Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 28 sty 2005, 22:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 gru 2004, 16:30
Posty: 64
GG: 9348516
Lokalizacja: lubelskie

Droga do większej wydajności.


Retarder Scania - urządzenie przeznaczone do zmniejszania prędkości pojazdu - w rzeczywistości przyczynia się do zwiększenia jego średniej prędkości. Retarder zwiększa średnią prędkość jazdy na krętych drogach w terenie górskim lub pagórkowatym.

Wydajność: W pojazdach bez retardera kierowca kontroluje prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia za pomocą hamulca roboczego, hamulca silnikowego i zmiany biegów. Dla zwiększenia bezpieczeństwa konieczne jest zachowywanie szczególnej uwagi, aby hamowanie zaczynało się odpowiednio wcześnie i odbywało się płynnie, co zapobiega przegrzewaniu i nadmiernym prędkościom jazdy. Retarder Scania znacznie ułatwia kontrolę prędkości i zapewnia większe bezpieczeństwo. Niekiedy nie jest nawet konieczne używanie hamulca silnikowego i hamulca roboczego. Kierowca może nie zmieniać biegu, nawet gdy włączony jest retarder. Zjazd ze wzniesienia odbywa się szybciej i pojazd nabiera większego pędu przed pokonaniem kolejnego wzniesienia. Dzięki temu czas przejazdu trasy jest krótszy.

Zużycie paliwa: Rzadsze używanie hamulca i pedału przyspieszenia, oprócz zapewnienia płynnej i bezpiecznej jazdy, wpływa na mniejsze zużycie paliwa.

Mniejsza emisja substancji szkodliwych: Z mniejszym zużyciem paliwa wiąże się także mniejsza emisja substancji szkodliwych.


Koszty eksploatacji: Gdy Retarder Scania pracuje w trybie w pełni automatycznym, hamowanie w 75% odbywa się przy użyciu retardera i hamulca silnikowego. Wiąże się z tym zdecydowanie rzadsze używanie hamulca roboczego, co z kolei wpływa na mniejsze zużycie tarcz i klocków hamulcowych lub bębnów i okładzin szczęk. Mniejsze zużywanie się części to rzadsze wizyty w warsztatach i mniejsze koszty eksploatacji. Retarder Scania nie wymaga innych czynności konserwacyjnych poza okazjonalną kontrolą poziomu płynu.


Zalety dla kierowcy: Retarder Scania może pracować w trybie w pełni automatycznym (włączanym za pomocą pedału hamulca) lub w trybie manualnym (włączanym za pomocą dźwigni na tablicy rozdzielczej). Tryb automatyczny pozwala kierowcy na korzystanie z zoptymalizowanego układu hamulcowego jedynie przez zwykłe wciśnięcie pedału hamulca. Proste, prawda?. Tryb manualny pozwala kierowcy na korzystanie z retardera lub ignorowanie zgodnie z własną oceną sytuacji. W momencie manualnego operowania automatyczna nastawa parametrów pracy zostaje chwilowo wyeliminowana.



http://www.scania.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 29 sty 2005, 2:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 sty 2005, 19:18
Posty: 9
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Jeżdziłem kiedyś Skakanką z 2000 roku z retarderem i musze powiedzieć ze jest to rewelacja. Doskonałe rozwiązanie które jest bardziej potrzebne niż klimatyzacja! 8)


Tytuł:
Post Wysłano: 29 sty 2005, 11:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 25 sty 2005, 20:33
Posty: 29
Lokalizacja: Nowa Dęba

zarabist silnik :twisted: :twisted: :twisted:

_________________
CIĘŻARÓWKAFORA


Tytuł:
Post Wysłano: 26 lut 2005, 10:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 lut 2005, 14:49
Posty: 40

tak ja bym chciał mieć prz mojej reni to ale jak narazie hamulec górski mam


Tytuł:
Post Wysłano: 25 sie 2005, 12:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 sie 2005, 18:35
Posty: 453

retarder to dobra rzecz a tak poza tym to hamulcowy nic nie da jak sie nie umie jezdzic z 10 miesiecy temu taki goaciu drugi raz jechał na portugalie spalił hamulce nie mial czym hamowac i wypadł na zakrecie a to była góra i 8 miesiecy w szpitalu w portugalii lezal a teraz siedzi w polsce w warszawie oczywiscie szpitalu


Tytuł:
Post Wysłano: 28 sie 2005, 19:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 sie 2005, 9:17
Posty: 399
GG: 0

Serdeczne dzięki za informacje.


Tytuł:
Post Wysłano: 01 lis 2005, 2:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 paź 2005, 22:31
Posty: 1147

Cytuj:
Jeżdziłem kiedyś Skakanką z 2000 roku z retarderem i musze powiedzieć ze jest to rewelacja. Doskonałe rozwiązanie które jest bardziej potrzebne niż klimatyzacja! 8)
Nie czaje o co chodzi z tym porównaniem,retarder jest dla auta,klima dla kierowcy.


Tytuł:
Post Wysłano: 01 lis 2005, 9:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 maja 2005, 11:48
Posty: 201

U nas kierowcy bardzo chwalą retardery. Nastawisz sobie na "auto" i z góry np. poleci ci tylko 90km/h , nie musisz używać hamulców


Ostatnio zmieniony 08 lut 2007, 14:39 przez Daniel, łącznie zmieniany 1 raz.

Tytuł:
Post Wysłano: 01 lis 2005, 9:58
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 sie 2005, 10:41
Posty: 587
GG: 0
Samochód: MAN TGA XXL
Lokalizacja: Gliwice

No ja słyszałem pare razy, od różnych kierowców być może mój tata też to mówił, że dobry kierowca jak ma retarder to niepotrzeba mu hamulców, jedynie już przy końcu jak odcina retarder...:wink: Pozdrawiam...:)


Tytuł:
Post Wysłano: 01 lis 2005, 11:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 maja 2005, 11:48
Posty: 201

Jak się jedzie tylko ciągnikiem i włączy retarder się to czuć opóźnienie tego retardera. Puszczając nogę z hamulca retarder jeszcze chwile trzyma, około 1 sekundy :wink:


Ostatnio zmieniony 08 lut 2007, 14:43 przez Daniel, łącznie zmieniany 4 razy.

Tytuł:
Post Wysłano: 02 kwie 2006, 18:52

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

niech mi ktoś wytłumaczy tak łopatologicznie jak używa się tego retardera? Czy to urządzenie utrzymuje nam stałą ustawioną przez kierowcę predkosc przy zjeździe z górki, czy pelni tez inne funkcje?

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 02 kwie 2006, 21:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

W większości wypadków można w pewnym stopniu zastąpić hamulce zasadnicze właśnie retarderem i oszczędzać na okładzinach hamulcowych.
A jak sie go używa otóż bardzo prosto najczęsciej jest wajcha przy kierownicy z okreslonymi stopniami siły hamowania, lub jest też możliwe (szczególnie w autbosuach) podłączenie Retardera do pedału hamulca wtedy działa to tak że w hamuje się retarderem dopiero po mocnym naciśnięciu (chodzi tu o glębokość na którą wciskamy pedał) uruchamają się hamulce zasadnicze.

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 03 kwie 2006, 9:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 kwie 2006, 9:06
Posty: 7
Lokalizacja: Bochnia

w 2005 obroniłem sie na pk. tematem były zwalniacze (retardery). jakby ktoś szukał materiałów lub czegoś tam to pomoge.
ogólnie to retardery znacznie przedłużają żywotność hamulców nie mówiąć o bezpieczeństwie.

[ Dodano: Pon, 03.04.2006, 9:33 ]
Cytuj:
niech mi ktoś wytłumaczy tak łopatologicznie jak używa się tego retardera? Czy to urządzenie utrzymuje nam stałą ustawioną przez kierowcę predkosc przy zjeździe z górki, czy pelni tez inne funkcje?
najprościej jest to jakby sprzęgło hydrauliczne bez jednego elementu i stopień hamowania zwalniacza reguluje sie stopniem jego napełnienia olejem.im go więcej tym lepiej zwalnia. przeważnie jest 5 stopni. ważna jest temperatura pracy zwalniacza. niestety wraz z jej wzrostem sprawność spada.


Tytuł:
Post Wysłano: 03 kwie 2006, 11:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6330
Lokalizacja: Wrocław

jeszcze tylko dodam, że zwalniaczy używa się w hamowaniu długotrwałym, gdzie zwykłe układy hamulcowe ze względu na czas pracy tracą swoje właściwości.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 03 kwie 2006, 13:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

U nas w Żywcu są autobusy miejskie Dab 12 1200 B,najmłodsze mają po 12 lat i właśnie mają tak połączony pedał hamulca ze zwalniaczem.Po wciśnięciu hamulca najpierw włącza się zwalniacz,a dopiero w końcowej fazie zwykły hamulec.Dzięki temu okładziny starczają na bardzo długo.Przy hamowaniu autobusu słychać charakterystyczne buczenie zwalniacza.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 03 kwie 2006, 15:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 wrz 2005, 19:45
Posty: 256
Lokalizacja: Chełm

Cytuj:
Przy hamowaniu autobusu słychać charakterystyczne buczenie zwalniacza.
Dokładnie tak samo jest zrobione w moich okolicach :) DAB'iki tak samo mają podłączone i moim zdaniem jest to wielką oszczędnośćią dla PKS (bo dabiki mykają w podmiejskiej komunikacjii :P ).

_________________

...:::Podpisy nie oddają całej prawdy... zawsze jest jakaś granica niepowodzenia :::...


Tytuł:
Post Wysłano: 13 kwie 2006, 8:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 kwie 2006, 8:20
Posty: 46
Lokalizacja: Żagań

Witam, czy wie któś z was jak używać retardera do rozgrzania silnika (skrócenia czasu uzyskania optymalnej temperatury). Chodzi mi o Scanie.

_________________
Scania 114L 380


Tytuł:
Post Wysłano: 13 kwie 2006, 22:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Cytuj:
Witam, czy wie któś z was jak używać retardera do rozgrzania silnika (skrócenia czasu uzyskania optymalnej temperatury). Chodzi mi o Scanie.
Coś bardzo dziwne masz pomysły kolego. Powiem Ci tyle że retarder jest chłodzony tą samą cieczą co silnik i podczas pracy jak się na nagrzewa to wzrasta również siłą rzeczy temteperatura silnika.

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 14:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 kwie 2006, 8:20
Posty: 46
Lokalizacja: Żagań

To nie są "bardzo dziwne rzeczy", chodzi mi o to jak w zimne dni szybko rozgrzać silnik retarderem tak aby nic nie uszkodzić (jakie czynności należy wykonać).

_________________
Scania 114L 380


Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 18:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 wrz 2005, 19:45
Posty: 256
Lokalizacja: Chełm

szymonokia niewiem skąd dowiedziałeś się o takim rozwiązaniu, ale wątpie aby był to dobry pomysł, gdyż retarder działa przy pewnych obrotach, jeżeli byś go użył przy "wolnych" obrotach, to niewiem jak by isę zachował, ale prawdopodobnie by go zamuliło na śmierć (czyt. zgasł by). Jeżeli moja wypowiedź mija się z praktyką, to nie linczujcie mnie, to tylko moje teoretyczne przemyślenia :wink:

_________________

...:::Podpisy nie oddają całej prawdy... zawsze jest jakaś granica niepowodzenia :::...


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: