Certyfikat kompetencji zawodowych jest dokumentem potwierdzającym posiadanie przez przewoźnika kwalifikacji i wiedzy niezbędnych do podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Jednym z kryterium jakościowych, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o licencję w zarobkowym transporcie drogowym, jest posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych przez przynajmniej jedną z osób zarządzających przedsiębiorstwem transportu drogowego.
Rodzaje certyfikatów kompetencji zawodowych
Ustawa przewiduje cztery rodzaje certyfikatów kompetencji zawodowych dla przedsiębiorców wykonujących:
* krajowy transport drogowy osób (wzór certyfikatu) ,
* międzynarodowy transport drogowy osób (wzór certyfikatu) ,
* krajowy transport drogowy rzeczy (wzór certyfikatu) ,
* międzynarodowy transport drogowy rzeczy (wzór certyfikatu) ,
Zakres wiedzy, którą przewoźnik powinien posiadać, aby pomyślnie zaliczyć egzamin i uzyskać certyfikat zależy od:
* posiadanej praktyki zawodowej (do lub powyżej 5 lat praktyki doświadczenia przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy);
* uzyskanych wcześniej uprawnień (posiadanie certyfikatu krajowego);
* rodzaju zgłoszonej działalności (przewóz osób lub rzeczy);
* zakresu zgłoszonej działalności (przewozy krajowe lub zagraniczne).
Wymieniony zakres wiedzy wpływa na rodzaje egzaminów i rodzaje certyfikatów. Certyfikat kompetencji zawodowych w międzynarodowym transporcie drogowym osób lub rzeczy jest jednocześnie certyfikatem w krajowym transporcie osób lub rzeczy. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych wymaganych na egzaminie na certyfikat w międzynarodowym transporcie drogowym jest znacznie szerszy niż tylko w samym krajowym transporcie drogowym. Certyfikat można uzyskać zdając jeden lub w dwa egzaminy. Pierwszy wariant jest mniej kosztowny (jedna opłata za egzamin), ale bardziej ryzykowny, gdyż wystarczy, że negatywnie będzie oceniony jeden z elementów egzaminu (test lub zadanie), wówczas wynik końcowy egzaminu jest negatywny. Drugi wariant jest droższy (dwie opłaty za dwa egzaminy), ale bezpieczniejszy, gdyż przewoźnik podchodzi najpierw do egzaminu krajowego i uzyskuje certyfikat krajowy, a w następnym terminie przystępuje do egzaminu na certyfikat międzynarodowy - jako uzupełniający i otrzymuje certyfikat międzynarodowy.
Warunki uzyskiwania certyfikatu kompetencji zawodowych nie są dla przewoźników jednakowe.
Ustawodawca określił dwie grupy przewoźników, tych:
* którzy posiadają udokumentowaną praktykę na stanowisku szefa firmy;
* którzy nie posiadają udokumentowanej praktyki na stanowisku szefa firmy.
Przewoźnicy należący do pierwszej z tych grup zdają egzamin łatwiejszy - tylko same testy. Druga grupa ma egzamin trudniejszy, gdyż oprócz testów rozwiązuje także zadania problemowe.
Aktualne testy dla przewoźników krajowych i międzynarodowych są
tutaj.
Źródło: Instytut Transportu Samochodowego, http://www.psm.pl