Zacytuje tutaj wypowiedz z forum poswieconego fotografi, bardzo podobny temat:
Cytuj:
Wg prawa: O ile nie prześladujesz osoby fotografowanej to możesz robić zjdęcia komu i czemu chcesz. Ktoś może zadzwonić na policję jak mu się to nie podoba, a policja i tak nic ci nie zrobi. Pozostaje opcja, że jakiś niedouczony policjant będzie miał wątpliwości do twoich racji, ale zazwyczaj rozmowa z kimś "wyższym" do niego załatwia sprawę.
Osobną kwestią jest sprawa publikacji (czyli rozpowszechniania zdjeć), które jest ograniczone przez prawo do ochrony wizerunku. Na rozpowszechnianie wizerunku osoby trzeba mieć jej zgodę. I na to trzeba rzeczywiście uważać.
Wiec oczywiscie, samo pstrykniecie zdjęcia to mozesz robic komu chcesz, mozesz nawet do tego kierowcy podejsc i mu z 30 cm zdjecie zrobic. Natomiast na
publikacje tego zdjecia
MUSISZ miec pozwolenie, wiec sytuacja nie wyglada tak jak mowisz, ze wszyscy mogą ci nagwizdać.
W przypadku tej strony co podałeś to w mojej opinii ona jak najbardziej pod to podpada (nie chce mi sie paragrafu wyszukiwać) bo w tym momencie komantarz sprawia, ze fotografowanym obiektem przestaje byc pojazd, tylko staje sie nim kierowca, na ktorego zwracasz w ten sposob uwage i w ten sposob umieszczenie kazdego zdjecia na ktorym jest i autobus i kierowca oraz napisanie do tego komantarza "kolejny burak" jest juz złamaniem prawa
Cytuj:
Jeśli chodzi teraz o wizerunek firmy na pojeździe: logo, nazwa itd.
Do wizerunku firmy w tej postaci ktoś (najczęściej właściciel firmy) ma prawa majątkowe, a czasami również autorskie.
I tu jest druga kwestia co do rozpowszechniania materiałów chronionych prawem autorskim i majątkowym.
W momencie kiedy publikujesz zdjecie pojazdu i na zdjeciu jest jeden pojazd,
rejestracje powinny byc zamazane albo nie powinny byc widocznie. Kwestia zamazania rejestracji nie dotyczy zdjęc grupowych
Wiec jezeli masz standardową cieżarówke albo autobus nikt nic nie moze ci zrobic.
W przypadku
ciezarowki firmowej kazdy moze cie pociagnac do odpowiedzialnosci za tak jak jest napisane w cytacie, rozpowszechnianie materiałów chronionych prawem autorskim i majątkowym. Jezeli wiec na firmowe logo nałożone są prawa autorskie, publikacja fotografii powinna mieć zgode wlasciciela tego znaku, wiec np. firmy Sachs Trans, PEKAES albo chociażby PKS Kętrzyn.
Cytuj:
POWTARZAM: focić można się kogo chce i niestety takie prawo, że jak ktoś ci robi na miescie zdjęcia to nie możesz mu nic zrobić. Dopiero ROZPOWSZECHNIANIE (publikacja) jest ograniczane prawem.
I to by bylo na tyle