Cytuj:
Cytuj:
Z tego co już się zorientowałem to według Polskiego wzoru holownik musi mieć dmc większe o 1,33:1 niż przyczepa, czyli auto musi mieć 2660kg dmc i 2000kg na haku. Czy dobrze to pojmuje?
Wszystkie Sharany itp odpadają ponieważ ich dmc to 2470kg. Moje Typy to T4/T5, ale ich ceny do jakiś absurd.
Mozesz sie podeprzec jakims przepisem, bo przyznam sie szczerze ciagam lawete od jakis 3 lat, i nie slyszalem o czyms takim
.
Liczy sie co masz wbite w dowodzie w pozycji O.1. I tak to samo auto z innym silnikiem i z inna skrzynia moze miec tam wbita rozna wartosc.
Czemu wg Ciebie Sharany odpadaja? Rodzice maja 1.9 115 KM, i naprawde fajnie sie to sprawuje pod laweta. Co prawda od ludzi ktorzy duzo i czesto ciagali slyszalem ze potrafia pekac polosie, ale do takiego okazjonalnego mysle ze da rade. Sam mialem krotko Mercedesa ML i auto mega wygodne i bardzo stabilnie sie zachowywalo z laweta, w zasadzie 4x4 jest polecane pod lawete. Ale to juz budzet i koszty utrzymania tez inne (mowie o zadbanym egzemplarzu).
Ze zwyklych aut to jeszcze Audi A6 C5, BMW E39, Mercedes E klasa mialy 2 t na haku. Ja ciaglem Volvo V70 lawete 1,5 t (mial 1,8 t na haku), niby ok, ale czuc juz bylo dosc mocno to obciazenie. Mysle ze w dluzszej perspektywie, skrzynia by dostala w tylek.
Jak sam szukalem auta 4x4, to duzo pozytywnych czytalem na temat Terrano 2.7, i nie sa to zbyt drogie auta.
Zalezy jak czesto i jak ciezko zamierzasz ciagac ta lawete. Ja akurat okazjonalnie ciagalem, rajdowke na lawecie, i do tego wszystkie wyzej wymienione auta spelnialy oczekiwania, chociaz 4x4 niewatpliwie najlepiej sie sprawowalo. Zreszta jest tez moj temat w tym dziale.
Nie znalazłem na szybko podstawy prawnej do tego przelicznika masy dmc holownika 1:1,33 ale choćby taki artykuł
http://www.auto-swiat.pl/prawo/nowe-zas ... ania/l3gyj
"By dowiedzieć się jaka jest maksymalna masa (dmc) przyczemy, jaką możemy holować naszym autem, jego dmc dzielimy przez 1,33, np. auto o dmc 2150 kg może holować przyczepę o maksymalnym dmc 1616 kg."
Co do Sharana to byłby optymalny, o ile ten dziwny wzór nie jest brany pod uwagę podczas kontroli.
Edit: Dzwoniłem dziś do ITD i faktycznie jest taki zapis w KD że w przypadku jeżeli przyczepa nie posiada hamulca uruchamianego z kabiny kierowcy (a hamulec najazdowy takowym nie jest) RMC musi być większa w stosunku 1:1,33 do DMC holowanej przyczepy. Dodał natomiast, że podczas kontroli nikt tego nie liczy no chyba że trafi się prawdziwy służbista to zabroni dalszej jazdy.
Podstawa prawna:
ART XXI. WARUNKI TECHNICZNE DOPUSZCZAJĄCE POJAZD DO RUCHU
5. Dopuszczenie przyczep do ruchu
5.5. Warunki zezwalające stosowanie hamulca roboczego typu bezwładnościowego (najazdowego):
-gdy dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza 3,5 t,
-gdy pojazd przeznaczony do ciągnięcia przyczepy posiada dopuszczalną masę całkowitą nie większą niż 1,33 -dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy,
-gdy hamulec działa co najmniej na koła jednej osi.