Autor
Wiadomość
Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 18:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6330
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
Witam, czy wie któś z was jak używać retardera do rozgrzania silnika (skrócenia czasu uzyskania optymalnej temperatury). Chodzi mi o Scanie.
retarder jest chłodzony płynem z układu chłodzącego silnika, więc aby rozgrzać retarderem silnik, co rzeczywiście jest dziwacznym pomysłem, musiałbyś ciążarówką wjechać na jakiś duży podjazd (powiedzmy Brennero Pass). tam musiałbyś zgasić silnik i przeczekać noc, ponieważ silnik po wjechaniu na takie wzniesienie byłby gorący, a Ty chcesz przecież go rozgrzewać.
natomiast rano musisz odpalić auto i na jak najwyższym biegu i na najwyższym stopniu retardera zjeżdżać w dół. wtedy przy minimalnych obrotach retarder pracuje z maksymalnym natężeniem wydzielając ciepło, tak aby płyn chłodzący nabierał temperatury wcześniej od retardera niż silnika.
nie wiem czy rzeczywiście tak będzie, ale tylko w tym wypadku jest to prawdopodobne.


Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 19:09

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 maja 2005, 20:22
Posty: 80
Lokalizacja: z pierwszej linii frontu

Cytuj:
jak używać retardera do rozgrzania silnika
hehehe
Pierwszy raz słysze żeby retarderem ogrzewać silnik. Myślę, że pomysł Cyryla jest bardzo trafny ;)
Ewentualnie zawsze można rozpalić ognisko pod silnikiem w celu ogrzania... (joke oczywiśćie) :P

_________________
_Życie, mierzone w kilometrach _
Nie czujesz, że żyjesz, dopóki nie osiągniesz granicy możliwości.


Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 21:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 wrz 2005, 19:45
Posty: 256
Lokalizacja: Chełm

Cytuj:
można rozpalić ognisko pod silnikiem w celu ogrzania...
Owiec Ty sobie nie żartuj bo ojciec mi opowiadał że kiedyś się tak robiło :P tylko już nie pamiętam w jakich samochodach, ale nagrzewało się olej w misce właśnie poprzez rozpalanie ogniska ;P

_________________

...:::Podpisy nie oddają całej prawdy... zawsze jest jakaś granica niepowodzenia :::...


Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 21:48

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 mar 2006, 18:03
Posty: 17
GG: 1163234
Samochód: BMW 330d e91
Lokalizacja: Radomsko

Cytuj:
Owiec Ty sobie nie żartuj bo ojciec mi opowiadał że kiedyś się tak robiło
Nie tylko kiedyś. Dzisiaj też niektórzy tak rozgrzewają silnik. :roll:


Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 21:48

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 gru 2005, 19:18
Posty: 10

Cytuj:
niech mi ktoś wytłumaczy tak łopatologicznie jak używa się tego retardera? Czy to urządzenie utrzymuje nam stałą ustawioną przez kierowcę predkosc przy zjeździe z górki, czy pelni tez inne funkcje?
W Stralisie retarder jest ściśle powiązany z tempomatem. Jeżeli na tempomacie ustawię np. 80km/h, to na prostej, z górki i pod górkę (w miarę możliwości) będzie utrzymaywał tą prędkość. Na zjazdach w odpowiednich ,momentach załączając retardera.

_________________
Nowe dziecko :)
http://www.all4truck.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 14 kwie 2006, 22:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 kwie 2006, 8:20
Posty: 46
Lokalizacja: Żagań

Pomysł z rozgrzewaniem silnika retarderem nie powstał w mojej głowie, podpowiedział mi o tym sposobie mechanik z serwisu Scanii, więc chyba wie co mówi. Jestem umówiony na przegląd po świętach i mam nadzieję, że ktoś wytłumaczy mi o co chodzi. Napewno podziele się wiadomościami z Wami.
8)

_________________
Scania 114L 380


Tytuł:
Post Wysłano: 19 lip 2006, 23:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 19 lip 2006, 23:10
Posty: 1

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów !
Jestem w trakcie pisania pracy dyplomowej na temat " Zwalniaczy (Retarderów) . Jeżeli ktoś ma ciekawe materiały to byłbym niezmiernie zobowiązany.
Pozdrawiam Wiesiek
e-mail : hubkoh@wp.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 20 lip 2006, 10:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 maja 2006, 0:27
Posty: 53

szymonokia wiesz cos ale nie wiesz gdzie dzwonią ale powiem
pożna przyspieszyć nagrzanie silnika jadąc na włączonym retarderze MAX na 2 położeniu i przez bardzo krutki okres czasu ale nie radze bo może uszkodzić sie retarder a są w nim uszczelniacze które nie są odporne na nadmierne i długotrwałe działanie wysokiego ciścnienia więc sam sie zastnów. :)


Tytuł:
Post Wysłano: 21 lip 2006, 10:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 lip 2006, 17:50
Posty: 76

Przyznam szczerze że większej głupoty nie słyszałem. Po jakie licho uruchamiać retarder aby rozgrzać szybciej silnik. Co ma piernik do wiatraka. To jest mniej więcej pomysł w stylu: Codziennie rano cmoknę mojego Trucka w rure wydechową żeby rano bez problemów mi odpalił. Retarder w każdym aucie ciężarowym ma za zadanie wspomagać układ hamulcowy. Używanie jego chroni na dłużej żywotność bębnówi szczęk czy tarcz i klocków hamulcowych i... tyle! NIe służy do niczego innego. Pomysł z silnikeim jest tak groteskowy jakby kolega Szymonokia chciał używać powiedzmy odkurzacza jako klimatyzatora. Jeżeli to usłyszałeś od mechanika w serwisie..Hm... to albo trafiłeś na początkującego praktykanta albo zmień serwis.


Tytuł:
Post Wysłano: 21 lip 2006, 10:16

Koledzy nie jestem pewien ale chyba retarder nie ma nic do rozgrzewania silnika. Przecież Retarder powiązany jes ze skrzynią biegów. No bo żeby retarder hamował to musi byc bieg. Jeśli biegu nie będzie to tylko troche hamuje. Tak było bynajmiej w Scanii 400 124 z 1998 roku jak mój starszy jeździł w tamtym roku.pozdro


Tytuł:
Post Wysłano: 21 lip 2006, 20:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lip 2006, 11:06
Posty: 380
GG: 0
Samochód: Opel Zafira 2.0 DTi
Lokalizacja: Kraków

no ktoś tu sie chyba pomylił żeby grzać silnik retarderem. Oczywiście. Jeżeli silnik jest zagrzany dość mocno [np. po podjezdzie na jakieś wzniesienie] to późniejsza jazda na włączonym retarderze podnosi temperature silnika, ale jednocześnie męczy retarder. a myslicie że dlaczego dziś zakładaliśmy nowy retarder ? bo na starym kierowca zjezdzał bez przerwy i go przegrzało. zrobił sie luz na wałku i simeringi nie trzymały i olej przechodził do skrzyni

_________________
ze mnie to tiroweic żaden :(!


Tytuł:
Post Wysłano: 28 lip 2006, 12:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 21 lip 2006, 21:14
Posty: 10
Lokalizacja: Radziejów

Jedno pytanko techniczno-driverskie:
czy retarder lepiej włączać już na początku zjazdu, czy może dopiero po pewnym czasie zjazdu i hamowania hamulcem zasadniczym ???
A może jeździć caly czas z retarderem włączonym w systemie automatycznym i tylko regulować ręcznie stopień hamowania ?? :?

_________________
NO DRIVE - NO LIFE !!!


Tytuł:
Post Wysłano: 28 lip 2006, 13:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lip 2006, 11:06
Posty: 380
GG: 0
Samochód: Opel Zafira 2.0 DTi
Lokalizacja: Kraków

z tego co ja podpatrzyłem u kierowcy, to on ma włączony retarder na automatyke i reguluje, ale robi to juz od początku zjazdu, na zmiane z hamulcem

Zdanie zaczyna się z dużej litery! / ML

_________________
ze mnie to tiroweic żaden :(!


Tytuł:
Post Wysłano: 01 sie 2006, 15:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

A czy retader i hamulec górski to to samo, czy są to dwa różne urządzenia?

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 01 sie 2006, 15:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

To są dwa różne urządzenia. Retarder czyli inaczej zwalniacz działa na wał napędowy i jest to osobny układ. Przy wale jest tzw, stojan (obudowa) i tarcze (wirnik), gdy kierowca uruchomi retarder z cewki indykcyjnej wydzielane jest pole, które przyciąga stojan i wirnik i w ten sposób hamuje. Natomiast hamulec górski hamuje (dławi) wypływ spalin w kolektorze wydechowym. Jak coś źle, to mnie poprawcie.


Tytuł:
Post Wysłano: 02 sie 2006, 11:03
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Retardery dzielą się jeszcze na elektryczne i olejowe.Najczęściej są umieszczone przy skrzyni biegów,natomiast hamulec górski,to klapka zamykana siłownikiem,która zamyka rurę wydechową i tym samym odpływ spalin z silnika.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 02 sie 2006, 23:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

No w tej chwili się już nie używa określenia hamulec górski tylko właśnie zwalniacze (retarter intarder pritarder itp.) oraz hamulce silnikowe które dziś są już bardziej skomplikowane bo nie tylko istnieje stary dobry hamulec klapowy ale również odcieńcie paliwa i sterowanie kompresją w tłokach (silnik działa jak kompresor).

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 01 lip 2007, 20:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 24 cze 2007, 17:33
Posty: 87
GG: 5555902
Samochód: FH480
Lokalizacja: Białystok

Cytuj:
pożna przyspieszyć nagrzanie silnika jadąc na włączonym retarderze MAX na 2 położeniu i przez bardzo krutki okres czasu
no jakoś mi nie wydaje się że jest możliwość jechania z włączonym retarderem, a dokładnie chodzi mi o trzymanie nogi na gazie, u mnie w 114L 380 2001r. jak nacisnę gaz to retarder się odrazu wyłącza.
Chyba że chodziło Ci o coś innego to zwracam honor.


Tytuł:
Post Wysłano: 11 lip 2007, 0:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 lip 2007, 20:13
Posty: 44
Lokalizacja: Legionowo

No nie można to nawet nie logiczne, aby retader był włączony i jechać, a by rozgrzać silnik, bo to klapka zamyka odpływ spalin, ale retader sam się wyłącza po dodaniu gazu, więc jak ktoś miał by ręcznie sterowany to może.


Post Wysłano: 28 gru 2008, 21:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 kwie 2006, 19:08
Posty: 100
GG: 0
Samochód: Scania 124L 420
Lokalizacja: Gniezno

Gdzies dzwoni, ale niewiadomo gdzie :)
Do nagrzewania silnika sluzy hamulec gorski- klapowy.
Pierwszy przycisk z symbolem przekreślonego tłumika nosi nazwę zadymiacza i wykorzystuje się go np. po odpaleniu zimnego silnia i postoju np. pod rampą w celu załadunku w zimę po 15 sek załącza się ten przycisk i powoduje to szybsze nagrzewanie się silnika.
Drugi przycisk z symbolem przekreślonego tłumika i symbolem tarcz hamulcowych to jest hamulec górski.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: