nie ma momentu obrotowego pojazdu jest tylko moment obroty silnika, czyli: iloczyn wartości siły pochodzącej od ciśnienia gazów działających na tłok oraz długości wykorbienia wału korbowego.
jednym słowem wielkość momentu zależy od intensywności wybuchu paliwa i wykorbienia wału silnika - czyli można powiedzieć od skoku tłoka.
w latach '70-tych w silnikach benzynowych wproawdzono elektroniczny wtrysk paliwa, co zwiększyło ich moce. natomiast w ostatnich czasach w Diesel-ach w systemie CommonRail sprężono paliwo do ponad 2000atm (kiedyś 170) i wyposażono w piezoelektryczne wtryskiwacze, co pozwala na zwiększoną dawkę w krótszym czasie. we współczesnych Diesel-ach w jednym suwie są 3 wybuchy, co w znaczny sposób zmienia nacisk na tłok. w silnikach Fiata MultiJet jest już 5 wybychów. dzięki temu zwiększa się moment obrotowy (inny wybuch-calkowicie inna jego charakterystyka) i silnik pracuje bardziej miękko - ciszej i ma mniejsze drgania - czyli brak klekotu.
natomiast czy jeden jest lepszy od drugiego?
kto wie, komu pasuje ten kupuje co uważa i tyle.
pojazdy użytkowe które osiągają przebiegi roczne ponad 40 tyś km wyposażane są w silniki wysokoprężne, ponieważ jest to bardziej ekonomiczne, jednak jak kupujący sobie zażyczy producent może mu wstawić nie tylko silnik benzynowy, a nawet silnik parowy.
tutaj możemy sobie porównać wykres moc/moment silnika z zapłonem iskrowym (benzyna):
i zapłonem samoistnym (Diesel):