Cytuj:
...Myślałem że jak śmigam osobowym to będzie podobnie dużym a tu całkiem inaczej . Pozdrawiam
gdyby tak było, to po co byłyby inne kategorie prawa jazdy.
doświadczenia jakie zebrałeś jeżdżąc samochodem osobowym są czasem przydatne, czasem obojętne, a czasem wręcz przeszkadzają.
1. jeżeli dużo jeździsz, droga jest Twoim środowiskiem, w miarę dobrze się w tym środowisku czujesz. znaki, pierwszeństwa są takie same, choć na większą ilość znaków musisz zwracać uwagę. podejmujesz decyzje, czasem trochę inne, ale masz świadomość, że sytuacja na drodze sama się nie rozwiąże i coś musisz zrobić.
setki razy wciskasz sprzęgło, hamulec i gaz, które w samochodzie osobowym działają inaczej, ale ćwiczysz czułość nóg, a to pomaga.
2. inne wymiary samochodu, umieszczenie osi kierowanej 1-1,5m od przedniego obrysu powoduje, że pojazd ciężarowy inaczej zachowuje się w zakrętach i czasem będziesz musiał kierować wbrew logice techniki jazdy osobówką. i tu doświadczenie z osobówki wręcz przeszkadza. musisz również pamiętać, że samochód nie kończy się 3m za Tobą, ale dużo dalej i potrzebujesz więcej czasu na przejechanie skrzyżowania, przejazdu kolejowego itp., więcej też miejsca, aby za nimi się zmieścić. dodatkowo wymuszenia nie musisz dokonać przednim zderzakiem, ale również tylnym.
3. słuchać silnika można dopiero jak masz opanowany pojazd, natomiast w początkowej fazie trzeba patrzeć na obrotomierz, ale przede wszystkim wcześniej przed zakrętem podjąć decyzję o redukcji i na jaki bieg. jeżeli będziesz zastanawiał się nad tym na zakręcie, gdzie musisz panować nad pojazdem, który jest dla Ciebie nowością, wszystko będzie źle.
nie wątpię, że kiedyś nie będzie Ci sprawiało kłopotu robienie kilku czynności na raz, ale jeszcze nie teraz.
4. jeszcze jednak uwaga: jeżdżąc samochodem osobowym siedzisz w innym miejscu na drodze (na jej szerokości), bliżej krawężnika. więc w początkowym okresie auto będzie Ci uciekać, tańczyć na drodze. trzeba często patrzeć na lusterka kontrolując jak samochód jest daleko od krawężnika i osi jezdni i korygować to. w późniejszym okresie będzie to intuicyjne.
5. łuk: skupiasz uwagę w 90% na prawym lusterku, w prawe patrzysz kontrolnie. jeżeli prawe tylne koła będą szły 20-40cm od linii wewnętrznej to z lewej strony musi być dobrze.