Cytuj:
W Szczecinie jest kilka firm zajmujących się tym fachem. Monopol po lewobrzeżnej części miasta ma go firma "Remondis". Po prawej dużo widać MPO (Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania).
Witam kolegę ze Szczecina! Ja już od dobrych kilku lat zaglądam na szczecińskie podwórko ze sprzętem specjalistycznym i jeśli chodzi o śmieciarki to kilka podstawowych informacji. Otóż faktycznie największą firmą w mieście jest "Remondis" mający obecnie prawie 50 śmieciarek (kilka lat temu dokonało się przeobrażenie z Rethmanna). Na drugim miejscu MPO działające na prawobrzeżu (około 25 pojazdów), na trzecim miejscu "Jantra" (działająca w całym mieście, mająca około 10-12 pojazdów), na czwartym "Jumar", działający na obrzeżach Szczecina (8-9 pojazdów, większość to "bramowce", co ciekawe do przewozu gruzu). Jest jeszcze "Tompol" także z 6-7 pojazdami (również większość to "bramowce") i kilka małych firm. Trochę o pojazdach poszczególnych firm:
-
Remondis (Rethmann): W 1993 roku wszedł na rynek szczeciński przejmując 3/4 floty szczecińskich śmieciarek, przytłaczająca większość to były wówczas klimatyczne Liazy bębnowe oraz trochę Jelczy. Pojeździły niestety tylko kilka lat (góra do 1997 roku), stopniowo były zastępowane na sprowadzane z Niemiec używane Mercedesy z zabudową kontenerową. To samo działo się z bramowcami. To co mnie od dzieciństwa ciekawiło to numeracja tych pojazdów, zawsze stała. Śmieciarki miały numeracje od 1 do 67, bramowce od 70 do 83, hakowce od 89 do 96, szambiarki od 100 wzwyż, piaskarki i pługi od 200 wzwyż. Obecnie we flocie "Remondisu" zostało już mało starych merców, zastąpiły je Mercedesy-Benzy ATECO oraz jeszcze nowsze. Wkrótce po przejęciu Rethmanna przez Remondis (chyba 2004 rok) zmieniono totalnie numerację pojazdów, pojawiły się jakieś stwory typu: 586, 632, 1184 czy też ostatnio kupione Merce (w listopadzie 2008) - 3 sztuki: dwa bramowce, jeden kontenerowiec o numerach: 1579, 1580 i 1557. I tu mam pytanie do forumowiczów, może ktoś z Was także interesuje się nową numeracją Remondisu, popatrzcie w swoich miastach i dajcie znać czy ją rozgryźliście. Obecnie we flocie tej firmy nie ma już ani jednego "małego" hakowca, są 4 duże, a szambiarki ograniczono do 2 lub 3 sztuk.
-
MPO: Z flotą tej firmy było podobnie. Nie chciana przez Remondisa w 1993 roku 1/4 pojazdów znalazła się w rękach prywatnej firmy pod nazwą dawnego molocha czy MPO. Były to też prawie wyłącznie Liazy bębnowe i Stary. Wymiana pojazdów trwała dłużej, niektóre jeździły nawet do 1999 roku. Potem przyszła kolej na Jelcze WUKO, MPO co roku regularnie wymienia 2-3 pojazdy. W MPO od roku 1998 kupiono chyba ze 4 bramowce, które jak na Jelcza prezentują się całkiem ładnie.
-
Jantra: Droga też firmy była podobno, powstała ona około 1994-95 roku. Najpierw miała Jelcze hakowce (5 czy nawet 6 sztuk), od 1998 roku Jelcze WUKO, a od 2004 do 2007 roku wymieniła całą flotę pojazdów na Merce. Jeśli chodzi o hakowce to są chyba 2, natomiast bramowców jest 3.
-
Jumar: Od powstania od 1993 roku posiada sprowadzone z Niemiec Mercedesy i jakoś nie widać by spieszyło jej się z wymianą floty pojazdów. W 2001 i 2002 kupiła również używańce kontenerowce.
-
Tompol: Powstał chyba w 1997 roku i do tej chwili posiada tylko Jelcze bramowce, zakupił też w latach 2001-2004 kilka rozlatujących się śmieciarek zza zachodniej granicy (2 lub 3 sztuki, było chyba więcej ale poszły na złom).
Tak w skrócie wygląda Szczecin od tej strony. Proszę Was o pomoc we wspomnianym rozszyfrowaniu numerów. Wkrótce dodam jakieś fotki różnych firm, nie tylko tych największych. Pozdrawiam.