Cytuj:
Witam.
Mógłby mi ktoś wytłumaczyć różnice istniejące pomiędzy Volvem FH, FH12 i FH16. Czym one się różnią? Wiem, że w FH16 mamy specjalne wstawki na przodzie kabiny i przeważnie FH16 ma silnik o większej mocy, ale może czymś się jeszcze różni.
Będę bardzo wdzięczny
FH12 produkowane w latach 1994-2005. Silnik 12 litrów R6 o mocach od 340 (pierwsze wersje) po 500 koni (silnik D12D z dwiema turbinami). 1994-1997 wysoki tunel, 1997-2005 niski tunel, 1999r pierwszy face lifting (zmienione kierunki, nadkola, w 2000r krótsza rama, silnik spełniający E3), Rok 2002 to wprowadzenie tzw. "chińczyka" czyli nowe frontowe plastiki, całkiem inne wnętrze. Dużo większe zmiany jak w 1999r. W 2005r wprowadzono nowe 13'sto litrowe jednostki spełniające normy spalin E4 i E5 a nazwę pojazdu zmieniono na FH. Zmieniono kolorystykę wnętrza, nowe zegary (różnica w oznaczeniu eko-pola i kilka innych pierdół, ale było to już od przełomu 2004/2005), nowe tyle lampy zespolone. 2009 rok to kolejny kompletny lifting. Nowe plastiki, zmodernizowane wnętrze, nowe jednostki napędowe o mocach od 400 do 540 koni mechanicznych.
Model FH16 od początku był okrętem flagowym firmy. Najmocniejsze silniki (początkowe zmodernizowane jednostki z serii F o mocach 470 i 520 koni do 2002r). Od 2002r kompletnie nowa jednostka o mocach 550 i 610, 2005/2006 silniki 540, 580, 660 a rok 2009 to nowy najmocniejszy silnik na świecie o mocy 700 koni. Od 2002 FH16 wyróżniało się chromowanymi dodatkami na grillu, lustrach, globie oraz klamkach jak i również specjalnymi przetłoczeniami na tapicerce. Wszelkie zmiany zewnętrzne analogicznie do FH12/FH.
W 1998 wersja limitowana XL70 (butelkowa zieleń, wnętrze w kremowej skórze), 2000 Silver Cab (srebrne akcesoria w kabinie) 2008 XL80 (specjalna tapicerka i malowania kabiny) oraz ocean race, które za każdym razem było inne. O czymś zapomniałem?