Strona 1 z 6 [ Posty: 112 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 6 Następna
Autor
Wiadomość
Tytuł: Przyczepa
Post Wysłano: 19 lip 2020, 9:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Tak wyszło, że nabyłem przyczepę i mam parę pytań. Tandem, dwie osie, na małych kołach.

Samochód DMC 26t , tara 13t. Przyczepa DMC 18t, tara ~4,5t (jeszcze nie odebrałem i nie zważyłem). 40-13-4,5 = 22,5. Tyle szacuje, że powinno wyjść ładowności - tutaj się wszystko zgadza?

Jak to ładować? Założyłem sobie, że trochę więcej na przyczepę i powinno grać, np. 10t na aucie, 12 na przyczepę. Rozumiem, że jakbym chciał auto załadować "pod korek" + nacisk dyszla z przyczepy, to wyjdzie mi przeciążenie osi. Więc trzeba o tyle mniej ładować, ile naciska dyszel - tak?

Jak rozkładać ładunek? Z tego co liczyłem, to samochód więcej na przód i przyczepa też trochę więcej na przód. Samochód dlatego, że naciskający dyszel dociążając tył odciąża przód, a przyczepa dlatego, żeby nie zrobić "miota nim jak szatan". Przy załadunku idealnie na środku przyczepy nacisk na zaczep wyszedł 100 kg, czyli absolutne minimum. Przy nieparzystych paletach, wychodzi mi, że podwójnie od przodu, a jedynkę zostawić na tyle.

No właśnie, w temacie nacisku na zaczep. Jaki jest zakres nacisku na zaczep takiej przyczepy i jaki powinien być? Nie zmierzyłem czy w tej mojej przyczepie osie są idealnie na środku, czy lekko z przodu, czy lekko z tyłu, ale z tego co program sugeruje, to właśnie lekko z tyłu, żeby cały czas generować nacisk na zaczep. Jaki jest dozwolony zakres nacisku? Program mi pokazuje 100-1000 kg.

Co jeśli by tak wyszło, że jest przeciążony dyszel? Wiadomo, to jak osie, teoretycznie może jebnąć, ale wątpię, żeby stało się to przy 1001 kg. Zakładając, że nie wychodzi przeciążenie na osiach w samochodzie, ITD jest w stanie sprawdzić ile jest oparte na zaczepie i za to coś przykleić?

Z tego co wiem, raczej nie powinno się praktykować ładowania ciężko samej przyczepy i wcale, albo lekko samochodu, bo może być problem choćby z trakcją. Ile teoretycznie mogę załadować przyczepę przy pustym samochodzie? Przepisy mówią bodajże o 140% masy przyczepy w stosunku do masy samochodu - 13*1,4=18,2t, więc teoretycznie do pełna mogę załadować przyczepę. Ile mogę wrzucić z praktycznego punktu widzenia, żeby się jako tako jechało?

Wrzucę parę rysunków. Nie wszystko się zgadza, np. ilość osi w przyczepie, stąd też pytanie, czy można te wyliczenia ekstrapolować na przyczepę 2 osiową.
Tutaj 18 palet 120x120x1200 kg:
Obrazek
18 palet, ale szerokich na 100, głębokich 120 x 1200 kg (różnej maści pustaki). Tutaj niestety wychodzi, że na przyczepie 2 palety od przodu pojedynczo muszą być, a i na samochodzie można by deko odciążyć przód:
Obrazek
Tutaj 22 palety euro, 1000 kg. Dla każdego co innego oznacza po szerokości i po długości, ale generalnie patrząc od boku to jest 120-120-80-80-120 i na przyczepie 120-120-80-80-120-120.
Obrazek
Tutaj próby ładowania przyczepy bardziej z przodu, bardziej z tyłu lub idealnie na środku:
Obrazek Obrazek Obrazek

Zapraszam do dyskusji.
Inne wskazówki prócz odpowiedzi na moje pytania też wskazane. Na razie jestem obsrany, że skręcając, tylnym zwisem zgarnę wszystko. Zwłaszcza nie wiem jak wyjść z sytuacji, gdzie do skrętu w lewo jest wyznaczony na środku wąski pas i trzeba się ostro złamać w wąską ulicę.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 19 lip 2020, 15:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

nie wiem jaką przyczepę kupiłeś ale moja kronka waży 5,3 t.

ładuję w zależności od pory roku, ale zasadniczo po równo na każdą część wtedy najlepiej się prowadzi.
jeżeli nie da się po równo to zostaw na samochodzie 1,2 metra wolnego z tyłu i resztę równo proporcjonalnie na przyczepę.
nie wszystko da się ocenić z pulpitu komputera ładunek ładunkowi nie równy.
ja jak mam nieparzysto to zawsze pojedynczą paletę stawiam na środku wtedy ładujesz po 2 od początku i na środku pojedykę ( jak wypada środek nie na środku :lol: to stawiam bliżej przodu) i dalej do końca po dwie.

ITD nie sprawdzi ile masz nacisku na zaczepie, ale po zważeniu pojazdu wyjdzie przeciążenie - by to zmierzyć musiał byś odpiąć przyczepę i zważyć sam samochód i następnie z przyczepą.
nacisk na dyszel masz max 1000 kg. przy sworzniu 50 mm jest to spowodowane konstrukcją i wytrzymałością materiałów w tym odpowiednich śrub do ucha zaczepu a także samego zaczepu i jego mocowania do ramy pojazdu.

nie wolno ładować tylko na przyczepę no chyba że chodzi o 1-2 tony jak masz więcej to kiepsko się to prowadzi i jeszcze słabiej hamuje.

palety "po długości" zawsze znaczą dłuższym bokiem do burty (czyli 3 na szerokość), palety "po szerokości" zawsze znaczą krótszym bokiem do burty (czyli 2 na szerokość).

te wszystkie wyliczenia na rysunkach biorą w łeb bo masz z tyłu HDS a on właśnie robi dziwne masy.

co do skręcania w prawo czy w lewo nie martw się liniami prawo zezwala na zajęcie części lub całego innego pasa ruchu jeżeli nie możesz się zmieścić na swoim pasie. musisz tylko uważać na pospieszniaków, którzy zawsze znajdą lukę by się wcisnąć i by to uniemożliwić zajmuj tak by tobie było jak najwygodniej oczywiście z umiarem.
jak widzisz że się nie zmieścisz od razu to poczekaj chwilę aż się da nie pchaj się na siłę zdążysz.
co do zachodzenia tyłu - w przyczepie mniej zachodzi niż w naczepie (tak mi się wydaje bo nigdy praktycznie naczepą nie jeździłem) i w/g mnie przyczepa le[piej się składa choć wymaga większego pola do manewrów.

jak coś to pytaj może będę umiał wytłumaczyć.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 19 lip 2020, 21:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 sie 2007, 23:29
Posty: 1617
GG: 0
Lokalizacja: wielkopolska

Nie musisz dociążać auta przyczepą - to nie ciągnik rolniczy. Im mniej nacisku na dyszel tym lepiej się jedzie - nie będzie bujała autem.

Dlaczego kupiłeś na małym kole?? Opory toczenia większe na szosie i w terenie stoisz.

_________________
---------------------------------------
7xMAN 1xIVECO 1xVOLVO
---------------------------------------


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 19 lip 2020, 22:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Cytuj:
nie wiem jaką przyczepę kupiłeś ale moja kronka waży 5,3 t.
Strasznie ciężka. Do budowlanki na obrotnicy waży niecałe 4t, a tandem trochę ponad. Moja waży w papierach 4070 kg, ale jeszcze będą modyfikacje wprowadzane. Liczę, że wraz z wyposażeniem zamknę się w 4,5t. Zobaczymy.
Tu przykłady:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5292af407b
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5292af407b
Cytuj:
nie wszystko da się ocenić z pulpitu komputera ładunek ładunkowi nie równy.
Ta, ale jak podstawowe dla mnie ładunki będę widział jak ładować, to i z innymi sobie poradzę. Poza tym jednak muszę pewne schematy utrzeć, bo w pracy nie mam komputera pod ręką, żeby dość precyzyjnie wyliczać.
Cytuj:
ITD nie sprawdzi ile masz nacisku na zaczepie, ale po zważeniu pojazdu wyjdzie przeciążenie - by to zmierzyć musiał byś odpiąć przyczepę i zważyć sam samochód i następnie z przyczepą.
nacisk na dyszel masz max 1000 kg. przy sworzniu 50 mm jest to spowodowane konstrukcją i wytrzymałością materiałów w tym odpowiednich śrub do ucha zaczepu a także samego zaczepu i jego mocowania do ramy pojazdu.
Jeśli na aucie nie jest do pełna załadowane, to nie powinno wyjść przeciążenie na napędzie, nawet przy zbyt dużym nacisku na zaczep. Zaczepu z oczywistych względów nie mam zamiaru przeciążać, ale konsekwencje znać chce, bo czasem różne, dziwne rzeczy się zdarzają.
Cytuj:
palety "po długości" zawsze znaczą dłuższym bokiem do burty (czyli 3 na szerokość), palety "po szerokości" zawsze znaczą krótszym bokiem do burty (czyli 2 na szerokość).
Większość z którymi się spotykam twierdzi dokładnie na odwrót. Na widłach ma paletę "po szerokości", nie ważne, że na aucie ona będzie "po długości" :D
Cytuj:
te wszystkie wyliczenia na rysunkach biorą w łeb bo masz z tyłu HDS a on właśnie robi dziwne masy.
Wręcz przeciwnie, trakcja zawsze jest, a przy 8t przedniej osi bez problemu można ładować od przodu dwójkami, a nie pojedynczo jak na typowym ciągniku z naczepą.
Cytuj:
co do zachodzenia tyłu - w przyczepie mniej zachodzi niż w naczepie (tak mi się wydaje bo nigdy praktycznie naczepą nie jeździłem) i w/g mnie przyczepa le[piej się składa choć wymaga większego pola do manewrów.
Jak teraz sprawdziłem po rysunkach, to wygląda, że tak - naczepa ma dłuższy tylny zwis od tej mojej przyczepy. Fakt, mi też w solówce zachodzi tył i nauczyłem się tego pilnować, ale tyłu przyczepy nie widać.
Cytuj:
Nie musisz dociążać auta przyczepą - to nie ciągnik rolniczy. Im mniej nacisku na dyszel tym lepiej się jedzie - nie będzie bujała autem.
A jak będzie za mało?
Cytuj:
Dlaczego kupiłeś na małym kole?? Opory toczenia większe na szosie i w terenie stoisz.
Z kilku powodów. Trafił się fajny egzemplarz, w przyzwoitych pieniądzach, czasem wożę wysoko, a tu podłoga jest na 0,95 (w aucie 1,3), a po wtóre pierwsza przyczepa i nie mam doświadczenia. Zobaczę w jakim kierunku pójdzie robota, jakbym miał więcej jazdy po miękkim to może trzeba będzie się przesiąść na 6x4 i przyczepę z obrotnicą. Rozwózkę budowlanki i tak będę raczej nadal robił samą solówką, a dalsze wyjazdy lub ładowane lekko nie powinno robić aż takiego problemu.

Na prostym może siadać, czy przy skręcaniu będą duże opory?


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 5:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

wrzuć fotę tego "wynalazku" i popatrzymy.
rozumiem że to 18 paletowa przyczepa - moja ma 20 palet więc musi ważyć więcej no i ma podwójne drzwi.
przyczepy do budowlanki są z reguły krótsze i to sporo.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 14:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 sie 2007, 23:29
Posty: 1617
GG: 0
Lokalizacja: wielkopolska

Za mało nie powinno też być - ładuj by było równo lub z tendencją do dociążenia przodu.

Budowlanka która waży poniżej 4 ton - zerknij pod spód - 4 poprzeczki na całą podłogę i niska rama - chyba krone te nowe takie są.
Miałem teraz z 2007r budowlankę ważyła 4300 z groszem - ale poprzeczki co kawałek pod spodem i drewno na podłodze a nie płyty. I to jest budowlanka z prawdziwego zdarzenia.

Obrazek

Obrazek

_________________
---------------------------------------
7xMAN 1xIVECO 1xVOLVO
---------------------------------------


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 16:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Zdjęć nie mam. Ale w sumie przyczepa jak przyczepa. Jedyne co, to podnoszona ośka by nie zaszkodziła.

No to tak jak napisałem w pierwszym poście, ładować na środek, ale deko bardziej na przód, żeby nie odciążać tylnych osi.

Dokładnie taka podłoga jest na tej zakupionej przyczepie. Na samochodzie też taką mam i jest bardzo dobra. Swoją drogą, nie wiesz gdzie kupić te profile, które są między deskami? Nigdzie tego nie spotkałem, a w razie jakichś napraw mogłyby się przydać.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 16:53

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

te profile to tylko na zamówienie u "zdzicha".
jak masz aluminiowe to nawet u niego nie dorobisz.
na mojej starej przyczepie AD 2000 wytrzymały 19 lat i tylko były zardzewiałe.
takich podłóg już nie robią bo były zbyt trwałe.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 18:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 paź 2006, 12:38
Posty: 3609
Samochód: Ferrari
Lokalizacja: PKN

Groenewegen i Fruehauf oferują takie podłogi, ale to jest nisza.
Profile, nawet te aluminiowe są dostępne, ale nie w detalu. Czasami wozimy z Niemiec znajomemu, który remontuje naczepy. Katalog mają grubszy jak książka telefoniczna.

_________________
Czy jadę bezpiecznie? - Zadzwoń gdzie chcesz.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 19:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 29 paź 2005, 23:08
Posty: 1697
Lokalizacja: Chełmek

Krone Profiliner HD ma taką podłogę, profile + deski wzdłużne...


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 20:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Rossi, jaka firma produkuje te profile?
Nie wykluczone, że w jakiejś perspektywie mogę potrzebować na zabudowę, to nadal jest detal, ale chociaż jakiś punkt zaczepienia.
Drewno to podobno jakaś odmiana dębu. Impregnować to czymś? Niestety, otwarte zabudowy, więc i leje na to i śnieg i słońce.

W sumie OT się z tego robi, ale najwyżej się wydzieli.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 20:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 paź 2006, 12:38
Posty: 3609
Samochód: Ferrari
Lokalizacja: PKN

Żebym to ja jeszcze pamiętał, gdzieś za Wupertalem to ładowałem, ale oni tylko w aluminium siedzą. W razie potrzeby coś się przez znajomego mogę dowiedzieć.
Te drewno z tego co ja wiem to jakieś z Ameryki Południowej podobno, w tych nowych teraz idą deski bambusowe.

_________________
Czy jadę bezpiecznie? - Zadzwoń gdzie chcesz.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 20 lip 2020, 22:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Aż tak to chyba nie trzeba, przynajmniej na ten moment. Jak coś to się odezwę.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 21 lip 2020, 5:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

w takich zabudowach ida deski klejone ustawione pionowo z twardego drewna (liściastego) to każdy stolarz zrobi tylko trzeba mieć materiał.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 22 lip 2020, 22:35

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Jeszcze jedną rzecz chciałem zapytać. Przyczepa ma regulowany dyszel. Jako, że auto jest dość krótkie, nie ma potrzeby, żeby dyszel był maksymalnie skrócony, bo na luzie mieści się w 18,75. Pytanie tylko, co mogę uzyskać jeśli go wydłużę? Zyskam cokolwiek, czy szkoda czasu?


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 22 lip 2020, 22:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 paź 2006, 12:38
Posty: 3609
Samochód: Ferrari
Lokalizacja: PKN

Z dłuższym dyszlem łatwiej się cofa, bo przyczepa tak nie ucieka. Najgorsza do cofania jest długa solówka i krótka przyczepa.

_________________
Czy jadę bezpiecznie? - Zadzwoń gdzie chcesz.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 22 lip 2020, 22:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

A kąt skrętu, jego "głębokość"? Coś tu ugramy? Wydaje mi się, że nie bardzo, ale może się nie znam.
Ja mam skrętną wleczoną ośkę, także każdy ruch kierownicy dość mocno wpływa na tor ruchu przyczepy.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 22 lip 2020, 23:08
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 paź 2006, 12:38
Posty: 3609
Samochód: Ferrari
Lokalizacja: PKN

No to też właśnie dłuższym dyszlem to zniwelujesz.

_________________
Czy jadę bezpiecznie? - Zadzwoń gdzie chcesz.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 23 lip 2020, 5:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

długość dyszla powinna być wyregulowana ze względu na miejsce posadowienia zaczepu i tylnego zwisu samochodu.
nie wiem jakie masz wartości, ale w mojej ocenie ma to znaczenie zarówno do manewrowania na placu jak i samej jazdy oraz nacisków na osie.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 23 lip 2020, 18:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Tylko czym się kierować przy regulacji? Na pewno tym, żeby zestaw się mieścił w normach i nie zakleszczał na zakrętach. Czym jeszcze, jeśli te dwa parametry są spełnione?
Na pewno dłuższy dyszel to dłuższe ramię, ergo mniej można załadować na przód przyczepy.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 6 [ Posty: 112 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 6 Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: