Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 29 sie 2008, 18:17
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 sie 2008, 9:47
Posty: 117
GG: 0
Samochód: xt660
Lokalizacja: Cieszyn

Kolego wyżej :) nie spotkałem się z taką sytuacją,(jeśli chodzi o walenie bata o wiadukty, trakcje to norma, nie ma się czym przejmowac, promiennik jest badzo giętki i wytrzymały) ale jeśli by się poluzowały śrubki(imbusy, tzw. szesciokąty), to tylko dociągnąc sprawdzic SWR i pomykac dalej :)
Co do wyboru anteny dla początkujących SIBISTÓW:
1. Najważniejszym parametrem anteny jest jej długośc. Od długości zależy zasięg naszych rozmów (odbiór i nadawanie).
2. Kolejnym bardzo ważnym prarametrem anteny jest jej sposób mocowania. Różnica jest duża między magnesem, a anteną montażową(dziurka czy uchwyt np. na reling dachowy). Anteny w dziurce mają bezpośrednie połączenie z karoserią samochodu= dobra masa, blacha działa jak jedna duża przeciwwaga, dzięki czemu nadawanie w każdym kierunku jest równmierne. Przewagą anten magesowych jest to, że to mobilne rozwiązanie, można je łatwo przenosic, a anteny na jakiś uchwyt np. na lusterko ciagnika to pośrednie rozwiązanie, bo z jednej strony są dosc wysoko zamontowane(na plus), a z drugiej antena działa kierunkowo(z jednej stony fale odbijają się od kabiny). Dodatkowo żeby montowac antene na uchwycie trzeba wiedziec czy np reling czy lusterko ma połączenie z karoserią samochodu, bo jeśli masy nie będzie SWR może dochodzic do dużych liczb, a wtedy jest ryzyko że można uwalic koniec mocy,a w najlepszym wypadku bedziemy mieli duże straty w odbiorze i nadawniu.
3. Zysk, długośc falowa. Tu nie będę się rozpisywał bo nikogo to pewnie nie interesuje :)
4. OGÓLNIE ANTENE TRZEBA ZESTROIC. To jest najważniejsze. Bardzo dużo kierowców, kupuje sprzęt wkałda do auta, podpina zasilanie i antene i jeździ np: na Cobrze czy Unidenie (które na dodatek nie posiadają homologacji, ale sa tanie hehe). Dlatego komfort odslchu na polskich drogach jest taki a nie inny bo radia zamiast pracowac w zerach (0) to odchodzą od częstotliwości o około 2-3khz,(strojenie na ucho czy w piwnicy przez Rysia mechanika) wiem bo mam Jacksona o bardzo wąskim odbiorniku :P
ZAWSZE na każym aucie trzeba STROIC ANTENE.
Dla mnei antena to bat conajmije o długości jednego metra, poniżej tej wartości równie dobrze można nadawac z widelca :)
5. Sposób montażu:
najlepiej na środku dachu. Ustrzegamy sie anten montowanych na zderzakach, na dodatek plastikowych (popostu chore).
6. Firmy:
Anteny sunkera całkowicie odpadają (wykonane ze słabych materiałów, długo nie wytrzymują). Przestrzegam przed ich zakupem!
Dobre są anteny firm:(uwzględniam stosunek cena/jakośc) SIRTEL, SIRIO,LEMM, ALAN, o PRESIDENCIE nie wspominam bardzo drogie a niczym nie zaskakują).
pozdro wszytkiego dobrego!

_________________
W wolnych chwilach poprowadzę po Cieszynie i okolicach.

Kanał 25 AM (27,240 MHz)

Wszytkiego dobrego!


Post Wysłano: 05 sty 2009, 21:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lip 2008, 8:42
Posty: 11
Lokalizacja: Łódź

Bardzo fachowo koledzy opisali radyjka,antenki itp. Nie zapominajmy o najważniejszej rzeczy. Powiedzmy nowym,początkującym radiowcom co to jest break, 88 , 73. Czy ktoś używa tych zwrotów? :roll: powiedzmy o zasadzie nie używania wulgaryzmów, dlaczego po włączeniu radia uszy więdną.Czy ktoś pamięta jak kiedyś wystarczyło krzyknąć na ogólnym ze poszukuje kogoś do rozmowy,podawało się kanał i po godzinie na jednym kanale pracowało od 5 do 10 radiowców. Ja to pamietam

_________________
nowa firma=nowa ksywa. PONTON


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 lut 2009, 16:49
Posty: 19
GG: 2453621
Lokalizacja: Nowy Sącz/ Małopolska

A cos na temat tych radyjek Cobra i uniden, jaki najlepsszy model hmm miasto i krotkie trasy.Bo jestem na kupnie i nie chce w jakas lipe sie wpakowac :)

pozdrawiam


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2820
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Uniden 520xl

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 23 maja 2009, 12:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 sty 2009, 23:11
Posty: 152
GG: 0
Samochód: Mitsubishi Galant 2.4l
Lokalizacja: Wrocław

Witam. Koledzy chciałbym się spytać co sądzicie o dwóch tanich CB - radiach, mianowicie : Intek M - 120 + i Sunker Elite One ?
Te pierwsze radio mam możliwość kupna za 130 zł, fabrycznie nowe + antenka o długości 30 cm na magnes. Po ewentualnym kupnie chciałbym zestroić je z anteną również na magnes ale długości około 1m. Powiedzcie mi jaki może być standard rozmów odnośnie zakłóceń ? Dodam tylko że używałbym je jako radio używane dość rzadko. Zamontowałbym je w aucie benzynowym.


Post Wysłano: 23 maja 2009, 18:26
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2820
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Znajomy miał Sunkera ale model elite two

Mial z racji tego ze jak uslyszal jak dziala Uniden 520xl to sunker wylecial przez okno z hukiem

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 24 maja 2009, 14:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 gru 2007, 21:27
Posty: 79
GG: 9124715
Lokalizacja: Bydgoszcz

http://www.youtube.com/watch?v=VWr16echOn8&NR=1 ...

chyba podsumowali co sie dzieje na radyjku ... ;/

_________________
Otwarcie kabiny-22 sekundy
Potem czas traci znaczenie.


Post Wysłano: 24 maja 2009, 15:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 sty 2009, 23:11
Posty: 152
GG: 0
Samochód: Mitsubishi Galant 2.4l
Lokalizacja: Wrocław

Przypomina mi to jeden skecz który kiedyś oglądałem nt. filmu Psy. Według mnie za bardzo przerysowane i przede wszystkim wyolbrzymione. Co do nawigacji to osobiście nie używam tego w ogóle z uwagi na mylące komunikaty i informcje. Ale jestem konserwatywny i może dlatego.


Post Wysłano: 09 paź 2009, 18:48

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 sie 2009, 17:11
Posty: 73
GG: 0

z alaen to sie nie zgodzę całkwiecie chyba ze macie gównianą antenę
ja mam alana 121 i antenke President MISSOURI daje super szumów 0
:mrgreen: :mrgreen:
aha jeszcze taka rada której nikt nie napisał(chyba) moze wydawać sie głupia ale nadajemy na AM a nie FM


Post Wysłano: 20 sty 2010, 13:00

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 sty 2010, 12:55
Posty: 1
Samochód: Volvo FH16

Witam, mam pytanie czy slowa " breko, breko " oznaczaja wtrącenie sie w rozmowe ?;>

_________________
MILOŚNIK
Jedziesz, jedziesz końca nie ma ;) ale oto chodzi w tym zawodzie


Post Wysłano: 20 sty 2010, 13:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 mar 2008, 17:24
Posty: 104
GG: 4436071
Lokalizacja: Poznań>>Gądki>>Eu

Cytuj:
Witam, mam pytanie czy slowa " breko, breko " oznaczaja wtrącenie sie w rozmowe ?;>
Po pierwsze nie ten temat ...

Po drugie tak :). Zazwyczaj brekujesz od razu po zakończeniu rozmowy innego użytkownika pasma . Na ogólnym jeszcze nie słyszałem żeby ktoś brekował bo zazwyczaj breki stosuje się podczas rozmowy między bazami . I np jak siedzę teraz na bazie i słyszę ,że znajomi rozmawiają to krzycze "breko breko" od razu po zakończeniu wypowiedzi przez jednego i oni potwierdzają usłyszenie mojego breka słowami "proszę breko " i wtedy się przedstawiam, witam i podaje raport dla nich .

@edit

Byłbym wdzięczny jeżeli moderacja by wydzieliła mój i kolegi post i przeniosła je do odpowiedniego tematu :).


Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 16:34 przez Jacek, łącznie zmieniany 1 raz.
Przeniesiono z tematu "Śmieszne teksty na CB"


Post Wysłano: 31 maja 2010, 21:57
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2006, 16:31
Posty: 256
GG: 3902780
Samochód: FH Erło 5
Lokalizacja: Szczecin

Nie wiem gdzie się z tym udać, więc napiszę tutaj: mam dość dziwny (jak dla mnie) przypadek - dzisiaj kręciłem się trochę po okolicy i na standardowym kanale 19, na standardowych AMach słyszałem co chwilę język francuski i angielski.. Nic mi nie wiadomo o żadnych zagranicznych samochodach w okolicy, ani tym bardziej o jakichś międzynarodowych inwestycjach. O co tu chodzi?

_________________
Dokładnie kolego, tak jak mówisz!


Post Wysłano: 31 maja 2010, 22:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 lis 2007, 20:40
Posty: 24
Lokalizacja: Zielona Góra

To jest spowodowane odbiciem fal od któreś tam strefy, kiedyś nawet chyba tutaj o tym gadane było. Że właśnie można usłyszeć z różnych krajów jeżeli bedzie ładna pogoda. :)

_________________
"Polska to nie jest tylko państwo,
to historia na przemian radosna i smutna,
Polska to wielka idea i naród,
krew męczenników i wieczna niepewność jutra"

"Gdyby kobiety były dobre, to Bóg też miałby jedną".


Post Wysłano: 31 maja 2010, 23:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:54
Posty: 207
GG: 7700645
Lokalizacja: Warszawa

Wpisz w Wikipedię słowo Propagacja, wszystko będzie jasne.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2006, 16:31
Posty: 256
GG: 3902780
Samochód: FH Erło 5
Lokalizacja: Szczecin

I wszystko jasne - dzięki!

_________________
Dokładnie kolego, tak jak mówisz!


Post Wysłano: 15 cze 2010, 11:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Zacząłbym od tego przede wszystkim, że każdy użytkownik CB-radia powinien zapoznać się z ogólnymi zasadami korzystania z tego pasma obywatelskiego! Są strony w necie, które przybliżają nam historię i ideę dostępu do tego pasma, później porównać z tym co się dzieje w rzeczywistości w trasie lub jako stacja bazowa! Mój post będzie przy długi, ale nie uniknę tego tym bardziej, że temat jest znacznie dłuższy, szczegóły można znaleźć na stronie www.cb-radio.pl tam poruszany jest szeroko temat, polecam!
Ja chciałbym wrócić do głównego tematu! Otóż zacznę od slangu.
Slang CB-istów został zapożyczony od kolegów krótkofalowców, głównie skróty telegraficzne np, 73(pozdrowienia); 88 (ucałowania serdeczne) QTH(miejsce nadawania stacjonarnego często podpinane z miejscem zamieszkania) obecnie w ciągu tych lat doszły nowe skróty, które sami CB-iści wymyślili, one nie mają nic wspólnego z pomocą przy łącznościach na drodze, są po prostu slangiem polskich kierowców! Slang międzynarodowy ma służyć stacjom zagranicznym przeprowadzające łączność między sobą! Koledzy krótkofalowcy są mocno oburzeni tym co się dzieje ze slangiem kierowców!
Anteny i propagacja! Nie do końca prawdą jest, że antena z dłuższym batem będzie najlepsza! Długość bata wynika z konstrukcji samej anteny czyli dopasowania rodzaj cewki określa długość bata! Anteny 5/8 lambda są zazwyczaj dłuższe, są przeznaczone do łączności dalekich, 1/2 lambda przeznaczona jest raczej do łączności lokalnych, charakteryzuje się większą odpornością na zakłócenia dookólne, polecane właśnie do samochodów. Ważne aby w miarę dokładnie antena była "spasowana", styk z masą jak największy co pozwoli nam w efekcie końcowym cieszyć się prawidłowo pracującym radiem oraz uniknie nam szybszego zużycie zestawu.
Propagacja, zjawisko które pozwala nam przeprowadzenie dalekich łączności nawet międzykontynentalnych! To nasze słońce za to odpowiada, które co 11 lat zwiększa swoją aktywność powodując jonizację obszarów naszej atmosfery od których fale radiowe odbijają się powiększając nam w ten sposób odległość zasięgu łączności! Taka sytuacja pozwala nam przeprowadzić łączność z odległą stacją zarówno w pasmach FM, AM, SSB(czyli wstęgi) najbardziej skutecznym pasmem jest SSB! Choć są zwolennicy AM i FM którzy mają też swoje osiągnięcia! Standartem wówczas staje się możliwość słuchania stacji z Niemiec, Francji, Anglii, Hiszpanii, Włoch, Rosji, Szwecji... Ja na SSB miałem łączność potwierdzoną z Australią i było to moje największe osiągnięcie! Jeśli chce się "pogadać" z takimi stacjami, trzeba znać pewne zasady, zwłaszcza na pasmach SSB, bo tam są kluby które używają skrótów alfanumerycznych jako znaków wywoławczych! To samo było i w Polsce pod koniec lat 80-tych i 90-tych kiedy telefonia komórkowa raczkowała, a o internecie ledwo co było słychać, sam słyszałem wielokrotnie jak kierowcy z domem się porozumiewali jak tylko propagacja na to pozwalała, wtedy nikt nie śmiał "brekować" chyba, że taka stacja sama o to poprosiła! Jednym z największych i elitarnych klubów jest Alfa Tango (AT) i aby z nimi nawiązać łączność trzeba mieć radio z SSB o kilku 40-stkach, no i tu się nasuwa mały problem, bo po przejściu na tamte kanały mamy już odstrojoną antenę, ale w tym pomoże nam szybko skrzynka antenowa, która pozwoli szybko się zestroić do wymaganego pasma! W pasmach SSB zestrojenie anteny ma dość istotne znaczenie, ale o tym można doczytać się na stronach CB w Polsce.
Sprzęt: temat woda, osobiście używam Shogun (radio ze wstęgami) miałem Lincolna i Alana 87 i to na nich "porobiłem" dalekie łączności. Daleki jestem od polecania co kupić, bo potrzeby są zróżnicowane, jedni lubią dalekie łączności więc kupować będą radia ze wstęgami, innych to zupełnie nie interesuje i kupią zwykłego "szumofona" z podstawową 40-stką tylko z AM lub i z FM, fakt jest oczywisty, że wspólczesne radia CB są nader liche jakościowo i naprawdę trzeba wielu radyjek wypróbować aby dojść do wniosku co jest dobre i czego tak naprawdę oczekujemy od takiego sprzętu! Temat używania tzw. "dopałek" które kiedyś mocno zakłócały odbiór TV i R, ale na pewno niczego nie paliły! Współczesny sprzęt RTV jest odpowiednio filtrowany i uodporniony na takie zakłócenia i teraz taki proceder raczej rzadko występuje!
Kultura na radiu! Kiedyś jak były wydawane zezwolenia na użytkowanie CB kultura była zupełnie inna, teraz gdy tego nie trzeba mieć pewne ustalenia zostały mocno zatarte, to tak samo jak z userem zalogowanym i nie zalogowanym na forum, różnice widać w wypowiedziach np. na etransport! Ci drudzy są tylko użytkownikami danego sprzętu o reszcie nie mają pojęcia, jak by tego nie nazwał! Kanał 19 jest przeznaczony dla kierowców, ale jako kanał wywoławczy a jak wywoławczy to łapię kogo trzeba i przechodzę na pierwszy wolny! Niestety, niektórzy, a już raczej większość kierowców nawet o tym nie wiei sami sobie przeszkadzają gadając wciąż właśnie na tym kanale! Czasem słuchając kanału 19 dochodzę do wniosku: Jakie słownictwo, takie i wychowanie!
Powyższe moje wywody są dość ogólnikowe, bo samemu w necie można poczytać bardziej fachowych rad często wręcz przesadzonych dla "estetów" perfekcjonistów, Ja opisałem dla mniej wtajemniczonych, którzy nie chcą popełniać podstawowych błędów. Pozdrawiam użytkowników CB-radia i prawdziwych CB-istów, w razie niejasności mogę w stopniu podstawowym wyjaśnić niektóre problemy itd.

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Post Wysłano: 15 cze 2010, 16:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:54
Posty: 207
GG: 7700645
Lokalizacja: Warszawa

Miło się czytało. Ale smutna prawda jest taka, że prawie nikogo to nie zainteresuje. Większość używa 100 PLUSów czy podobnych szumofonów na kanale 19 i są szczęśliwi. Nieliczni na tym forum wiedzą co to jest SSB i i co to propagacja. :?


Post Wysłano: 23 paź 2010, 18:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 lip 2010, 19:31
Posty: 141
GG: 35199727
Samochód: Vito / 306 / aveo
Lokalizacja: Katowice

Cytuj:
Większość używa 100 PLUSów czy podobnych szumofonów na kanale 19 i są szczęśliwi.
Przed chwilą przeglądałem gazetke reklamową z Norauto. Dział car audio i moim oczom ukazał się super zestaw CB - radio 129 zł + antena 29 zł... więc ten 100 PLUS to przy zawodowe radio;) Ale mówiąc na poważnie coraz więcej na rynku supermarketowych zestawów za grosze i każdy na osiedlu się buja z radyjkiem;) Prosty przykład:
Moją przygodę z CB zacząłem ok roku temu. Po jakiś 2 miesiącach na co drugim aucie na parkingu obok bloku antena :lol: :lol: Przeważały oczywiście Presenter Georgia :lol: :lol:, Hustlery i jakiś jeden Sunker. Ale patrząc na własne obserwacje to jeżeli chodzi o osobówki użytkownicy CB dzielą się na:
20% - posiadaczy samych anten :lol: :lol:
65% - nasłuchujących ( w życiu się nie odezwali :lol: :lol: )
5% - ma, ale nie wie jak tego używać
10% - użytkowników, którzy wiedzą do czego służy CB.

Przytocze jedną rozmowę jaką ostatnio słyszałem:)
1-Panowie jak droga do chorzowa?
2-Ledwo słyszalne - Czysto
1-Panowie czy ktoś mnie słyszy
2-Ledwo słyszalne - Słychać Cię dobrze
1-Halo halo
2-Po chwili - Koleżanko tego cb radia używa się tak: Jak mówisz to przyciskasz ten przycisk z boku tego mikrofonu na kablu, a jak skończysz mówić to trzeba go puścić i wtedy coś usłyszysz.
1 - Aha, nie wiedziałam.
Także przy obecnych cenach pseudo radyjek jest i będzie niestety coraz gorzej... Coraz więcej pysi, baranów i innych "użytkowników" którzy tylko przeszkadzają na 19...

_________________
http://www.ekopilot.com
http://fb.com/ekopilot.poland


Post Wysłano: 24 paź 2010, 14:09

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Ja bym dodał do użytkowników cb-radia, użytkowników kanału 19-stego bo innego nie znają i innych nie używają...ten kanał przez kierowców używany jest do wszystkiego, a śmietnik wówczas robi się znaczny, czasem nie słychać nic, a czasem ktoś podaje komunikat ważny. Ostatnio zauważyłem, że większość źle ma zestrojone anteny, radia nie trzymają częstotliwości, zasięg takich zestawów jest zaledwie kilometra lub może ledwo trzech. No cóż, ma to też swoje dobre strony, mniej słychać często nieprzyjemnych "gości" na tym kanale tzn szybciej ich zaczynają znikać z uwagi na zanik zasięgu.

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Post Wysłano: 24 paź 2010, 20:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 19 paź 2010, 20:56
Posty: 13
GG: 0

szczerze to sprzedawcy cb powinni być szkoleni i wyczytywać z kilku słów kupującego jaki jest i sprzedawać odpowiednio jakieś szroty które zaraz padną i lepsze sprzęciki


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: