wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
Ursus C-45 => historia legendy Polskich pól http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=9147 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Bono29 [ 26 cze 2007, 15:01 ] |
Tytuł: | Ursus C-45 => historia legendy Polskich pól |
Ursus C-45, początkowo LB-45, ciągnik rolniczy produkcji zakładów Ursus w Warszawie. Historia W 1945 w zniszczonych zakładach rozpoczynają się prace projektowe nad ciągnikiem rolniczym na podstawie niemieckiego ciągnika "Lanz-Bulldog" (którego dużo egzemplarzy zostało w granicach Polski po Niemcach). W wyniku tych prac w 1947 powstał prototyp krajowej konstrukcji ciągnika LB-45, później nazwanego C-45. Do 1959 wyprodukowano ich 60000 sztuk. Ciągnik C-45 wykonywany był w dość prymitywnych warunkach i jak na warunki produkcji, był dość udany. Ursus C-45 posiadał mocną i zwartą konstrukcję, a zarazem był prosty w eksploatacji - pozbawiony precyzyjnej aparatury nie wymagał fachowej obsługi i konserwacji. Ciągnik ten wyposażony był w silnik średnioprężny 2-suwowy, 1-cylindrowy, o mocy około 45 KM, a rozruch odbywał się przez podgrzewanie gruszki żarowej ręczną lampą lutowniczą. Po podgrzaniu należało wyjąć koło kierownicy wraz z kolumną i wsunąć w jedno z bocznych kół zamachowych. Teraz można było przez pokręcenie za koło kierownicy uruchomić silnik. Wymagało to sporej siły fizycznej i wprawy. Produkowany był w dwóch wersjach: na kołach ogumionych i żelaznych, w trakcie produkcji poddawany był stopniowej modernizacji. Ciągnik C-45 u numerze seryjnym 0001 bez kapitalnego remontu pracował 12 000 godzin. Ursus C-451 W wyniku kilkakrotnej modernizacji starzejącego się C-45 powstał ciagnik Ursus C-451, produkowany w latach 1954-1959, nazywany "saganem na gumowych kołach". W stosunku do C-45 posiadał zmienione: wzmocniony wspornik osi przedniej, wał korbowy hartowany powierzchniowo, ogumione koła jezdne, brezentową budkę dla kierowcy, reflektor roboczy. Ciekawą nowością był tzw. przyspieszacz prędkości szosowych oprócz 3 biegów do przodu i 1 wstecznego. Ogumienie ograniczało się do samych obręczy, hamulce kół jezdnych były bębnowe, sterowane mechanicznie oraz dodatkowy hamulec przekładni biegów sterowany dźwignią ręczną. Rozruch w wersji C-451 był benzynowy, silnik niskoprężny, 1-o cylindrowy z zamkniętym wtryskiwaczem o mocy 33 kW (45 KM). Ciągniki C-45 i C-451 były eksportowane do Brazylii, Chin i Korei w ilości około 6 000 sztuk. Dane techniczne Ursus C-45 w Muzeum Historii Ursusa silnik: 2-suwowy liczba cylindrów: 1 moc: 45 KM liczba biegów do jazdy w przód: 3 (wersja z kołami żelaznymi), 6 (wersja z kołami ogumionymi), ilość biegów wstecznych: 1 (wersja z kołami żelaznymi), 2 (wersja z kołami ogumionymi), prędkość jazdy: 3,5 - 6,2 km/h (wersja z kołami żelaznymi), 3,3 - 16,7 km/h (wersja z kołami ogumionymi), ciężar ciągnika gotowego do pracy: 3380 kG (wersja z kołami żelaznymi), 3680 kG (wersja z kołami ogumionymi), siła uciągu: 1750 kG (wersja z kołami żelaznymi), 2200 kG (wersja z kołami ogumionymi). http://www.wikipedia.pl (c) http://www.retrotraktor.pl (c) |
Autor: | Pablo91 [ 26 cze 2007, 18:10 ] |
Tytuł: | |
Jak bylem na AGRO-SHOW w Bednarach to stal ten traktor i nawet byl zapalony. Fajny ma dzwiek |
Autor: | micho a [ 27 cze 2007, 11:15 ] |
Tytuł: | |
w tym ciągniku jest bardzo ciekawy niespotykany w dzisiwejszych konstrukcjach silnik można powiedzieć bardzo prymitywny 1 cylindrowy diesel dwusuwowy o ogromnej pojemności 10l !!! swoją drogą musiał mieć ogromne koło zamachowe i bardzo wolne obroty jak pracuje taki silnik można usłyszeć w np kultowym serialu (mam nadzieje że każdy ogląda ) 4 pancerni tam w jednym odcinku przejmują niemiecki traktor to jeździ bardzo wolno i tak fajnie strzela dy dy dy dy dy i ma bardzo wolne obroty nawet podczas jazdy ... a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ????? w 2 suwowym benzyniaku dolewa sie mixol do benzyny (wiem sam mam romet ogar 200 ) a w 2 suwowym dieslu ?? takowe 2 suwowe diesle pracują jeszcze na statkach |
Autor: | Bono29 [ 27 cze 2007, 21:09 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ????? tego niewie nikt , ale tak swoją drogą będe musiał dowiedzieć się w URSUSie albo u jakiegoś dilera bo sam jestem ciekawy...
|
Autor: | huncwot15 [ 28 cze 2007, 11:26 ] |
Tytuł: | |
Jechałem takim na zlocie w Poznaniu. Kierowca był troszke w podeszłym wieku i bał się dać pokierować Ogólnie bardzo cenie Ursusy ponieważ sam wielokrotnie jeździłem po polach i wiem co ta maszyna pootrafi Pozdrawiam |
Autor: | Bono29 [ 28 cze 2007, 11:30 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: w tym ciągniku jest bardzo ciekawy niespotykany w dzisiwejszych konstrukcjach silnik można powiedzieć bardzo prymitywny 1 cylindrowy diesel dwusuwowy o ogromnej pojemności 10l !!! swoją drogą musiał mieć ogromne koło zamachowe i bardzo wolne obroty
WArto zauważyć że ten cylinder był położony poziomo, a wał korbowy szedł w poprzek traktora
jak pracuje taki silnik można usłyszeć w np kultowym serialu (mam nadzieje że każdy ogląda ) 4 pancerni tam w jednym odcinku przejmują niemiecki traktor to jeździ bardzo wolno i tak fajnie strzela dy dy dy dy dy i ma bardzo wolne obroty nawet podczas jazdy ... a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ????? w 2 suwowym benzyniaku dolewa sie mixol do benzyny (wiem sam mam romet ogar 200 ) a w 2 suwowym dieslu ?? takowe 2 suwowe diesle pracują jeszcze na statkach |
Autor: | Brian [ 28 cze 2007, 13:19 ] |
Tytuł: | Kilka fotek by www.google.pl |
Oto kilka fotek źródło http://www.google.pl |
Autor: | Bono29 [ 28 cze 2007, 13:49 ] |
Tytuł: | |
Na pierwszym zdjęciu jest duży URSUS z serii 1xxx, na drugim boski C-360 ,a na 3ecim na pierwszym planie C-45, za nim C-328 (poprzesdnik 30tki) a dalej chyba dwa ZETORy 15 i 25 (nie jestem pewny bo dobrze nie widać) [ Dodano: Pią, 13.07.2007, 19:51 ] Cytuj: a może ktoś mi wytłumaczy jak odbywało sie smarowanie gładzi cylindrowej i wału korbowego w 2 suwowych dieslach ????? w 2 suwowym benzyniaku dolewa sie mixol do benzyny (wiem sam mam romet ogar 200 Very Happy) a w 2 suwowym dieslu ?? takowe 2 suwowe diesle pracują jeszcze na statkach
mówisz masz więcej informacji na stronie http://www.retrotraktor.pl |
Autor: | Ursus [ 25 lip 2007, 9:49 ] |
Tytuł: | |
Witam! Widze, że moja tematyka to trzeba wtrącić się Cytuj: jak pracuje taki silnik można usłyszeć w np
Tutaj na mojej stronie możecie zobaczyć w jakich filmach on występował KLIK Cytuj: Jak bylem na AGRO-SHOW w Bednarach to stal ten traktor i nawet byl zapalony. Fajny ma dzwiek Very Happy
Masz jakieś fotki ? Daj znać na PW jak masz Cytuj: w tym ciągniku jest bardzo ciekawy niespotykany w dzisiwejszych konstrukcjach silnik można powiedzieć bardzo prymitywny 1 cylindrowy diesel dwusuwowy o ogromnej pojemności 10l !!! swoją drogą musiał mieć ogromne koło zamachowe i bardzo wolne obroty
Silnik średnioprężny z gruszą żarową, jednocylindrowy, poziomy, o mocy 45 KM (użytkowa moc 38KM), pojemność 10 266 cm3, obroty to 350-650 obr/min - prawda, że wolno Cytuj: tego niewie nikt Neutral
Eeee znajdzie się ktoś Cytuj: ale tak swoją drogą będe musiał dowiedzieć się w URSUSie albo u jakiegoś dilera bo sam jestem ciekawy...
Niestety tam nie wiedzą ...Cytuj: Jechałem takim na zlocie w Poznaniu. Kierowca był troszke w podeszłym wieku i bał się dać pokierować
Nie dziw się - te ciągniki należą do bardziej niebezpiecznych
Cytuj: a na 3ecim na pierwszym planie C-45, za nim C-328 (poprzesdnik 30tki) a dalej chyba dwa ZETORy 15 i 25 (nie jestem pewny bo dobrze nie widać)
Od prawej Ursus C-45, dalej Ursus C325, Zetor 25, Zetor 50 Super. Wszystkie ciągniki są własnością klubowiczy z Klubu Traktor i Maszyna z Lipna.A odnośnie tego smarowania to zapraszam na moją stronkę: KLIK W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości proszę pisać - z racji tego, że nie odwiedzam Waszego forum non stop to można mi jakoś dać znać żebym wpadł |
Autor: | micho a [ 25 lip 2007, 11:03 ] |
Tytuł: | |
widzisz młodygniewny bo rypłem sie z jedną kwestią techniczną .........typowy 2 suwowy silnik diesla nie zasysa przecież ropy przez okno wlotowe zasysa tylko powietrze natomiast ropa jest wtryskiwana wtryskiwaczem nie omywa więc wału korbowego jak w 2suwie benzynowym tylko dostaje sie bezpośrednio do cylindra więc smarowanie może odbyć sie jak w normalnym 4 suwie.........ale dzięki za schemat Cytuj: pojemność 10 266 cm3, obroty to 350-650 obr/min - prawda, że wolno Wink
no wolniej już chyba kręca sie tylko diesle na statkach napędzane mazutem mają po 150-180 obr/min odnośnie 4 pancernych nie myliłem sie z tym że ja drobiazgowo sie nie przyglądałem i byłem pewny że to jest lanz bulldog z tego co wiem tego typu silnik był dosyć powszechny w tamtych czasach |
Autor: | Ursus [ 25 lip 2007, 20:53 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: więc smarowanie może odbyć sie jak w normalnym 4 suwie.........ale dzięki za schemat Very Happy
No, ale w C-45 nie jest tak normalnie Jest olej świeży i obiegowy, dwie pompy oleju itd Poczytajcie w artykule, który podałem wyżej w swoim poście.W Czterech pancernych był oczywiście Ursus C-451 - miał rejestrację wysoko, żeby nie było widać napisu URSUS. |
Autor: | kraz [ 26 lip 2007, 11:06 ] |
Tytuł: | |
Dwusuwowy diesel jest też w radzieckiej lokomotywie spalinowej ST44 (Gagarin). Smarowanie odbywa się normalnie tak jak w silniku czterosuwowym. Zaletą tych silników jest prosta konstrukcja, a wadą duże zużycie oleju silnikowego. Podobno te silniki z ST44 pochodzą z niemieckich U-bootów z czasów II wojny swiatowej. |
Autor: | micho a [ 26 lip 2007, 11:51 ] |
Tytuł: | |
2 suwowe diesle są bardzo powsdzechne w marynarce już pisałem są to wolnoobrotowe silniki spalające mazut o gigantycznych rozmiarach i pojemnościach takie 2 suwowe silniki były kiedyś w jakiś ciężarówkach chyba FTF ?? dzis oprócz statków nigdzie sie nie stosuje...... niewątpliwie jest to bardzo ciekawa konstrukcja ursus stronke retrotraktor cała przestudiowałem praktycznie i generalnie super tylko przydałby się jakiś szczególowy artykuł o ciagmnikach gąsienicowych dla mnie dane silników waga wymiary etc |
Autor: | Ursus [ 26 lip 2007, 19:29 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: ursus stronke retrotraktor cała przestudiowałem praktycznie i generalnie super tylko przydałby się jakiś szczególowy artykuł o ciagmnikach gąsienicowych dla mnie Very Happy dane silników waga wymiary etc
Coś się pomyśli - jednak trzeba mieć do tego literaturę Ja póki co mam tylko tyle --> KLIKJakby ktoś miał coś na zbyciu to piszcie |
Autor: | cirus [ 04 lis 2007, 16:30 ] |
Tytuł: | |
Ale mam pewne ale co do pierwszego ciągnika Ursus. 1922- pierwsza ciagówka Ursus wyprodukowana seryjnie przez te zakłady. |
Autor: | Ursus [ 04 lis 2007, 17:50 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Ale mam pewne ale co do pierwszego ciągnika Ursus. 1922- pierwsza ciagówka Ursus wyprodukowana seryjnie przez te zakłady.
Co Ci nie pasuje ??
|
Autor: | cirus [ 05 lis 2007, 9:26 ] |
Tytuł: | |
Wszystko mi pasuje tylko jak już zaczynami pisać o ciągniku historycznym jakim jest c-45 to może napiszmy o jego poprzednikach, którzy mieli też wpływ na jego konstrukcje nie tylko niemiecki LB |
Autor: | Ursus [ 05 lis 2007, 17:38 ] |
Tytuł: | |
Ciągówka Ursus nie była wogóle związana konstrukcyjnie z Ursusem C45. Była to całkiem inna konstrukcja, na licencji ciągnika amerykańskiego Titan. Jeśli chodzi informację na ich temat to może najlepiej przytoczę od razu link do artykułu. http://www.traktor.lipno.pl/historia.htm - proszę kliknąć w "Ciągówki z Ursusa". Tyle, że to w sumie nie pasuje do tego tematu, bo jak już mówiłem ani te ciągówki, ani prototyp ciągnika inż. Taylora nie miały nic wspólnego z powojennym Ursusem. O historii zakładów możecie trochę poczytać tutaj: HISTORIA URSUSA cz. I - Od powstania do I wojny światowej HISTORIA URSUSA cz. II - Okres międzywojenny Archiwalne zdjęcia Ursusów |
Autor: | kamaz2000 [ 07 gru 2007, 2:05 ] |
Tytuł: | piekne |
piekne sa takie stare ciagniki, jak sie tak popatrzy to mozna naprawde sie cofnac myslami w czasie. zastanawia mnie tylko jaką ci "majstrowie" musieli miec motywacje - dzis gdy nie brakuje narzedzi wszelakiego rodzaju, maszyn do obrobki (CNC itp) czesto mozna spotkac sie za zdaniem "tego sie nie da zrobic" , a 1922 to kawal czasu i mozliwosci duzo mniejsze nisz dzis. pzdr |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |