Offline
Użytkownik
Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna
Scania serii 4 to wprowadzony do sprzedaży w 1996 roku następca serii 3. Zdobywczyni tytułu "International Truck of the Year" roku 1996. Dostępna w kilkunastu wariantach kabin:
- niską, dzienną CP14
- niską, sypialną CP19
- wysoką, dzienną CR14
- wysoką, sypialną CR19
- podwyższaną CR19T, czyli Topline
- kabinę dzienną z silnikiem przed kabiną CT14
- kabinę sypialną z wydzielonym motorem CT19
- podwyższoną kabinę sypialną CT19T, czyli Topline z całkowicie płaską podłogą
- kabina załogowa w dwóch wariantach długości
- kabina Longline w wersji z "nosem" i bez niego
Ciekawostką było umiejscowienie górnego łóżka w szoferkach Topline. Znajdowało się ono nad przednią szybą, co było ewenementem na skalę światową.
Ulubienicami kierowców na trasach międzynarodowych były oczywiście kabiny Topline w obydwu wersjach. Z racji ograniczeń gabarytowych w większości krajów europejskich Scanie T, popularne "Torpedy" mogły ciągać jedynie naczepy krótsze niż 13,60m. Tymi naczepami były min. wywrotki, naczepy podkontenerowe oraz cysterny.
Wszystkie pojazdy były produkowane jako ciągniki siodłowe lub solo w różnych wariantach podwozia:
- 4x2
- 6x2 i 6x2/4
- 6x4 i 6x4/4
- 6x6
- 8x4
- 8x6
- 8x8
Dodatkowo wprowadzono podział na klasy w zależności od zastosowania:
- seria L do tras międzynarodowych
- seria D do dystrybucji miejskiej i lokalnej
- seria C do budownictwa
- seria G do specjalnych zastosowań
Silniki, w jakie szwedzki producent wyposażał swoje pojazdy to motory 9, 11, 12, 14 litrowe (ten ostatni to V8 ) o mocy od 220 koni w najmniejszej jednostce po 530KM w największej. W 2000 roku zaprezentowany został widlasty, ośmicylindrowy motor o pojemności skokowej 16 litrów i mocy odpowiednio 480 i 580 koni mechanicznych. Późniejsze zmiany poskutkowały produkcją silników 12l w technologii HPI (pojazdy z tymi motorami można poznać po czerwonym wypełnieniu zera w tabliczce pokazującej moc), która zmieniał osiągi silników, które osiągały wówczas 420, 440 i 470KM. Razem z motorami z rodziny HPI zadebiutowała półautomatczna skrzynia o nazwie Opticruise, która ciagle jest udoskonalana. W ofercie były oczywiście skrzynie manualne o odpowiednio 8, 9, 12 i 16-stu biegach.
Wnętrze pojazdu posiada dużą przestrzeń życiową potrzebną podczas długich tras. Wewnątrz zmieniono wszystko z wyjątkiem deski rozdzielczej pochodzącej z ostatniej serii produkcyjnej 3 generacji. Kokpit zaprojektowany przez samego Giugiaro jest ergonomiczny i przyjazny kierowcy, jednak razi wielki wieniec kierownicy regulowany w dwóch płaszczyznach oraz montowana do 1999 roku na tunelu środkowym szuflada przeszkadzająca w swobodnym poruszaniu się po szoferce. Sporym ułatwieniem jest "łamany" drążek zmiany biegów, który "kładzie się" na tunelu. Nowe, specjalnie dla tego modelu zaprojektowane fotele są w pełni pneumatyczne z podgrzewaniem i regulacją we wszystkich kierunkach. Górne łózko jest najwięszke w swojej klasie, choć dolne jest także wygodne. Pod łózkiem znajduje się sporych rozmiarów schowek, z czego środkowa część jest wielką szuflada z wysuwanym stolikiem. Do dwóch pozostałych części skrytki dostęp jest z obydwu stron ciężarówki.
Na tylnej ścianie kabiny, nad łózkiem znajdują się ciut przymałe schowki. W opcji można było zamówić "aneks kuchenny" w skład którego wchodziła mikrofalówka, ekspres do kawy i lodówka.
Stylistyką pojazd nawiązuje do swoich poprzedników atrapą wlotu powietrza oraz kształtem reflektorów, choć zmieniono praktycznie wszystko. Kabina Topline, nazywana przez kierowców "wodogłowiem" jest wyższa od CR19 o 90cm. Wysokość ta niekorzystnie wpływa na bujanie sziferki na dziurawych drogach.
Zderzaki w tej serii były metalowe (klasy C i G, w klasie L za dopłatą) oraz plastikowe (standard w L). Zderzak z metalu od tego z plastiku można łatwo odróżnić (metalowy jest mniejszy, z dodatkową listwą pod reflektorami, której nie ma w plastiku).
Pojazdy te produkowano do 2004 roku, kiedy to Scania wprowadziła do sprzedaży serie R i P. Przez 8 lat produkcji 4-tej serii sprzedano około 300tys. egzemplarzy tego modelu, co świadczy o jakości szwedzkich produktów.
(C) eRKaZet, 1.11.2007
_________________
Solaris Urbino 18 '17
Ostatnio zmieniony 02 lis 2007, 11:25 przez eRKaZet, łącznie zmieniany 1 raz.