Strona 1 z 1 [ Posty: 15 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 14 lip 2014, 14:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2010, 21:38
Posty: 182
GG: 0

Witam
Mam problem z skrzynią biegów 16 s 221 + intarder w etechu polegający na wyskakiwaniu 8 oraz problemem z 5 biegem.
Zakładam że w przypadku 8 może to być uwalony synchronizator acz kolwiek nie na 100% bo 4 na małej skrzyni działa bez zarzutu.
Odnosnie 5 problem występuje przy właczaniu jej przechodząc z 4 z niskiej skrzyni na wysoką .Drążek zmiany biegów pomimo że jest w własciwiej pozycji to po puszczeniu sprzęgła biegu nie ma . Zauważyłem że przytrzymując dłużej na sprzęgle w chwili przełacznia biegu co nie zawsze jest mozliwe w sytuacji górek słychać charakterystyczne uderzenie przerzucającej się skrzyni z malej na wysoką i wtedy bieg jest.
Zanim podejmę sie rozbierania skrzyni wole zapytać kogoś kto ma więkdsze doswiadczenie.
Akurat z ZF em nie miałm jeszcze dotąd problemów.
Mam natomiast pytanie o mozliwość przełożenia osprzętu z w /w skrzyni tylna obudowa + intarder do 16s181 wówczas nie rozkręcał bym tej uwalonej.napewno impulsator jest w innym miejscu z tego co zaobserwowałem natomiast nie wiem jak wygląda sytuacja z intarderem i własnie tylną obudową.
z góry dzięki za pomoc


Post Wysłano: 14 lip 2014, 17:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Masz wyrobiona przesowke na reduktorze i na 200% koło intardera, wymienić należy także hamulec i zatrzaski. Koszt naprawy to ok1200-1500zł, robi się to na aucie.
W tych skrzyniach została wprowadzona zmiana. Przesowka, koło retardera, wałek tloka wraz z obudowa mają zmienioną konstrukcję.
8 bieg to problem z synchronizatorem.
Ten reduktor w ciągu najbliższego tygodnia całkowicie przestanie działać, przesowka i koło retardera ma wyrobione zęby, wystarczy 5mm podrobienia i przesowka wyskakuje. Jeśli zdejmiesz obudowe tłoka przebitki, wcisnij tłok do końca w kierunku przodu auta, i spróbuj ruszyć, w tym momencie będziesz miał dużą skrzynie. Jeśli przesowka jest ok nie wyskoczy, w przypadku jej uszkodzenia tłok wyskoczy na środek.

Części zamawiaj euroricambi u boberka będziesz miał najtaniej, bo to bezpośredni importer, a sprzedawcy zawsze doradza.

Skrzynie możesz także przysłać do nas kurierem.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 15 lip 2014, 9:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2010, 21:38
Posty: 182
GG: 0

Prawde mówiąc problem z 5 przy przejsciu na wysoką skrzynie występuje sporadycznie juz od bardzo dawna.
Natomiast zastanawiam się dalej nad opcją przełożenia intardera z 221 do 181 tylko nie wiem cz technicznie skrzynia 181 jest przystosowana pod intarder.


Post Wysłano: 15 lip 2014, 11:35
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Technicznie ta skrzynia przystosowana jest do retardera tylko jest jedno ale skrzynia 181 i 221 przenoszą inny maksymalny moment obrotowy.
Jak wsadzisz słabszą skrzynię żeby ci potem nie zmieliło bebechów.
Może masz nieszczelny tłok od górnej/dolnej skrzyni i dlatego powoli przełącza reduktor

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 16 lip 2014, 9:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2010, 21:38
Posty: 182
GG: 0

witam
Jesli chodzi o zmielenie to się nie boje obie skrzynie pochodzą z magnumek zatem powinna wytrzymać natomiast martwi mnie inna rzec zwiazana z obrotami silnika jake uzyskam po zamontowaniu 181 bo z skrzynią 221współpracował most o przełorzeniu 12/37 natomiast przy skrzyni 181 był most 13/37 czyli szybszy zatem skrzynia musi chyba miec wolniejsze przełorzenia


Post Wysłano: 17 lip 2014, 9:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Tylko pytanie czy części z jednej skrzyni do drugiej będą pasować.
Co do przełożeń poszukaj na tablicce znamionowej czy skrzynia jest z przelozeniem bezpośrednim czy z nadbiegiem

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 18 lip 2014, 13:53

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2010, 21:38
Posty: 182
GG: 0

witam
Zagłębiłem się w problem braku 5 biegu przy przejściu z małej na wysoką skrzynie.
Sprawdziłem tłok wysoka niska skrzynia czysty bez rys i widocznych śladów zacierania.
Postanowiłem zatem poprzerzucać biegi w układzie o jakim pisałem i udało mi się doprowadzić skrzynię do stanu powodującego wspomniany problem. Po przerzuceniu na wysoką skrzynię i włączeniu 5 biegu przy próbie puszczaniu sprzęgła biegu nie było pomimo że dzwignia była w właściwej pozycji dało się słyszeć natomiast delikatny zgrzyt ocieranie się niemogęcego załaczyć się trybu synchronizatora?
Po zgaszeniu auta popuściem przewód powietrzny odpowiedzialny za podanie impulsu powietrznego do tłoka na przerzucenie na wysoką skrzynię i okazało się że nie ma powietrza!!!
Sprawadziłem 3 razy i nie było powietrza na przewodzie dochodzącym do tłoka natomiast w układzie powietrze jest ponieważ popusciłem z kolei przewód wspomagający wrzucanie biegów i powietrze było a tym samym powietrzem jest zasilany automat odpowiedzialny za przebicie mała duża skrzynia.
Natommiast gdy problem nie występuje powietrze dochodzi.
Dlatego mam pytanie na co zwrócić uwagę przy dalszym szukaniu usterki i najważniejsze gdzie jej szukać ?
Z mojej obserwacji wynika że problem chyba tkwi w automacie na wierzchu skrzyni który sterowany jest dzwignią poprzez linkę.
Z góry dzięki za pomoc.


Ostatnio zmieniony 18 lip 2014, 14:35 przez JG_K, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 18 lip 2014, 14:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Odkręć ten zawór od przełączania skrzyni na tym wybierasz
Między zaworem a wybierakiem są dwa kuleczki metalowe i to one przełączaja powietrze w tym zawodzie. Możliwe ze jeden kołek jest wyrobiony i nie otwiera powietrza do końca

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 21 lip 2014, 14:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2010, 21:38
Posty: 182
GG: 0

witam
Wracając do tematu skrzyni muszę stwierdzić ze sprawa się rypła.
Kiedy stwierdziłem ze w przewodzie sterującym nie ma powietrza myslałem ze znalazłem usterkę.Okazuje się jednak ze byłem w błedzie.
Powietrze potrzebne do przerzucenia skrzyni z małej na wysoką i na odwrót jest tylko gdy skrzynia jest w pozycji neutralnej luz.
W momencie wrzucenia biegu powietrze to znika i w przewodach nie ma powietrza pojawia się w z powrotem w momencie wyjecia biegu - skrzynia w pozycji luz.
Tak więc bez ingerencji w skrzynię się nie obejdzie i zapewne bedzie to co pisał MechanikSochaczew


Ostatnio zmieniony 21 lip 2014, 14:32 przez JG_K, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 21 lip 2014, 14:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Środek skrzyni biegów nie ma nic wspólnego z brakiem powietrza w układzie
Na ośce wybieraka jest taki metalowy pierścień i ten pierścień jak się razem z wałkiem przesuwa podczas ruchu lewarkiem lewo i prawo przełącza za pomocą tych kołków w zaworze powietrze
Sprawdź skąd dochodzi zasilanie powietrza do tego zaworu
Miałem okazję pojeździć premiumką i tam normalnie przelanczala skrzynia

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 21 lip 2014, 14:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2010, 21:38
Posty: 182
GG: 0

Sprawdziłem- do zaworu przerzucajacego dochodzi stałe powietrze.
Zawór sterowany jest mechanicznie górnym wybierakiem poprzez napór na wałeczki z kólkami o których pisałeś. W wałku wybieraka jest owalny otwór powodujący wciskanie lub zluzowywanie tych kólek wraz z zwałeczkami które zarazem wciskają lub zluzowywują zaworki odpowiedzialne za podanie powietrza na wasciwy obwód w zależności od załaczonej skrzyni, tylko ze tak jak pisałem powietrze sterujące mała duża skrzynia pojawia się tylko w pozycji neutralnej luz bo po załaczeniu biegu znika i skrzynia swoją konstrukcją musi utrzymac załaczoną skrzynie mechanicznie bez pomocy powietrza.Tak z tego wynika.
Sprawdziłem to tez na innym aucie jest to samo luz powietrze jest wbijam bieg nie ma.
Pozostaje jeszcze jedna kwestia na którą się zastanawiam ze byc może w układzie jest za niskie ciśnienie które ma przepychac tłok ale byłoby to za piękne i za proste dlatego ze tym samym powietrzem sterowane jest sprzęgło i połówki a to działa.


Post Wysłano: 21 lip 2014, 15:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

W jakim stanie są te wałeczki?
Jeśli te kulki z nich wypadają to tu tkwi problem bo kulka latająca w środku blokuje zawór. Na próbę możesz wsadzić jedno groszuwkę między ten waleczek a środek zaworu tam gdzie są te dwa grzybki od przełączania powietrza
Ja miałem podobny problem jak ty z tym piątym biegiem w manie f2000 i u mnie ta kulka wypadała bieg włączałem puszczałem sprzęgło a samochód nie jechał, brak napędu na koła z skrzyni biegów.

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 21 lip 2014, 19:52

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 mar 2011, 21:01
Posty: 277
GG: 0

I tak ma być. Powietrze na tłok od pokładów ma iść tylko jak wybierak jest na luzie. Gdyby powietrze pchało siłownik na full cały czas to kamienie długo by nie pociągły. Tłok ma przełączyć pokłady i tyle, nie jest od trzymania.


Post Wysłano: 22 lip 2014, 23:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Jak przesowka jest smiec będzie wyskakiwac

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 31 sty 2015, 20:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2010, 21:38
Posty: 182
GG: 0

Witam
Aby zamknąć temat :
Przyczyna brakującej 5 po przejściu z 4 małej skrzyni na dużą oraz problem z 8 to padnięte koło intardera i synchronizatora


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 15 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: