wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Scania euro5 Manual
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=50724
Strona 1 z 1

Autor:  maciek805 [ 25 gru 2021, 16:31 ]
Tytuł:  Scania euro5 Manual

Witam.
Problem dotyczy manualnej skrzyni "ósemki" bez pólbiegow.
Przy włączaniu górnej skrzyni i wrzuceniu następnego biegu, bieg nie wchodzi, wciskam sprzęgło, zazgrzyta i wchodzi. Czyli tak jakby skrzynia nie zdarzyła przerzucić na górna skrzynię a ja już próbuje wrzucać bieg- choć i tak długo czekam aż "zatrybi".
Czasem wchodzi wszystko ok, a czasem skrzynia że tak powiem uprze się i non stop jest problem.
Nie słychać też takiego klikniecia czy jak to tam nazwać i dopiero jak raz, drugi wcisnę sprzeglo wtedy zaskoczy, wbijam bieg i jadę.
W czym może być problem?
Pozdrawiam :)

Autor:  davo76 [ 26 gru 2021, 12:14 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Tym autem co jeżdżę to się dzieje to samo tyle że 12 biegów, auto 370 nalotu a zgrzyta przy zmianie pokładów i często zostaje jakby w połowie niema ani dużej ani małej...

Autor:  MAN [ 26 gru 2021, 13:23 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

To tam niema wielkiej filozofii zawór górna /dolna skrzynia lub sam siłownik przepuszcza powietrze

Autor:  speed291 [ 26 gru 2021, 13:38 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Cytuj:
Tym autem co jeżdżę to się dzieje to samo tyle że 12 biegów, auto 370 nalotu a zgrzyta przy zmianie pokładów i często zostaje jakby w połowie niema ani dużej ani małej...
Scania jak wprowadziła w serii 4 silniki z układem HPi (rok 2003) to zaczęła montować skrzynie nowszego typu (jak dobrze pamiętam GRS890) i od tego czasu tak się dzieje, albo to jest jakieś zabezpieczenie przed uszkodzeniem albo po prostu elektrozawór od wysokich/niskich powoli działa, dzieje się tak najczęściej przy szybkiej zmianie z niskiej na wysoką, wystarczy po wciśnięciu sprzęgła i "pstryknięciu" na wysoką skrzynie odczekać od 0,5-1 sek. i wszystko działa. Najgorzej jest jak temp. spada poniżej 0 i olej jeszcze się nie rozgrzeje. W Scanii 3 i pierwszych 4 ten problem nie występował, wszystkie biegi wchodziły jak w masło, bez żadnych zgrzytów.

Autor:  Kurot [ 26 gru 2021, 14:04 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Nie ma tam jeszcze czujników potwierdzających poprawność przełożenia góra dół? W starej 93 były 2 i wysypanie się tego skutkowało niewbijaniem na dolną lub górną skrzynie. Ja miałem półautomat ale podejrzewam że w manualu jest identyczne zabezpieczenie nawet teraz.

Autor:  davo76 [ 26 gru 2021, 14:24 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Czasem jadę ośką czwórką ze skrzynia ósemką i tam może ten problem jest mniejszy ale też jest. Natomiast w G to muszę tak pomału przebijać na górę że jeśli jedzie załadowany pod górę to po zapięciu biegu prędkość tak spadnie że po prostu już zabraknie pary i znowu trzeba się ratować zejściem w dół o ile wejdzie bez zgrzytu...

Autor:  Luka [ 26 gru 2021, 16:05 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Dlatego automat lepszy.

Autor:  davo76 [ 26 gru 2021, 17:22 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

No w tym przypadku to z przykrością muszę stwierdzić że.... Tak.
Niewiem czy we wszystkich Scaniach tak jest ale trzema którymi jeżdżę tak mają i już, więc się nie dziwię że większość woli automat.

Autor:  maciek805 [ 28 gru 2021, 20:23 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Ktoś tu napisał że wystarczy poczekać pol sekundy/sekundę po wbiciu na gorna skrzynię ale w 90 procent przypadkach nic nie pomaga. Czyli może być cos z elektro zaworem lub jakimś czujnikiem przy wybieraku?
Zastanawiałem się czy coś w środku skrzyni jest może coś nie halo, raczej nie?

Najgorzej jak właśnie jest pod górkę i jeszcze załadowany i nastąpi problem - auto już prawie stoi a ja chce mu piątkę wbijać - Mega to irytuje :roll:

Autor:  speed291 [ 28 gru 2021, 23:56 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Spróbuj jeszcze wciskać sprzęgło do samego końca, może to coś pomoże.
Jeżeli nie to trzeba zacząć szukać jakieś przyczyny. Zacząłbym od wymiany oleju, sprawdzenie zaworu (głównie stan oringów), a na końcu stan kamieni w przekładni planetarnej (jeżeli skrzynia ma już przebieg powyżej 1-1.2 mln km.

Autor:  maciek805 [ 30 gru 2021, 10:32 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Ok, dzięki, co do sprzęgła to bierze przy górze nie wiem czy to ma na to wpływ.

Autor:  Kierownik [ 30 gru 2021, 22:32 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Ja w sumie dość sporo jeździłem manuałami, dawno temu Manem jeszcze z przebitką, resztę kariery Volvami. I może ta zmiana z niskiej na wysoką trwała minimalnie dłużej niż o cały bieg na tym samym zakresie, ale nigdy nie była to sekunda, a tym bardziej nie było opcji żeby auto stawało pod górę, lub konieczności redukcji o 2 lub więcej biegów.

Sądzę że albo tam jest usterka tłok/cylinder, albo kierowca nie ogarnia.

Jeździłem takimi które zgrzytały przy zmianie zakresu, a mimo to zmiana odbywała się szybko. Więc jeśli nie zgrzyta, a mimo to schodzi się, to chyba jednak kierowca. Choć mogę się mylić.

Autor:  Kurot [ 30 gru 2021, 23:24 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

na 100% coś nie tak z wbijaniem obstawiam na chybił trafił tłoczki co najmniej ja bym zaczął od ich sprawdzenia wymycia i przesmarowania.

Autor:  maciek805 [ 31 gru 2021, 16:46 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Dzięki za opinie i pomoc, dobrze ze nie jest to raczej poważna usterka w samej skrzyni. Jak będę się tym zajmował dam znać co to było.

Autor:  bosman [ 31 gru 2021, 17:52 ]
Tytuł:  Re: Scania euro5 Manual

Najpierw odpowiedz na kilka pytań, później diagnozuj:
1. Czy powietrze nie ucieka z puszki cewek przy skrzyni biegów?
2. Kiedy wymieniany był olej w skrzyni i co wlano/ Jak jakiś hipol to będą problemy/?
3. Czy usterka występuje na zimno czy na ciepło, jak temp nie ma znaczenia to prędzej czujnik neutralnego.

Pierwsze sprawdzić uszczelki tłoczków w okularze, jak uszczelki kwadratowe >wymiana.
Porysowany okular > wymiana.
https://sklep.scania.pl/product/1654/ze ... 81850.html te 2 zielone na górze,
Sprawdzić cewki.
Podmienić czujnik neutralnego na wybieraku i wymienić też tłoczek, jak tam będzie ruda to wybierak do regeneracji?
Niestety od liftingu skrzyń ok 2008 roku Scania nie pochodzi na byle jakiej oliwie, lać Shell lub Total.
Kamienie też mogą być zużyte ale to grubsza robota i tym samym najdroższa.
A najtańsza opcja to stycznik za 30 groszy w dzwigni.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/