Witam wszystkich, mój pierwszy post na tym forum, zaciekawił mnie ten temat a właściwie pytania i informacje które tu są przekazywane, przez 10 lat mieszkałem w Anglii i tam szoferowałem i z tego co tu czytam to tam przepisy raczej nie ale może raczej system pracy jest zupełnie inny, pracowałem w dużej firmie Asda coś jak Tesco i od razu zaznaczę że czas pracy jak i czas jazdy były tam pilnowane bardzo restrykcyjnie bo od tego zależała licencja firmy na własny transport, nie raz pracowałem na podobnym systemie jak kolega na tak zwanym "Drop and swap" wjeżdżasz na firmę zrzucasz naczepę i bierzesz następną, czasem załadowana czasem na rampie ładowana, wiec jak u kolegi zdarzały się przestoje czasami nawet 3 godziny, normalne jest że podczas pracy takiej jak rozpinanie lub zapinanie naczepy ustawiało się młotki ale czas oczekiwania to właśnie ustawiało się kopertę, czyli dyspozycje/oczekiwanie na prace, w Wielkiej Brytani za stanie na załadunku/rozładunku na pauzie można dostać mandacik od miłych Panów z VOSy, cały czas który spędza się w kabinie, w biurze, na palarni itd. oznaczany był właśnie koperta, bo czekasz na prace, a to właśnie oznacza dyspozycja, czy tez bardziej po ludzku oczekiwanie na prace, oczywiście jeśli szofer potrzebował przerwy to ja robił, siedzisz w kabinie zasłaniasz firany zmieniasz na łóżko i masz przerwę, w tej chwili nikt nie ma prawa Ci przeszkadzać, a jeśli to zrobi zaczynasz przerwę od nowa, zakładam że przepisy w całej europie jak i w GB są znormalizowane, więc niemożliwe żeby przepisy tam były inne niż w Polsce różnić się może jedynie podejście służb kontrolujących, zaznacze również że firma regularnie organizowała szkolenia z tacho pierwszej pomocy itd nawet z gościami z VOSy
Cytuj:
Szczerze jeżdzę 3 tyg. i nie ustawiałem na młotki po prostu gasiłem auto i czekałem.
Całej jazdy mam łącznie ok 6 h. Tylko nie wiem czy dobrze robię z tymi młotkami ? Parę minut mam tych młotków ale niektórzy
mówią że za mało jak masz to źle?
czy tachograf nie przełącza Ci się na młotki w momencie zatrzymania ? robiłeś kiedyś wydruk żeby sprawdzić ile tych "młotków" masz w rzeczywistości ?
Cytuj:
w piątek ok 23.00 kończę pracę i w niedziele ok 23.00 zaczynam na ten czas zostawiam kartę w tacho i robię spokojnie 45 h pauzy.
Mam ją wyjmować na weekendy czy nie ? Czy to jest naruszenie jak tylko ja jeźdzę jak narazie tym autem?
czy jest sens zostawiania karty w tacho skoro możesz zrobić wpis ręcznie ? w jeśli ktoś Ci tą kartę wyciągnie, ukradnie lub auto spłonie
przecież z tego co ja wiem karta powinna być z kierowcą a nie z autem
Cytuj:
No chyba że szef mówi bądź pod telefonem jak coś to zadzwonię czy pojedziesz ? to wtedy koperta?
to mogę Ci powiedzieć na pewno nie, jak masz przerwę to szef nie powinien Ci przeszkadzać ale wszyscy wiedza jak jest, koperta służy do czasu kiedy nie jedziesz, nie pracujesz i nie masz przerwy, po prostu czekasz na prace, np na załadowanie naczepy na papiery itd
Cytuj:
Najpopularniejszy przypadek to podwójna obsada .
Kierowca który jest za kierownica ma kartę w gnieździe nr 1 wiec podczas jazdy wiadomo rysuje normalnie czas jazdy, a kierowcy który ma kartę w gnieździe nr 2 , rysuje właśnie dyspozycyjność.
Innego zastosowania z sensem tego selektora nie znam .
hihi a to to chyba kolega w postaci żartu napisał
tam jest dyspozycja bo inaczej być nie może z ciekawostek pierwsze 45 minut dyspozycji drugiego kierowcy zalicza sie jako jego przerwa, a ustawienie to ma wiele szersze zastosowanie i w wielu sytuacjach pomocne, np żeby przesunąć sobie przerwę po 6 godzinach pracy (dla chętnych mogę opisać)
Cytuj:
Cytuj:
Innego zastosowania z sensem tego selektora nie znam .
Jak np. zostawisz auto na Olszynie i jedziesz stopem/ pociągiem do domu to wg przepisów, przy wpisie manualnym powinieneś zaznaczyć kopertę. Jak wracasz do auta to tak samo. Rzadko kto to stosuje, ale np Beldzy to kontrolowali, po przerwie świątecznej, jak wyjeżdżali kierowcy z Węgierskiej firmy w trasę...
bardzo dobry przykład np bus odbiera Cie z miejsca pracy wiezie na bazę, oczywiście nikt pewnie tego nie robi bo po przekraczali by czas pracy
Cytuj:
Jaszcze jedno pytanie.Kończę w piątek pracę gaszę auto ustawia się łóżko i wtedy mogę spokojnie
Wyjąć kartę?
Po weekendzie wkładam kartkę robię wpis ze miałem przez ten czas pauzę.
w angli Panowie z VOSy zapytali by czy po wyjściu z auta od razu poszedłeś do domu czy może zaniosłeś papiery do biura itp bo to nadal praca
Ale tak żeby to wszystko podsumować czy interpretacja przepisów w rożnych krajach się aż tak rożni, czy aż tak ciężko będzie się do tego przestawić, pozdrawiam Ciboq
ps sorki za błedy wtórny analfabetyzm po Anglii, moj post nie miał nikogo obrazić ani denerwować traktujcie go jak wymianę doświadczę, spostrzeżeń oraz chęć pomocy sobie jak i innym