wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

D13B z układem recyrkulacji spalin EGR
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=7955
Strona 1 z 1

Autor:  r [ 26 kwie 2007, 9:31 ]
Tytuł:  D13B z układem recyrkulacji spalin EGR

Volvo Trucks rozszerza ofertę jednostek napędowych wprowadzając silnik D13, wyposażony w układ recyrkulacji spalin EGR. Silnik ten jest dostępny w czterech wariantach mocy i spełnia aktualnie obowiązujące normy emisji spalin Euro 4 – bez konieczności oczyszczania spalin. Volvo jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje takie rozwiązanie.

– Jednostka D13B z układem EGR uzupełnia jednostkę D13A z technologią SCR. Selektywna redukcja katalityczna SCR pozostaje naszą wiodącą technologią, ale obecnie poszerzamy ofertę silników o jednostki bez układu oczyszczania spalin. Nasze bogate doświadczenia w zakresie obydwu tych technologii silnikowych działają na korzyść klientów w jeszcze większym stopniu niż dotychczas – mówi Mats Franzén, Manager ds. Silnika w dziale Planowania i Strategii Produktu koncernu Volvo Trucks.

Cztery warianty mocy
Nowy silnik D13B jest oferowany w wariantach o mocy 360, 400, 440 i 500 KM. Będzie dostępny zarówno w pojazdach Volvo FM, jak i Volvo FH, z wyjątkiem wersji o mocy 500 KM, która jest zarezerwowana wyłącznie dla Volvo FH. Wprowadzenie silników D13B zaplanowano na wrzesień 2007 r.

Silnik D13B z układem recyrkulacji spalin EGR spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4. Bazowa jednostka D13 to sześciocylindrowy, rzędowy turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 12,8 l z jednoczęściową głowicą cylindrów, górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i pionowo usytuowanymi pompowtryskiwaczami, umieszczonymi centralnie w komorze spalania. Mechanizm rozrządu znajduje się w tylnej części silnika. Umiejscowienie przystawki odbioru mocy obok koła zamachowego umożliwia odbiór dużych momentów obrotowych – do 1000 Nm.

Układ recyrkulacji spalin EGR bez filtra cząstek stałych
Technologia recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation) polega na chłodzeniu części gazów wylotowych w chłodnicy EGR i ich ponownym kierowaniu do kolektora dolotowego silnika. Dzięki recyrkulacji spalin obniża się temperatura spalania, co ma istotny wpływ na zmniejszenie zawartości tlenków azotu w spalinach. Głównym elementem układu jest turbosprężarka o zmiennej geometrii VGT, która razem z zaworem EGR reguluje stopień recyrkulacji.

Volvo jako jedyna firma na świecie oferuje rozwiązanie umożliwiające spełnienie normy emisji Euro 4 bez konieczności oczyszczania spalin. Podstawową zaletą technologii EGR jest łatwość zabudowy w silniku i brak potrzeby stosowania jakichkolwiek dodatków.

Duża moc i siła napędowa przy niskiej prędkości obrotowej
Silnik D13B zapewnia równie doskonałe właściwości jezdne, jak zaprezentowany jesienią 2005 r. silnik D13A, który udowodnił, że jest godnym następcą jednostki napędowej D12. Silnik D13 ma identyczną jak swój poprzednik średnicę cylindra, lecz zwiększony skok tłoka, dzięki czemu wzrosła pojemność skokowa. Duży skok tłoka gwarantuje, że już przy niskiej prędkości obrotowej silnik rozwija wysoki moment obrotowy, zaś moment maksymalny jest dostępny w szerokim zakresie obrotów.

Technologia EGR do specjalnych zastosowań
Ogromna siła napędowa przy ruszaniu z miejsca sprawia, oprócz innych cech, że silnik D13B stanowi doskonałe źródło mocy w pojazdach budowlanych, w których najważniejsza jest zdolność pokonywania wzniesień. Układ EGR nie ma żadnego wpływu na konfigurację podwozia i nie wymaga instalowania zbiornika AdBlue, ani żadnego układu oczyszczania spalin. Dzięki temu, wraz z silnikiem D13B oferowany jest, jako opcja, pionowy tłumik.

- Układ EGR stanowi idealne rozwiązanie w wielu zadaniach specjalnych w transporcie budowlanym, gdzie wymagana jest duża elastyczność konfiguracji podwozia. Przykładem mogą być żurawie samojezdne lub pojazdy, w których konieczne jest stosowanie pionowych tłumików i rur wydechowych – wyjaśnia Mats Franzén. - Niemniej jednak w transporcie długodystansowym i innych zastosowaniach, wiążących się ze spalaniem dużych ilości paliwa, nadal rekomendujemy korzystanie z technologii SCR, która dziś zapewnia największe oszczędności paliwa.

W nowym silniku D13B jest oczywiście dostępny wydajny hamulec silnikowy VEB+, rozwijający ogromną moc hamowania, wynoszącą 340 kW. Dzięki temu właściwości jezdne są doskonałe, zarówno podczas jazdy pod górę, jak i zjazdu ze wzniesienia.

Dziewięć wariantów silnika D13
Z chwilą wprowadzenia silnika D13B klienci mogą wybierać spośród większej liczby opcji. Niezawodna jednostka napędowa D13 obejmuje teraz dwie serie silników: D13A i D13B – łącznie daje to aż dziewięć wariantów.

Typoszereg silników D13

Silnik Technologia Norma emisji spalin Moc kW/KM Moment obrotowy Nm
D13A 360 SCR Euro 4/Euro 5 264/360 1800
D13A 400 SCR Euro 4/Euro 5 294/400 2000
D13A 440 SCR Euro 4/Euro 5 324/440 2200
D13A 480 SCR Euro 4/Euro 5 353/480 2400
D13A 520 SCR Euro 4/Euro 5 382/520 2500
D13B 360 EGR Euro 4 264/360 1800
D13B 400 EGR Euro 4 294/400 2000
D13B 440 EGR Euro 4 324/440 2200
D13B 500 EGR Euro 4 368/500 2400

za: http://www.etransport.pl/

Autor:  łukasz [ 07 maja 2007, 0:16 ]
Tytuł: 

Ten silnik może stanowić ciekawą alternatywę dla tych którym wystarcza norma Euro-4 i nie chcą używać mocznika...Ciekawe tylko skąd będzie wiadomo jaki danym model ma silnik-może wprowadzą jakieś nowe oznaczenia...No chyba że trzeba będzie patrzeć czy dane auto ma zbiornik Ad Blue i tym się sugerować-najprościej... :mrgreen:

Autor:  Falarek [ 21 lip 2007, 11:13 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Volvo jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje takie rozwiązanie.
Trochę w tym marketingowego bełkotu bo silniki z EGR ma już jakiś czas w swojej ofercie Scania a te od Volvo z tego co pisze maja być we wrześniu.

Autor:  użytkownik usunięty [ 21 lip 2007, 13:20 ]
Tytuł: 

No właśnie miałem pisać, że już wcześniej EGR zastosowała Scania. i z tego, co rozmawiałem z kierowcami to rozwiązanie jest "dość mułowate" dla silnika, gdy trzeba rozpędzić zestaw. Ciekawe, jak będą się zachowywały silniki D13B, zwłaszcza, że nie będę miał w chwili obecnej punktu odniesienia bo sam jeżdżę "czterystaosiemdziesiątką" a w D13B-E4 nie ma takiej wersji...

Autor:  MAN [ 22 lip 2007, 16:00 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Volvo jako jedyna firma na świecie oferuje rozwiązanie umożliwiające spełnienie normy emisji Euro 4 bez konieczności oczyszczania spalin. Podstawową zaletą technologii EGR jest łatwość zabudowy w silniku i brak potrzeby stosowania jakichkolwiek dodatków.
Nietylko Scania oferuje silniki z EGR, MAN ma jusz silniki z EGRem od euro 3. Czytam czasami te śmieszne gazetki co mi Volvo przysyła do domu. I to nie pierwszy artykuł w którym jest napisane że coś zrobili jako pierwsi lub mają najmocniejszy silnik na rynku. Poprostu ci ludzie od martekingu odpowiadający za tworzenie tej gazetki reklamowej chyba nie znają realiów na rynku i prubują kit ludziom wciskać że Volvo to najlepszy produkt na rynku

Autor:  łukasz [ 27 lip 2007, 11:07 ]
Tytuł: 

To wszystko co mówicie jest prawdą,ale faktem jest że tylko VOLVO jak narazie posiada silnik z przedziału 500km,który do wersji Euro-4 nie potrzebuje mocznika dla spełnienia obecnych norm.MAN posiada silnik do 430km(D20 z EGR) a SCANIA ''tylko 420km...Faktycznie żaden producent nie oferuje tak bogatej palety silników Euro-4 bez Ad Blue jak VOLVO-aż 4 silniki... :>

Autor:  MAN [ 27 lip 2007, 11:32 ]
Tytuł: 

łukasz Nie zapominaj o silniku MANa D2676 o mocy 480 koni czy o V10 o mocy 660 koni. Silniki z rodziny D20 są produkowane o mocach 320, 360, 400 i 440 koni w technice EGR czyli oferuje więcej silników niż VOLVO

Autor:  łukasz [ 27 lip 2007, 17:34 ]
Tytuł: 

A sorki mój błąd-zapomniałem o tych 2 silnikach-D26 480 i 660-siątce...Ale co prawda silnik VOLVO jest optymalny dla MAN-a bo ma porównywalną moc-nawet 20km więcej...A silnik 440 z rodziny D20 jest już Euro-5,ale kończmy to bo tu nie chodzio MAN-a...Pozdro

Autor:  Falarek [ 28 lip 2007, 13:12 ]
Tytuł: 

Cytuj:
To wszystko co mówicie jest prawdą,ale faktem jest że tylko VOLVO jak narazie posiada silnik z przedziału 500km,który do wersji Euro-4 nie potrzebuje mocznika dla spełnienia obecnych norm.MAN posiada silnik do 430km(D20 z EGR) a SCANIA ''tylko 420km...Faktycznie żaden producent nie oferuje tak bogatej palety silników Euro-4 bez Ad Blue jak VOLVO-aż 4 silniki... :>
Małe sprostowanie najmocniejszy jak na razie silnik Scanii z EGR to 480KM ale w tym roku Scania będzie miała nowe silniki z EGR i Euro5

Autor:  P_Adams [ 28 lip 2007, 21:44 ]
Tytuł: 

Możecie mi koledzy wytłumaczyć kiedy można stosować wydech pionowy, a kiedy poziomy. Od czego to zależy?

Autor:  kojakvolvo1976 [ 14 gru 2009, 8:18 ]
Tytuł:  Re: D13B z układem recyrkulacji spalin EGR

Jak w praktyce zachowuje sie ten silnik w porownaniu do jego odpowiednika z Ad Blue chodzi mi o dynamike,spalanie i praktyczne spostrzezenia.

Autor:  kojakvolvo1976 [ 17 sty 2010, 6:14 ]
Tytuł:  Re: D13B z układem recyrkulacji spalin EGR

Czy ktos moze wrzucic zdjecia tego silnika a dokladniej chodzi mi o system EGR gdzie sa zawory, chlodnica i jak to jest zabudowane na silniku.

Autor:  marcin [ 05 mar 2010, 1:04 ]
Tytuł:  Re: D13B z układem recyrkulacji spalin EGR

Cytuj:
i z tego, co rozmawiałem z kierowcami to rozwiązanie jest "dość mułowate" dla silnika, gdy trzeba rozpędzić zestaw
To samo usłyszał kolega z Agromexu od mechaników jak był Scanią (380 KM, EGR) na serwisie.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/