Nurtują mnie pewne kwestie dotyczące tzw.tylnej osi wleczonej w ciężarówkach/autobusach
W pracy miałem okazję jeździć kilka razy trzysoiowym autobusem Volvo 10BLE 6x2 z taką właśnie osią.
Chciałbym wiedzieć co się stanie gdy na drodze ziści się pewna apokliptyczna wizja
.
Kierowca autobusu/ciężarówki wchodzi w ciasny,ostry zakręt w lewo otoczony betonowymi zaporami.Wykonał pełen skręt kierownicą w lewo.Tylna oś wleczona wykonała również pełen skręt-w prawo.Jednak to nie wystarczyło żeby pokonać zakręt ponieważ Kierowca wszedł w niego zbyt dużym łukiem.Teraz musi wycofać i poprawić manewr-skręca w miejscu przednimi kołami w prawo i zaczyna cofać.Jak się zachowa tylna oś? Na moją logikę powinna skręcać w prawo ale skoro jest już maksymalnie skręcona to....koła zaczną trzeć o ziemię? nastąpi wyłamanie/uszkodzenie osi?
Chciałbym poznać odpowiedzi na jeszczę parę pytań:
1.W jakim celu stosuje się taką oś w pojazdach? czy ma ona przede wszystkim poprawić zwrotność czy też zwiększyć DMC pojazdu? czy taka oś wytrzyma nacisk 10t?
2.Czy wszystkie pojazdy wyposażone w taką oś zawsze są wyposażone/istnieje prawny wymóg aby były wyposażone w mechanizm który umożliwia podniesienie takiej osi? Czy musi istnieć możliwość całkowitego oderwania tej osi od ziemi?
3.Czy pojazdy z taką osią zawsze mają guzik umożliwiający zablokowanie tej osi aby nie skręcała? czy można podnieść tą oś kiedy jest skręcona? (ostatnio widziałem śmieciarkę z podniesioną osią wleczoną która była lekko skręcona) oólnie czy kiedy ta oś jest podniesiona to można przekręcić koło ręką? skręcić w lewo albo prawo? czy ta oś że tak powiem luźno lata? (widziałem kiedyś naczepę z podniesioną taką osią-najechała na jakieś wybrzuszenie i koła się trochę pokręciły
)
4.Podobno w nowszych autobusach ta oś wleczona ma już drążki kierownicze i jest kierowana przez kierownicę.Prawda?
5.Czy taka oś sama blokuje się(przestaje skręcać) po przekroczeniu pewnej prędkości? jaka to prędkość? po co się blokuje? czemu ma to służyć?
6.Ostanio widziałem śmiecarkę w której taka oś była....w środku.Za nią była oś napędowa na bliźniaczych oponach.Czy w takim przypadku oś ta musi mieć drążki kierownicze i być kierowana kierownicą?
Pytałem na Zajezdni Kierowców jeżdżących często trzyośkami ale słabo oreintują się w temacie.Mówili że oś blokuje się po przekroczeniu pewnej prędkości,że jeżeli będę cofał i oś zacznie skręcać to mogę wszystko połamać(mam wtedy poprosić drugiego kierowcę żeby obserwował stał z tyłu i obserwował sytuację),że można odciążyć tą oś ale nie całkiem oderwać od ziemi i żebym lepiej nie wciskał zielonego guzika który do tego służy bo spadną poduszki z tyłu i mechanik z pogotowia mi nogi z d..py powyrywa
.