nigdy ale z informacji prasowych wynika że kary idą w tysiące złociszy. dodatkowo powstaje konieczność przeładunku na odpowiedni pojazd . odszukaj firmę z okolic Radomia wożą szamba betonowe i zawsze są przeładowani - może podzielą sie informacją ile popłacili. |
Autor: | Patrycja_lodz [ 17 mar 2020, 12:37 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Nie interesują mnie nawet kwoty tylko o kwalifikacje czynu - jak to jest rozpatrywane brak zezwolenia vs.przeładowanie. |
Autor: | Cyryl [ 17 mar 2020, 15:59 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
musisz przeczytać Ustawę - Prawo o Ruchu Drogowym, szczególnie Art. 64 oraz Ustawę o Transporcie Drogowym. |
Autor: | Luka [ 17 mar 2020, 18:52 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Do gabarytów to występuje się po jakiś kwit do ministerstwa, żeby zarejestrować DMC zestawu wyższe niż 40 t. Nie pamiętam jak to się nazywało, ani specjalnie w tym biegły nie jestem. Przy drewnie, gdy masa pojazdu nie zgadzała się z rzeczywistą (była zaniżona) to coś tam kładli + zabierali dowód. |
Autor: | Patrycja_lodz [ 17 mar 2020, 20:58 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Znam ustawę oczywiście. Po prostu ciekawi mnie tak naprawdę podejście podczas kontroli. Wiadomo, że sam fakt przejazdu nienormatywnego stanowi o tym, ze ten pojazd musi to obciążenie wytrzymać tzn. Ciągnik + naczepa + przyczepa mają łącznie DMC - przypuśćmy to 60 ton. I w związku z tym staramy się o zezwolenie bo w przepisach maksymalna masa zespołu pojazdów to 40 ton - wszystko jasne. Ale tak jak pisałam, co w sytuacji gdy jedziemy standardowym zestawem o DMC 40’ton, a przewozimy więcej - jak się okazuje? Za co jesteśmy karani, za przeładowanie czy za brak zezwolenia? I tyle Pozdrawiam i dzięki za odpowiedzi! |
Autor: | Kierownik [ 17 mar 2020, 21:42 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Na tej zasadzie, to każdy ładuje ile chce, i co chce, wypisuje sobie dowolny kwit, typu Wz, cmr z 24t ładunku, i pali głupa że "ja nie wiedział, przecież na papierze jest 24t". Są na ten temat artykuły w sieci. Aktualne prawo jest takie, że dostajesz za naciski, i za niemanie zezwolenia na przewóz ponadnormatywny. Razem coś ok 15kzł, za jednorazowy przypał. Ja namawiam, serio jestem za. I nabierzcie tych leasingów, a potem niech was gonią jak psów. Itd co wieczór pod bramą. I na dniu każdy jeden wyjęty, nawet na pusto, tak prewencyjnie. I dowody zabierane a to za lustro rampowe, a to za różny wzór bieżnika, a to 2godzinne trzepanie dla zasady... Czemu ludzie są takie durne? Prawo stanowi 40t dmc. Koniec pieśni. Kup sobie taki zestaw, żeby się mieścił. Już bydło od szamb na Wra, jest nauczone kultury, czekają na koniec leasingów, zostaną zestawy max 5 osi, i będzie legal. Ci od kontenerów z 7 czy 8 osi też. Zresztą tych to i tak Bozia wystarczająco pokarała koronawirusem w Chinach . |
Autor: | Cyryl [ 17 mar 2020, 21:45 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Cytuj:
1. Znam ustawę oczywiście...
1. pierwsze zdanie to troszeczkę na wyrost, bo musisz przeczytać w PoRD chociaż definicje - Art. 2.2...Ale tak jak pisałam, co w sytuacji gdy jedziemy standardowym zestawem o DMC 40’ton, a przewozimy więcej - jak się okazuje? Za co jesteśmy karani, za przeładowanie czy za brak zezwolenia?... 3...Ciągnik + naczepa + przyczepa mają łącznie DMC - przypuśćmy to 60 ton... 2. jeżeli pojazdem przewozi się za dużo towaru luzem, na paletach itp. wagowo, to płacisz za przeładowanie, jeżeli jednak przewozisz "ładunek niepodzielny", a to jest w definicjach, płacisz za brak zezwolenia i przeładowanie. 3. takie zespoły pojazdów (25,25m długości 60t DMC, złożone z trzech elementów) nie są dopuszczone do ruchu w naszym kraju. |
Autor: | Patrycja_lodz [ 18 mar 2020, 0:31 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Cytuj: Cytuj:
1. Znam ustawę oczywiście...
1. pierwsze zdanie to troszeczkę na wyrost, bo musisz przeczytać w PoRD chociaż definicje - Art. 2.2...Ale tak jak pisałam, co w sytuacji gdy jedziemy standardowym zestawem o DMC 40’ton, a przewozimy więcej - jak się okazuje? Za co jesteśmy karani, za przeładowanie czy za brak zezwolenia?... 3...Ciągnik + naczepa + przyczepa mają łącznie DMC - przypuśćmy to 60 ton... 2. jeżeli pojazdem przewozi się za dużo towaru luzem, na paletach itp. wagowo, to płacisz za przeładowanie, jeżeli jednak przewozisz "ładunek niepodzielny", a to jest w definicjach, płacisz za brak zezwolenia i przeładowanie. 3. takie zespoły pojazdów (25,25m długości 60t DMC, złożone z trzech elementów) nie są dopuszczone do ruchu w naszym kraju. I o taką odpowiedz jak w punkcie 2 mi chodziło. Dla jasności - chodziło mi o sama interpretacje uregulowań prawnych, a nie w żadnym wypadku o omijanie prawa. Wszystko jasne. Co do punktu 3 - jasne, racja. Kierownik - odpowiedzialność za bzdury w CMR to zupełnie inny temat. Na szczęście dość szczegółowo uregulowany. |
Autor: | Cyryl [ 18 mar 2020, 7:51 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Cytuj:
...1. A którą definicje pominęłam bądź pomyliłam? Czytałam, rozumiem, znam od lat...
"ładunek niepodzielny".gdybyś znała tą definicję nie musiałabyś szukać odpowiedzi na pytanie 2. to że czytałaś - być może, to że znasz od lat - też możliwe, ale jeszcze nie tak dawno mieliśmy w Art.2 definicje 43 pozycje, dzisiaj mamy ich 86, a parę ma pozycje a, b i nawet c. są takie ciekawe jak: - śluza dla rowerów, - szkoda istotna, - profil kandydata na kierowcę, - urządzenie rejestrujące, - kategoria pojazdu, - pojazd kompletny, - pojazd produkowany w małych seriach, - pojazd z końcowej partii produkcji, - wprowadzenie do obrotu, - kalibracja blokady alkoholowej, - niezgodność. jest jeszcze wiele innych, przytoczyłem tu te najciekawsze (moim zdaniem). poza tym jaka trudność? przecież możesz zadzwonić lub napisać do ITD i dostaniesz wiążącą odpowiedź. |
Autor: | zzx [ 18 mar 2020, 8:07 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
ITD na zadane pytania nie odpisuje (nawet przez e-puap) .... a może nie miałem szczęścia. |
Autor: | Grzesiek_KBR [ 18 mar 2020, 23:22 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Jest wbite "w papierach" że to pojazd do ponadgabarytów, w roburze miałem jak byk wbite DMC zestawu 50t i naciski na osie naczepy po 10t każda. Tu (chyba, nie pamiętam już) wbijane są techniczne naciski na osie. Jeśli przy kontroli wtopa to idzie kwestia nacisków, dmc i podzielności ładunku. |
Autor: | RAFUS [ 19 mar 2020, 21:54 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
W papierach to jest wpisane normalnie, że zestaw do 40t niezależnie jaka by była jego techniczna ładowność. Dopiero po uzyskaniu odstępstwa, w wydziale komunikacji dopisują adnotacje urzędowa ile faktycznie i teraz zgodnie z techniczna ładownością może ważyć zestaw z ładunkiem. Oczywiście jeśli przepisy to przewidują to nadal wymagane jest odpowiednie zezwolenie na przejazd w przypadku transportu ładunku ponadnormatywnego - żeby sobie który byznesmen nie pomyślał. |
Autor: | Cyryl [ 20 mar 2020, 21:14 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
nie do końca tak jest. DMC zespołu pojazdów: a) dwuosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40 ton, b) trzyosiowy ciągnik siodłowy i dwu- lub trzyosiowa naczepa - 40 ton, c) trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym - 44 tony. czyli: 1. ciągnik dwuosiowy w dowodzie w rubryce F3 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) może mieć maksymalnie 40 ton, a trzyosiowy może mieć 44 tony, 2. bez zezwolenia można jechać zespołem pojazdów o DMC i rzeczywistej masie całkowitej 44 tony pod warunkiem: - odpowiedniej ilości osi, - przewożenia 40-stopowego kontenera, - transportu do/z portu lub pociągu. |
Autor: | Cyryl [ 24 mar 2020, 8:35 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
nie znalazłem sensowniejszego miejsca gdzie mógłbym to umieścić: |
Autor: | Reksiobolek [ 23 mar 2021, 20:57 ] |
Tytuł: | Re: Pojazd ponadnormatywny, a DMC w dokumentach |
Aby wszystko było na pełnym legalu powinnaś wystąpić do właściwego ministra o odstępstwo techniczne dla zestawu, na podstawie którego wydział komunikacji zarejestruje zestaw z DMC większym niż 40 ton. Odstępstwo takie możesz otrzymać o ile pojazd technicznie jest przystosowany do DMC o które chcesz wnioskować. BTW, wydaje mi się, że w przypadku o którym napisałaś możesz być narażona na karę przewidzianą w ustawie o transporcie drogowym. W załączniku nr 3 do tego dokumentu jest pkt 10.2, który mówi: "10.2. Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t, których dopuszczalna masa całkowita została przekroczona: ....." . W zależności od przekroczenia, kara może być naliczona w kwocie od 1.000 do 10.000 PLN. Przepis ten ma zastosowanie chyba tylko do przewoźników drogowych. Jeżeli wykonujesz przewóz na potrzeby własne, to nie wiem co Ci grozi, chyba nic. Nie znajduję sankcji w takim przypadku. Jeżeli chodzi o kary z ustawy o drogach, to jeżeli masz wykupione właściwe zezwolenie i nie przekraczasz określonych w nim parametrów a ładunek jest niepodzielny, nie zostaniesz ukarana. No bo za co? Przypuszczam, że w razie kontroli jeżeli pojazd technicznie nie będzie przystosowany do większego DMC, każą Ci przeładować ładunek na inny pojazd. Jeżeli technicznie będzie OK, ale administracyjnie nie (niebędzie odstępstwa w dowodzie rejestracyjnym) to nie wiem. Pewnie odpuszczą. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |