Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 30 mar 2013, 11:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 11:10
Posty: 11

Witam :) Zacząłem chodzić na kat. C. Jeżdżę w OSK MANem który ma 5 biegów, a na egzaminie mogę jeszcze trafić na Staro-Mana czy Mana z 8 stopniową przekładnią i biegiem C. Moje pytanie brzmi : jak się posługiwać "wyższą" skrzynią biegów (chociaż wątpię, żebym potrzebował jechać szybciej niż 50km/h na egzaminie) i co oznacza bieg o tajemniczej nazwie na lewarku C ?


Post Wysłano: 30 mar 2013, 11:41
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2604
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

Po pierwsze, górna skrzynia będzie Ci potrzebna od około 25-30 km/h. Wbijasz 4 bieg, przełączasz klawiszem z przodu lewarka na górne położenie skrzyni, wbijasz sprzęgło i wkładasz 5 bieg, który teraz jest na miejscu jedynki. Analogicznie do zejścia, zbijasz klawisz w dół i przekładasz bieg na jego dolne położenie. C to tak zwany żółw i służy do różnego rodzaju manewrów. Jeszcze wolniejszy niż jedynka.

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Post Wysłano: 30 mar 2013, 11:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 11:10
Posty: 11

Czyli na biegu C mogę spróbować łuk do przodu, czy od razu lepiej na 1 to robić ? Rozumiem, że klawisz jest na lewarku ?


Post Wysłano: 30 mar 2013, 11:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 mar 2010, 18:10
Posty: 390
Samochód: co się trafi
Lokalizacja: Ustka

z żłowiem nie kombinuj, egzaminator różnie może na to spojrzeć, po prostu używaj tylko głównej skrzyni


Post Wysłano: 30 mar 2013, 11:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 mar 2013, 0:02
Posty: 65
GG: 502603
Samochód: Sam jesteś samochód.
Lokalizacja: Szczecin

C to żółwik, inaczej bieg pełzający - instruktor mi tłumaczył, że służy do ruszania na niepewnych gruntach bo nie pozwala na poślizgi kół. Mi zabraniano z niego korzystać, jednak szukając informacji na internecie można dojść do innych wniosków:

bieg pełzający - bieg o bardzo dużej wartości przełożenia dynamicznego, uzupełniający ciąg przełożeń skrzyni biegów, stosowany głównie w samochodach ciężarowych, służący do ruszania obciążonym pojazdem pod górę oraz do jazdy manewrowej.

pozdrawiam


Post Wysłano: 30 mar 2013, 11:58

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 lis 2012, 11:02
Posty: 57
Samochód: VW

Cytuj:
(chociaż wątpię, żebym potrzebował jechać szybciej niż 50km/h


Nawet 80 się leciało :D

C - jak najbardziej na placu.

_________________
Kat. A - 2010
Kat. B - 2009
Kat. C - 2011
Kat. D - 2012


Post Wysłano: 30 mar 2013, 11:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2604
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

http://www.word.szczecin.pl/images/gale ... gl_09.html

Tu masz zdjęcia z takiego auta. Jak się przyjrzysz to zobaczysz ten klawisz na skrzyni (na fotce robionej przez otwarte drzwi - z przodu gałki). Jest też schemat biegów. Ja C nie używałem, łuk robiłem na jedynce.

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Post Wysłano: 30 mar 2013, 12:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 sty 2009, 18:25
Posty: 66

Na placu do manewrów używaj drugiego biegu, na mieście ruszaj z 3, która jest krótka więc od razu na 4. Mana spokojnie możesz kręcić do 1500 obrotów i wtedy języczek do góry i na jedynkę gdzie znajduje się bieg numer pięć. Na mieście raczej 6 bieg to max. Pamiętaj, żeby nie przerzucać skrzyni z dolnej na górną i odwrotnie gdy masz lewarek na luzie i wciśnięte sprzęgło bo może to zblokować skrzynie. Nie musi ale raz na kilka takich prób zblokuje na pewno. Jak się to stanie to na luzie przełącz przełącznikiem góra dół i zobacz czy wejdzie bieg. Pamiętaj, żeby zawsze dolną skrzynie zapinać jak stajesz żeby przypadkiem z 7 nie ruszyć. Aa na placu jak trafi Ci się ruszanie z ręcznego to dwójka i powoli sprzęgło puszasz aż wskazówka na obrotomierzu drgnie. Jak drgnie to ręczny puszczasz i autko jedzie. Ułożenie biegów masz wyrysowane na lewarku więc może się nie zgubisz. Reszta wyjdzie podczas jazdy. Powodzenia.


Post Wysłano: 30 mar 2013, 12:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2604
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

Cytuj:
Na placu do manewrów używaj drugiego biegu, na mieście ruszaj z 3, która jest krótka więc od razu na 4.
Zależne od instruktora. Ja ruszałem na mieście z dwójki, bo tak mi kazał.

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Post Wysłano: 30 mar 2013, 12:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 sty 2009, 18:25
Posty: 66

Z dwójki na pusto i pewnie bez omijania trójki? Rozpędzanie zajmie 3 dni. Mnie zawsze uczyli z 3 czy to TGL czy TGX. A C to nic innego jak 1 na pół sprzęgłe. Niektórzy mówią, że można go użyć gdy auto się zakopie. Wrzucasz C i wychodzisz sypać piach, podkładać gałęzie i inne ciekawe przedmioty. Jednak ja nie polecam takich manewrów. Chyba, że ktoś koniecznie chce być rozjechany przez własny pojazd..


Post Wysłano: 30 mar 2013, 21:57

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 21:33
Posty: 20
Samochód: Mam.
Lokalizacja: OPOLE

Wiem o co Ci chodzi, skrzynia w Staro-Manie (Star L70) jest z tzw. przebitką w prawo, masz biegi 1-4 przebijasz w "górę" (czyli poprostu lewarkiem w prawo) i wchodzi Ci górna skrzynia 5-8. Jest to dosyć skomplikowana skrzynia, bo ta w nowym Manie to jest przebijana dół-góra na przełączniku z przodu lewarka, mozna spokojnie jednym ale zdecydowanym ruchem palca ją przebić, jeżdżąc nowym Manem (12.240) czułem się jakbym prowadził busa a nie auto ciężarowe ;D ze Staro-Manem jest jednak kłopot bo jak trafi Ci się na egzaminie a nie miałes z taka skrzynią do czynienia możesz mieć kłopot. Ja na egzaminie miałem Staro-Mana ale na jazdach też jeździłem głównie z taką skrzynią. Co do łuku proponuję na dwójce, tak samo po mieście, po co przekombinowywać, jak egzaminator zwróci uwagę to posłuchać jego rad i tyle, co do postoju na skrzyżowaniach oczywiście wybić do luzu. A na mieście to nawet i 7 bieg może Ci się udać zapiać więc lepiej przebitkę mieć opanowaną ;) a i jeszcze jedno, w Staro-manie bardzo trudno czasami wbić wsteczny.

_________________
A1, A, B, C, BE, CE
Lewy pas, gaz i płynę =)


Post Wysłano: 30 mar 2013, 22:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 11:10
Posty: 11

Właśnie na jazdach jeżdżę MANem który wygląda i jeździ dokładnie jak STAR L70 ale ma 5 stopniową skrzynie biegów.
Czyli -> Star L70 ma przebitkę w prawo czyli: dojeżdżam do 4, wbijam drążek w prawo, czyli od siebie ( i teraz pytanie, z pozycji luzu czy z pozycji czwórki wbijamy w prawo ?) i wracamy w miejsce 1 żeby wbić 5 ? Wracając na 4, trzeba przebić skrzynię w lewo z 5 (z pozycji 5 czy z pozycji luzu przebić w lewo) ? Dobrze to rozumuje to zmienianie biegów ?
A co Do MANa TGL, który ma przełącznik -> dojeżdżam do 4, przycisk (jak się załącza ten przycisk ?) i wtedy wracam w pozycję 1 czyli 5 ?

Chyba będę musiał zapłacić w jakimś innym OSK godzinę żeby pojeździć MANem i Starem L70.

Co do obciążenia pojazdu i ruszania, nie zdławię go z 2 czy 3 ruszając ?


Post Wysłano: 30 mar 2013, 22:58

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 sty 2009, 18:25
Posty: 66

W TGL jadąc na 4 już przerzucasz przełącznik do góry i przy zmianie biegu wyżej skrzynia przechodząc przez luz automatycznie przerzuci się na górną. Wrzucasz na 1 bo układ biegów jest taki, że na górnej skrzyni 5 jest na 1, 6 na 2, 7 na 3, 8 na 4. TGL 12.240 bez obaw z trójki nawet przeładowany rusza i nic go to nie wzrusza. Plac tylko na 2 rób.



http://www3.picturepush.com/photo/a/687 ... 687476.jpg

Nie będziesz wiedział to pytaj egzaminatora. Na wyższe kategorie nie ma już takiego ciśnienia więc powinien Ci wszystko na spokojnie wytłumaczyć a w razie problemów pomóc.


Post Wysłano: 30 mar 2013, 23:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 21:33
Posty: 20
Samochód: Mam.
Lokalizacja: OPOLE

Star L70 - luz jest w miejscu przebicia 3 do 4 nie pomiędzy 1 i 3, aby zmienić skrzynię należy wybić z 4, przebitka na sprzęgle, dosyć solidnie lewarkiem w prawo, na konsoli pojawi się kontrolka sygnalizująca pozycję w górnej skrzyni (zielona) i dalej zapinasz do przodu od razu piątkę, potem już dalej normalnie 5, 6 i w prawo 7,8. Wsteczny jest po lewej od 1, a Cięgny (pełzający) po lewej od 2.

A co do ruszania to mnie uczono że na egzaminie z 2 biegu, z jedynki przy załadowanym pojeździe, a Cięgny pod górę przy załadowanym samochodzie bo samochód dysponuje wtedy większą mocą niż na 1-wszym biegu.

_________________
A1, A, B, C, BE, CE
Lewy pas, gaz i płynę =)


Post Wysłano: 30 mar 2013, 23:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 sty 2009, 18:25
Posty: 66

Większym momentem obrotowym.
Widzę, że ruszać w każdym mieście inaczej uczą :) Na egzaminie raczej autko nie będzie załadowane a jak już to na osi będą jakieś płyty czy inne obciążniki w każdym bądź razie lekkie, nie odczuwalne obciążenie. Nie wiem jak tam Waszymi Starami bo takimi hardymi sprzętami nie jeździłem ale znam dobrze TGL i przy masie rzeczywistej ponad 14 ton rusza z 3 jak na pusto. W mej mieścinie na egzaminach ruszanie z 3 biegu jest normalne. O to z jakiego biegu masz ruszać też możesz śmiało zapytać egzaminatora tylko zaznacz, że uczyłeś się czymś zupełnie innym bo pomyśli, że nie wiesz jak autko obsłużyć :)


Post Wysłano: 30 mar 2013, 23:29

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 21:33
Posty: 20
Samochód: Mam.
Lokalizacja: OPOLE

A w którym mieście będziesz zdawał egzamin?

_________________
A1, A, B, C, BE, CE
Lewy pas, gaz i płynę =)


Post Wysłano: 30 mar 2013, 23:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 lip 2008, 15:18
Posty: 542
GG: 6150050
Samochód: zielony

Cytuj:
A w którym mieście będziesz zdawał egzamin?
Tak patrzę że kolega z Opola, i że ma już kat. C, to powinien potwierdzić, że u nas na egzaminie rusza się tylko z jedynki - ruszenie z dwójki uważa się na błąd, podobnie jak z "C".
Cytuj:
Plac tylko na 2 rób.
Jak nie może ruszyć z innego biegu jak 1, to jak niby? ;) Poza tym egzamin nie jest ograniczony czasowo, a im mniejsza prędkość wykonywania manewru, tym większa kontrola nad pojazdem i więcej czasu na dostrzeżenie i korektę.
Cytuj:
Nie będziesz wiedział to pytaj egzaminatora. Na wyższe kategorie nie ma już takiego ciśnienia więc powinien Ci wszystko na spokojnie wytłumaczyć a w razie problemów pomóc.
Z tym akurat trudno się nie zgodzić :D

_________________
A/B/BE/C/CE/D/DE :twisted:
Star 244/Atego 1223/F2000 32.403/FH13 440/TGA 18.480/TGS 18.440/Axor 1840/Stralis 450
Solbusy/SOR-y/Setry
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje


Post Wysłano: 31 mar 2013, 0:00

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 sty 2009, 18:25
Posty: 66

Mhm w taki razie dodam, że opisywane przeze mnie metody są prawidłowe dla egzaminów w WORD Olsztyn oraz są metodami użytku codziennego jak już te prawko się zdobędzie. Nie wiem jakie zasady panują w innych WORD-ach niż Olsztyński.


Post Wysłano: 31 mar 2013, 0:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 21:33
Posty: 20
Samochód: Mam.
Lokalizacja: OPOLE

Cytuj:
Cytuj:
A w którym mieście będziesz zdawał egzamin?
Tak patrzę że kolega z Opola, i że ma już kat. C, to powinien potwierdzić, że u nas na egzaminie rusza się tylko z jedynki - ruszenie z dwójki uważa się na błąd, podobnie jak z "C".
Cytuj:
Plac tylko na 2 rób.
Jak nie może ruszyć z innego biegu jak 1, to jak niby? ;) Poza tym egzamin nie jest ograniczony czasowo, a im mniejsza prędkość wykonywania manewru, tym większa kontrola nad pojazdem i więcej czasu na dostrzeżenie i korektę.
Cytuj:
Nie będziesz wiedział to pytaj egzaminatora. Na wyższe kategorie nie ma już takiego ciśnienia więc powinien Ci wszystko na spokojnie wytłumaczyć a w razie problemów pomóc.
Z tym akurat trudno się nie zgodzić :D
Ja na egzaminie jeździłem STAR L70, ruszanie na placu czy na mieście z drugiego biegu, egzamin zdany z wynikiem pozytywnym za pierwszym razem, więc nie wiem nic o tym żeby ruszanie z dwójki było traktowane jako błąd, znajomy tez zdawał i ruszał z dwójki więc naprawdę pierwsze słysze... :shock:

Ile egzaminatorów tyle teorii...

_________________
A1, A, B, C, BE, CE
Lewy pas, gaz i płynę =)


Ostatnio zmieniony 31 mar 2013, 0:04 przez Łukasz., łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 31 mar 2013, 0:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 mar 2013, 11:10
Posty: 11

Tak egzamin będę miał w jakiś dzień w maju w WORD Opole. W Opolu wszędzie się z 1 rusza ?


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: