Strona 1 z 1 [ Posty: 11 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 02 gru 2006, 17:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 gru 2006, 16:47
Posty: 3
Lokalizacja: Sama Północ Polski, Władysławowo

Witam Wszystkich BaaaAAAaaardzo :!:

Jestem nowym Forumowiczem :lol: i od razu zaatakuje Tematem, bo już tam wyczytałem trochę co mnie właśnie z tego tematu interesuje, ALE... brak mi jescze Fachowej odpowiedzi: Jaka są czynności przy zmianie, czy redukcji pomiędzy skrzynią, górną, a dolną, Tak, żeby jej nie zmasakrować :twisted:

Proszę o fachową odpowiedź Panów i Panie oczywiście :oops: Kierowców :mrgreen:


Tytuł:
Post Wysłano: 02 gru 2006, 17:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

To w końcu o co pytasz? O półbiegi czy zmianę zakresu skrzyni?


Tytuł:
Post Wysłano: 02 gru 2006, 17:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 gru 2006, 16:47
Posty: 3
Lokalizacja: Sama Północ Polski, Władysławowo

..trochę może i faktycznie źle się wyraziłem.. :oops: Ale jeśli Szanowny pan łaskaw :] ..to i o jedno i o druge..

:arrow: i jescze jedno.. Aktualny czas przewy w czsie jazdy.. po maksymalnym czasie jazdy.. (i jaki on właśnie jest według dziś obowiązujących przepisów)

Dodam,że jestem kilkuletnim kierowcą (ponad 6 lat) i tak naprawdę to dopiero zacznie mi się "jazda" bo i może Europa wchodzi w rachubę, a ja przyznam.. Trochę zielony.. Ale Kierowca! :U


Tytuł:
Post Wysłano: 02 gru 2006, 19:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

zadałeś całe spektrum pytań, począwszy od mechaniki, a po prośbie kolegi o sprecyzowanie pytania rozszerzyłeś do przepisów czasu pracy kierowcy ATER.

otóż o jednym i drugim była tu juz dość drobiazgowa dyskusja i posługując się funkcją szukaj na pewno znajdziesz te tematy.
trudno w jednym poście zawrzeć coś co zajęło na przykład 3 strony dyskusji - 44 posty (półbiegi).

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 02 gru 2006, 20:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 gru 2006, 16:47
Posty: 3
Lokalizacja: Sama Północ Polski, Władysławowo

Ok :!:

Sprecyzuje "się" do jednego.. :U

Redukcja ze skrzyni górnej na dolną i odwrotnie.. Jak się postępuje w zastosowanych najpopularniejszych skrzyniach biegów..

Schemat postępowania i odpuszczam 8) nie będę już męczył..
Jedna odpowiedź, myślę,że nie będzie to problem z odpisaniem..

Dziękuje już teraz, z góry :lol:


Tytuł:
Post Wysłano: 02 gru 2006, 20:37
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Podstawowa sprawa aby zmieniać durzą skrzynie na małą przy prędkościach max 30-40km/h nie które skrzynie się nie przełanczają powyrzej tych prękości dopiero jak spadnie prędkość. Po zatym zmiana skrzyń według twojego uznania za pomocą przełącznika np w volvie podczas jazdy na biegu przełanczas przełącznik i skrzynia się przełancza dopiero jak wciśniesz pedał sprzęgła i lewarek będzie w bozycji na luz. W Manie przebijasz dzwignią biegów w lewo niska skrzynia lub w prawo wysoka skrzynia. Z regóły w karzdym samochodzie masz rozpiskę z układem biegów

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł:
Post Wysłano: 02 gru 2006, 21:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

otóż samochody ciężarowe mają różne skrzynie biegów, najpopularniejsza to ZF (niemiecka) w którą wyposażone są MAN, Iveco, Renault, DAF i jeszcze kilka pokrewnych. szwedzkie samochody i Mercedes mają własne konstrukcje.
najpopularniejsze skrzynie ZF to jeszcze manualne.
biegi są zmieniane w schemacie litery H tak jak w maluchu. jednak pojazd wyposażony w silnik, który zakres obrotów optymalnych ma między 1 100 a 1 700 (w przybliżeniu) musi mieć znacznie więcej przełożeń.
rozwiązano to stosując dodatkowe koło zębate na wałku głównym, które zmienia główne przełożenie i po pierwszych czterech biegach, jeżeli je wykorzystujemy możemy przełączyć na "górną" skrzynię i mamy nowe 4 przełożenia na starych pozycjach.
przejście między tymi "skrzyniami" dolną i górną rozwiązano w dwojaki sposób: przez przęłączenie klawisza na lewarku, lub przesunięcie całego lewarka od lub do kierowcy.
ponieważ sterowanie skrzyni biegów odbywa się poprzez wspomagający układ pneumatyczny, możliwe jest to tylko przy odpowiednim ciśnieniu w układzie. samo przełączenie nie spowoduje zmieny, dopiero naciśnięcie i zwolnienie pedału sprzęgła uruchamia całą czynność.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 03 gru 2006, 11:42
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

Schemat przełączania w samochodzie Renault Magnum 480DXi ze skrzynią ZF16S221:

Obrazek


Tytuł:
Post Wysłano: 13 sie 2007, 18:02
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 19 lut 2006, 17:37
Posty: 34
Lokalizacja: Lublin/Ncl

czyli jesli chce przejsc z duzej na mala to mozna to zrobic z jednoczesna zmiana biegu np.jadac na 4 przelaczam przelacznik z malej na duza skrzynie wciskam sprzeglo i wrzucam odrazu 5 czy musze wykonac te dwie czynnosci odzdzielnie

_________________
DAF 95-430 ssc


Tytuł:
Post Wysłano: 13 sie 2007, 18:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 paź 2005, 14:07
Posty: 45
GG: 0
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Tutaj macie zobrazowaną zmianę biegów 13-biegową skrzynią Fuller:
http://youtube.com/watch?v=iso-vxitOfw


Tytuł:
Post Wysłano: 15 sie 2007, 11:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

To jest proste, żeby to lepiej zrozumieć musisz wiedzieć jak działa taka skrzynie. Na przykładzie skrzyni 16-sto biegowej ZF najczęściej spotykanej. Jest to prosta skrzynie czterobiegowa+dwubiegowy zespół zmiany zakresów czyli przebitka skrzynie duża-mała+dwubiegowy zespół zmiany rozpiętości przełożeń, czyli półbiegi (4x2x2=16 biegów). Operując samym lewarkiem zmieniasz tylko cztery biegi tak jak w osobówce. Teraz przebitka. Jedziesz na dolnej skrzyni na czwórce, sprzęgło, luz, energicznie pchasz lewarek w prawo i włączasz 5 bieg, ale w miejsce biegu pierwszego bo masz już dużą skrzynię, czyli jakby następne biegi oczywiście po układzie H. Tak dochodzisz samym lewarkiem do ósemki. I znowu, schodzisz lewarkiem do piątki, luz, przebitka na dolną skrzynię, czyli lewarek energicznie pchasz w lewo i wkładasz 4 ale jesteś już na niskiej skrzyni. Połówki zaś polegają na tym, że do każdego pełnego biegu masz jeszcze jedno przełożenie, połówki przełącza się języczkiem tak jak to widać na tym filmie. Jedziesz powiedzmy na szóstce, przełączasz języczek, ale nic się nie dzieje. Dopiero po naciśnięciu sprzęgła półbieg się przełącza. Oczywiście w rzeczywistości nie przechodzisz przez 16 biegów. Rusza się z dwójki albo trójki, pomija niektóre biegi czy połówki. Zależy od obciążenia, terenu, mocy silnika itp. Kwestia wyczucia i wprawy.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 11 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: