Scania klasy C to nowa generacja samochodów przeznaczona do bardzo ciężkich warunków pracy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów w tej klasie wynosi 150 ton.
Ciężarówki tej klasy nadają się do jazdy po bezdrożach, do pracy w żwirowniach i na placach budów. Najbardziej typowe zastosowania to trzy- lub czteroosiowa wywrotka i betonomieszarka.
Samochody te budowane są w oparciu o solidną ramę wykonaną z kształtowników o grubości 9,5 mm lub nawet ramę podwójną o grubości ścianek materiału użytego do jej konstrukcji 9,5+8 mm. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości do produkcji ramy jej masa całkowita jest niska. Dzięki zwiększonej wysokości ramy, takie elementy pojazdu jak zbiorniki paliwa, zbiorniki sprężonego powietrza czy elementy układu napędowego znajdują się w bezpiecznej odległości od ziemi.
Mosty napędowe stosowane w pojazdach klasy C standardowo wyposażone są w zwolnice. Ich nośność maksymalna wynosi 30 ton. W zależności od warunków eksploatacji pojazdu, można wybrać silnik w zakresie mocy od 260 KM do 580 KM oraz skrzynię biegów od 8-mio do 14-sto biegowej z biegami pełzającymi lub bez.
Pojazdy klasy C budowane są w różnych konfiguracjach; począwszy od najprostszych 4x2 i 6x4, poprzez niezawodne w każdych warunkach 4x4 i 6x6, a na podwoziach o wysokiej nośności 8x4 i 8x6 kończąc. Dla niezbyt ciężkich warunków można zastosować zawieszenie powietrzne dla wszystkich osi, z kolei jazda z dużym obciążeniem po trudnym terenie wymaga zastosowania stalowych resorów trapezowych.
(C)
http://www.scania.pl