wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Ursus C-45 => historia legendy Polskich pól
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=9147
Strona 1 z 1

Autor:  Bono29 [ 26 cze 2007, 15:01 ]
Tytuł:  Ursus C-45 => historia legendy Polskich pól

Ursus C-45, początkowo LB-45, ciągnik rolniczy produkcji zakładów Ursus w Warszawie.

Historia
W 1945 w zniszczonych zakładach rozpoczynają się prace projektowe nad ciągnikiem rolniczym na podstawie niemieckiego ciągnika "Lanz-Bulldog" (którego dużo egzemplarzy zostało w granicach Polski po Niemcach). W wyniku tych prac w 1947 powstał prototyp krajowej konstrukcji ciągnika LB-45, później nazwanego C-45. Do 1959 wyprodukowano ich 60000 sztuk.

Ciągnik C-45 wykonywany był w dość prymitywnych warunkach i jak na warunki produkcji, był dość udany. Ursus C-45 posiadał mocną i zwartą konstrukcję, a zarazem był prosty w eksploatacji - pozbawiony precyzyjnej aparatury nie wymagał fachowej obsługi i konserwacji.

Ciągnik ten wyposażony był w silnik średnioprężny 2-suwowy, 1-cylindrowy, o mocy około 45 KM, a rozruch odbywał się przez podgrzewanie gruszki żarowej ręczną lampą lutowniczą. Po podgrzaniu należało wyjąć koło kierownicy wraz z kolumną i wsunąć w jedno z bocznych kół zamachowych. Teraz można było przez pokręcenie za koło kierownicy uruchomić silnik. Wymagało to sporej siły fizycznej i wprawy. Produkowany był w dwóch wersjach: na kołach ogumionych i żelaznych, w trakcie produkcji poddawany był stopniowej modernizacji.

Ciągnik C-45 u numerze seryjnym 0001 bez kapitalnego remontu pracował 12 000 godzin.

Ursus C-451
W wyniku kilkakrotnej modernizacji starzejącego się C-45 powstał ciagnik Ursus C-451, produkowany w latach 1954-1959, nazywany "saganem na gumowych kołach". W stosunku do C-45 posiadał zmienione:
wzmocniony wspornik osi przedniej,
wał korbowy hartowany powierzchniowo,
ogumione koła jezdne,
brezentową budkę dla kierowcy,
reflektor roboczy.

Ciekawą nowością był tzw. przyspieszacz prędkości szosowych oprócz 3 biegów do przodu i 1 wstecznego. Ogumienie ograniczało się do samych obręczy, hamulce kół jezdnych były bębnowe, sterowane mechanicznie oraz dodatkowy hamulec przekładni biegów sterowany dźwignią ręczną. Rozruch w wersji C-451 był benzynowy, silnik niskoprężny, 1-o cylindrowy z zamkniętym wtryskiwaczem o mocy 33 kW (45 KM).

Ciągniki C-45 i C-451 były eksportowane do Brazylii, Chin i Korei w ilości około 6 000 sztuk.

Dane techniczne
Ursus C-45 w Muzeum Historii Ursusa
silnik: 2-suwowy
liczba cylindrów: 1
moc: 45 KM
liczba biegów do jazdy w przód:
3 (wersja z kołami żelaznymi),
6 (wersja z kołami ogumionymi),
ilość biegów wstecznych:
1 (wersja z kołami żelaznymi),
2 (wersja z kołami ogumionymi),
prędkość jazdy:
3,5 - 6,2 km/h (wersja z kołami żelaznymi),
3,3 - 16,7 km/h (wersja z kołami ogumionymi),
ciężar ciągnika gotowego do pracy:
3380 kG (wersja z kołami żelaznymi),
3680 kG (wersja z kołami ogumionymi),
siła uciągu:
1750 kG (wersja z kołami żelaznymi),
2200 kG (wersja z kołami ogumionymi).

Obrazek

http://www.wikipedia.pl (c)
http://www.retrotraktor.pl (c)

Autor:  Pablo91 [ 26 cze 2007, 18:10 ]
Tytuł: 

Jak bylem na AGRO-SHOW w Bednarach to stal ten traktor i nawet byl zapalony. Fajny ma dzwiek :D

Autor:  micho a [ 27 cze 2007, 11:15 ]
Tytuł: 

w tym ciągniku jest bardzo ciekawy niespotykany w dzisiwejszych konstrukcjach silnik można powiedzieć bardzo prymitywny 1 cylindrowy diesel dwusuwowy o ogromnej pojemności 10l !!! swoją drogą musiał mieć ogromne koło zamachowe i bardzo wolne obroty

jak pracuje taki silnik można usłyszeć w np kultowym serialu (mam nadzieje że każdy ogląda :D) 4 pancerni tam w jednym odcinku przejmują niemiecki traktor to jeździ bardzo wolno i tak fajnie strzela dy dy dy dy dy i ma bardzo wolne obroty nawet podczas jazdy ...

a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ????? w 2 suwowym benzyniaku dolewa sie mixol do benzyny (wiem sam mam romet ogar 200 :D) a w 2 suwowym dieslu ?? takowe 2 suwowe diesle pracują jeszcze na statkach

Autor:  Bono29 [ 27 cze 2007, 21:09 ]
Tytuł: 

Cytuj:
a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ?????
tego niewie nikt :| , ale tak swoją drogą będe musiał dowiedzieć się w URSUSie albo u jakiegoś dilera bo sam jestem ciekawy...

Autor:  huncwot15 [ 28 cze 2007, 11:26 ]
Tytuł: 

Jechałem takim na zlocie w Poznaniu. Kierowca był troszke w podeszłym wieku i bał się dać pokierować :x Ogólnie bardzo cenie Ursusy ponieważ sam wielokrotnie jeździłem po polach i wiem co ta maszyna pootrafi 8) Pozdrawiam

Autor:  Bono29 [ 28 cze 2007, 11:30 ]
Tytuł: 

Cytuj:
w tym ciągniku jest bardzo ciekawy niespotykany w dzisiwejszych konstrukcjach silnik można powiedzieć bardzo prymitywny 1 cylindrowy diesel dwusuwowy o ogromnej pojemności 10l !!! swoją drogą musiał mieć ogromne koło zamachowe i bardzo wolne obroty

jak pracuje taki silnik można usłyszeć w np kultowym serialu (mam nadzieje że każdy ogląda :D) 4 pancerni tam w jednym odcinku przejmują niemiecki traktor to jeździ bardzo wolno i tak fajnie strzela dy dy dy dy dy i ma bardzo wolne obroty nawet podczas jazdy ...

a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ????? w 2 suwowym benzyniaku dolewa sie mixol do benzyny (wiem sam mam romet ogar 200 :D) a w 2 suwowym dieslu ?? takowe 2 suwowe diesle pracują jeszcze na statkach
WArto zauważyć że ten cylinder był położony poziomo, a wał korbowy szedł w poprzek traktora

Autor:  Brian [ 28 cze 2007, 13:19 ]
Tytuł:  Kilka fotek by www.google.pl

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oto kilka fotek
źródło http://www.google.pl

:mrgreen:

Autor:  Bono29 [ 28 cze 2007, 13:49 ]
Tytuł: 

Na pierwszym zdjęciu jest duży URSUS z serii 1xxx, na drugim boski C-360 8) :> ,a na 3ecim na pierwszym planie C-45, za nim C-328 (poprzesdnik 30tki) a dalej chyba dwa ZETORy 15 i 25 (nie jestem pewny bo dobrze nie widać)

[ Dodano: Pią, 13.07.2007, 19:51 ]
Cytuj:
a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ????? w 2 suwowym benzyniaku dolewa sie mixol do benzyny (wiem sam mam romet ogar 200 Very Happy) a w 2 suwowym dieslu ?? takowe 2 suwowe diesle pracują jeszcze na statkach
mówisz masz Obrazek


więcej informacji na stronie http://www.retrotraktor.pl

Autor:  Ursus [ 25 lip 2007, 9:49 ]
Tytuł: 

Witam!

Widze, że moja tematyka to trzeba wtrącić się ;)
Cytuj:
jak pracuje taki silnik można usłyszeć w np
Tutaj na mojej stronie możecie zobaczyć w jakich filmach on występował ;)
KLIK
Cytuj:
Jak bylem na AGRO-SHOW w Bednarach to stal ten traktor i nawet byl zapalony. Fajny ma dzwiek Very Happy
Masz jakieś fotki ? Daj znać na PW jak masz ;)

Cytuj:
w tym ciągniku jest bardzo ciekawy niespotykany w dzisiwejszych konstrukcjach silnik można powiedzieć bardzo prymitywny 1 cylindrowy diesel dwusuwowy o ogromnej pojemności 10l !!! swoją drogą musiał mieć ogromne koło zamachowe i bardzo wolne obroty
Silnik średnioprężny z gruszą żarową, jednocylindrowy, poziomy, o mocy 45 KM (użytkowa moc 38KM), pojemność 10 266 cm3, obroty to 350-650 obr/min - prawda, że wolno ;)
Cytuj:
tego niewie nikt Neutral
Eeee znajdzie się ktoś :wink:
Cytuj:
ale tak swoją drogą będe musiał dowiedzieć się w URSUSie albo u jakiegoś dilera bo sam jestem ciekawy...
Niestety tam nie wiedzą ...
Cytuj:
Jechałem takim na zlocie w Poznaniu. Kierowca był troszke w podeszłym wieku i bał się dać pokierować
Nie dziw się - te ciągniki należą do bardziej niebezpiecznych ;)
Cytuj:
a na 3ecim na pierwszym planie C-45, za nim C-328 (poprzesdnik 30tki) a dalej chyba dwa ZETORy 15 i 25 (nie jestem pewny bo dobrze nie widać)
Od prawej Ursus C-45, dalej Ursus C325, Zetor 25, Zetor 50 Super. Wszystkie ciągniki są własnością klubowiczy z Klubu Traktor i Maszyna z Lipna.
A odnośnie tego smarowania to zapraszam na moją stronkę: KLIK

W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości proszę pisać - z racji tego, że nie odwiedzam Waszego forum non stop to można mi jakoś dać znać żebym wpadł :)

Autor:  micho a [ 25 lip 2007, 11:03 ]
Tytuł: 

widzisz młodygniewny bo rypłem sie z jedną kwestią techniczną .........typowy 2 suwowy silnik diesla nie zasysa przecież ropy przez okno wlotowe zasysa tylko powietrze natomiast ropa jest wtryskiwana wtryskiwaczem nie omywa więc wału korbowego jak w 2suwie benzynowym tylko dostaje sie bezpośrednio do cylindra więc smarowanie może odbyć sie jak w normalnym 4 suwie.........ale dzięki za schemat :D
Cytuj:
pojemność 10 266 cm3, obroty to 350-650 obr/min - prawda, że wolno Wink
no wolniej już chyba kręca sie tylko diesle na statkach napędzane mazutem mają po 150-180 obr/min :D

odnośnie 4 pancernych nie myliłem sie :D z tym że ja drobiazgowo sie nie przyglądałem i byłem pewny że to jest lanz bulldog :D z tego co wiem tego typu silnik był dosyć powszechny w tamtych czasach :D

Autor:  Ursus [ 25 lip 2007, 20:53 ]
Tytuł: 

Cytuj:
więc smarowanie może odbyć sie jak w normalnym 4 suwie.........ale dzięki za schemat Very Happy
No, ale w C-45 nie jest tak normalnie ;) Jest olej świeży i obiegowy, dwie pompy oleju itd ;) Poczytajcie w artykule, który podałem wyżej w swoim poście.
W Czterech pancernych był oczywiście Ursus C-451 :D - miał rejestrację wysoko, żeby nie było widać napisu URSUS.

Autor:  kraz [ 26 lip 2007, 11:06 ]
Tytuł: 

Dwusuwowy diesel jest też w radzieckiej lokomotywie spalinowej ST44 (Gagarin). Smarowanie odbywa się normalnie tak jak w silniku czterosuwowym. Zaletą tych silników jest prosta konstrukcja, a wadą duże zużycie oleju silnikowego. Podobno te silniki z ST44 pochodzą z niemieckich U-bootów z czasów II wojny swiatowej.

Autor:  micho a [ 26 lip 2007, 11:51 ]
Tytuł: 

2 suwowe diesle są bardzo powsdzechne w marynarce już pisałem są to wolnoobrotowe silniki spalające mazut o gigantycznych rozmiarach i pojemnościach

takie 2 suwowe silniki były kiedyś w jakiś ciężarówkach chyba FTF ??

dzis oprócz statków nigdzie sie nie stosuje......

niewątpliwie jest to bardzo ciekawa konstrukcja :D

ursus stronke retrotraktor cała przestudiowałem praktycznie i generalnie super tylko przydałby się jakiś szczególowy artykuł o ciagmnikach gąsienicowych dla mnie :D dane silników waga wymiary etc

Autor:  Ursus [ 26 lip 2007, 19:29 ]
Tytuł: 

Cytuj:
ursus stronke retrotraktor cała przestudiowałem praktycznie i generalnie super tylko przydałby się jakiś szczególowy artykuł o ciagmnikach gąsienicowych dla mnie Very Happy dane silników waga wymiary etc
Coś się pomyśli - jednak trzeba mieć do tego literaturę ;) Ja póki co mam tylko tyle --> KLIK
Jakby ktoś miał coś na zbyciu to piszcie :)

Autor:  cirus [ 04 lis 2007, 16:30 ]
Tytuł: 

Ale mam pewne ale co do pierwszego ciągnika Ursus. 1922- pierwsza ciagówka Ursus wyprodukowana seryjnie przez te zakłady.

Autor:  Ursus [ 04 lis 2007, 17:50 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Ale mam pewne ale co do pierwszego ciągnika Ursus. 1922- pierwsza ciagówka Ursus wyprodukowana seryjnie przez te zakłady.
Co Ci nie pasuje ??

Autor:  cirus [ 05 lis 2007, 9:26 ]
Tytuł: 

Wszystko mi pasuje tylko jak już zaczynami pisać o ciągniku historycznym jakim jest c-45 to może napiszmy o jego poprzednikach, którzy mieli też wpływ na jego konstrukcje nie tylko niemiecki LB

Autor:  Ursus [ 05 lis 2007, 17:38 ]
Tytuł: 

Ciągówka Ursus nie była wogóle związana konstrukcyjnie z Ursusem C45. Była to całkiem inna konstrukcja, na licencji ciągnika amerykańskiego Titan. Jeśli chodzi informację na ich temat to może najlepiej przytoczę od razu link do artykułu.
http://www.traktor.lipno.pl/historia.htm - proszę kliknąć w "Ciągówki z Ursusa".

Tyle, że to w sumie nie pasuje do tego tematu, bo jak już mówiłem ani te ciągówki, ani prototyp ciągnika inż. Taylora nie miały nic wspólnego z powojennym Ursusem.

O historii zakładów możecie trochę poczytać tutaj:
HISTORIA URSUSA cz. I - Od powstania do I wojny światowej
HISTORIA URSUSA cz. II - Okres międzywojenny

Archiwalne zdjęcia Ursusów

Autor:  kamaz2000 [ 07 gru 2007, 2:05 ]
Tytuł:  piekne

piekne sa takie stare ciagniki, jak sie tak popatrzy to mozna naprawde sie cofnac myslami w czasie. zastanawia mnie tylko jaką ci "majstrowie" musieli miec motywacje - dzis gdy nie brakuje narzedzi wszelakiego rodzaju, maszyn do obrobki (CNC itp) czesto mozna spotkac sie za zdaniem "tego sie nie da zrobic" , a 1922 to kawal czasu i mozliwosci duzo mniejsze nisz dzis. pzdr

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/