wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
Brak ręcznego jelcz http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=49400 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | zzx [ 03 maja 2020, 7:08 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
wydaje się że po zaciągnięciu ręcznego ciśnienie prawidłowo powinno pojawić się na końcówce M i być przekazane do siłownika - jedna z końcówek nie pamiętam która na pewno nie ta na która jest podawane ciśnienie Zm w siłowniku. jak rozumiem siłowniki masz dwuobwodowe a nie jakieś kombinowane. |
Autor: | Cyryl [ 03 maja 2020, 7:34 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
siłowniki tylnej osi, ale też przyczepy/naczepy są dwustronnego działania, co znaczy że zaciągnięcie hamulca ręcznego powoduje spuszczenie powietrza z siłowników tylnej osi, a wyłączenie go powrotne wpuszczenie tam powietrza. to ma na celu dwie rzeczy, uniemożliwić jazdę, gdy ciśnienie w układzie pneumatycznym jest za małe lub nastąpił znaczący spadek ciśnienia na skutek awarii, w przyczepach/naczepach ma spowodować zablokowanie kół po urwaniu się dyszla, zerwaniu przewodów powietrznych i spadku ciśnienia. powoduje to, że nie możemy holować pojazdu z pneumatycznym układem hamulcowym bez ciśnienia w tym układzie, można to rozwiązać poprzez podanie ciśnienia wężem lub wkręceniu śrub na siłownikach odblokowując je. może być tak, że ten pojazd był holowany i śruby są wkręcone, a potem nikt ich nie odkręcił i od tego bym zaczął. klucz 24 + grzechotka, bo jest dużo kręcenia. |
Autor: | zzx [ 03 maja 2020, 8:34 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Cyryl - przeczytaj temat od początku. teorię znasz ale praktycznie.......słabiutko jak u każdego instruktora |
Autor: | MAN [ 03 maja 2020, 9:06 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
To wywal zawór przekaźnikowy. Zawór powinien spuszczać powietrze z siłowników gdy zaciągniesz hamulec ręczny. Do zaworu powinno dochodzic cały czas powietrze na zasilaniu Przewód sterowania oraz wyjście na siłowniki hamulcowe |
Autor: | tomekkurek [ 03 maja 2020, 11:30 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
A po co w zasadzie zasilanie z przewodu V na tym zaworze przekaznikowo-sterującym ? Czyli dobrze rozumiem że z tego zaworu (nr 23) ma buchnąć powietrze przy zaciąganiu recznego. Mogę po prostu zaślepić przewód V i Z a przewody Zm i M zostawić luźne? Wtedy powinno tam buchnąć ciśnienie. Dodam że na schemacie nr 6 to hamulec ręczny. Siłowniki mam dwustronnego działania. Jako ciekawostke podam że po zaciagnieciu recznego (wajcha ręcznego przekazuje cisnienie dalej) sciagnalem przewod wyjsciowy od wajchy zeby zobaczyc czy powietrze przechodzi (aby wykluczyć awarie wajchy) no i powietrze bylo na tym obwodzie. Po sprawdzeniu zaczepilem ponownie ten przewód, poszedlem ponownie poruszyć wajchą i o dziwo po tym zabiegu oddał bucha, ale tylko raz. Dzięki za zainteresowanie tematem! |
Autor: | MAN [ 03 maja 2020, 11:51 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Możliwe że zacina się zawór przekaźnikowy Zaciągnij ręczny i popukaj młotkiem w zawór |
Autor: | tomekkurek [ 03 maja 2020, 21:06 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Dzięki za odpowiedź, jutro po pracy dalsze grzebanie. A czy znasz odpowiedź na moje powyższe pytanie "dlaczego do tego zaworu musi dochodzić zasilanie z V. " bo ciężko mi to sobie zwizualizować po co tam ciśnienie skoro tym zaworem ma uciekać ciśnienie po zaciągnięciu ręcznego i podczas hamowania |
Autor: | MAN [ 03 maja 2020, 21:31 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Ten zawór przekaźnikowy odpowiada tylko za hamulec ręczny Stąd złącze V to stałe zasilanie w powietrze, M sterowanie wajcha od hamulca postojowego, wyjście ciśnienia powietrza z zaworu to zm i z. Na logikę możesz mieć coś z wajcha od hamulca ręcznego. raczej powinno być tak: Brak powietrza na przewodzie M hamulec zaciągnięty. Powietrze na przewodzie M hamulec ręczny odblokowany. Sygnał z manetki ręcznego otwiera lub zamyka dopływ powietrza do siłownika hamulcowego do sekcji odpowiadającej za hamulec postojowy. Hamulec roboczy to zupełnie inny obwód hamulcowy, stąd do siłownika hamulcowego dochodzą dwa przewody pneumatyczne |
Autor: | tomekkurek [ 04 maja 2020, 17:04 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Cofam to co napisalem. Masz racje. Przy spuszczonym recznym jest obieg pelny i daje cisnienie na przewod M. Przy zaciagnieciu recznego powinno tam nie byc cisnienia. W tym tylko problem że po zaciagnieciu ręcznego wciaz to cisnienie tam jest, tak jakby nie miało gdzie uciec, stąd brak syknięcia. Gdy recznie zdemontowalem przewód M na zaciagnietym recznym to cisnienie którego teoretycznie nie mialo tam byc - to było i zeszło. Dzieki temu przy nastepnym spuszczeniu recznego był jeden syk i tylko jeden pomimo machania wajchą. Stad pytanie, gdzie to cisnienie ma uciec? Na tym zaworze 23? Moja dedukcja: Zasilanie V ma za zadanie otworzyc membrane gdy zaciągnę ręczny (czyli wtedy gdy chcę by z przewodu M zniklo ciśnienie). Potem gdy chce zwolnic ręczny do jazdy, to w przewodzie M pojawia się ciśnienie, ktore w pewien sposob kontruje cisnienie V zamykając membrane. Czy tak to może działać? |
Autor: | MAN [ 04 maja 2020, 20:15 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
To masz problem z manetka od hamulca ręcznego. W samej manetce powinno spuszczać powietrze z przewodu M podczas zaciągania hamulca ręcznego Zawór przekaźnikowy to zwykły zawór ma dwie pozycje otwarty/zamknięty Stąd ma cztery wyjścia do zaworu 1 zasilanie powietrzem 2 sterowanie zaworem 3 i 4 wyjście powietrza z zaworu Podając powietrze poprzez przewód M zawór się otwiera i z przewodu V leci powietrze do siłowników hamulcowych co skutkuje odblokowaniem hamulca ręcznego. Zaciągniecie hamulca ręcznego powoduje zanik powietrza w przewodzie M co skutkuje psiknięciem powietrza w tym zaworze czyli wypuszczenie powietrza które było w siłownikach hamulcowych |
Autor: | chodko [ 04 maja 2020, 20:30 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Jaki to Jelcz seria 300 czy 400 .Odłącz przewód sterujący od zaworu przekaźnikowego ,w jego miejsce dmuchnij pistoletem ze sprężarki ,jak wypuścisz to powietrze i ręczny nie odpuści to wina przekaźnikowego , ale raczej zgnił seger w zaworze dwuobwodowym (europa) .Jeśli w przewodzie który odkręcisz będzie ciśnienie przy spuszczonym ręcznym ,to europa lub rączka.Z rączki po spuszczeniu powinno wylecieć trochę powietrza,jedno ze złącz jest wolne albo ma kawałek przewodu nigdzie nie podłączony. |
Autor: | tomekkurek [ 04 maja 2020, 21:00 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Kolego MAN, co tu wiele pisać. Na poczatku gdzies syczało, to nasz "mechanior" stwierdzil że może to z tego trzeciego otworu na manetce recznego. Wkrecił tam śrubkę. Jutro jak przyjdzie to łeb chłopu ukręcę. Masz jednego człowieka na sumieniu Dzięki i brawo za wiedze |
Autor: | chodko [ 04 maja 2020, 21:25 ] |
Tytuł: | Re: Brak ręcznego jelcz |
Z tego wolnego otworu nie leci ciągle powietrze bez powodu .Ale mechanik klasa. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |