Cytuj:
WADY:
dwie głowice podwojona ilość elementów rozrządu
zwiększona ilość oleju silnikowego
zwiększona ilośc płynu chłodzącego
duży ciężar
wielkość
ZALETY:
dobre wyważenie i równa praca
wysoki moment obrotowy
warto dodać że w mercedesach Acrosach właśnie dzięki silnikom w układzie V jest całkowicie płaska podłoga
Pozdrawiam HitmaN
tutaj trochę chyba kolegę poniosło.
zaletami silnika w układzie V w odróżnieniu od silnika w układzie R (rzędowego) o tej samej ilości cylindrów jest jego długość (dla zobrazowania proszę sobie wyobrazić jaką długość miałby silnik gwiazdowy gdzyby jego cylindry ustawić w rzędzie w samolocie przedwojennym) i moment obrotowy. co zabawniejsze wysokość nie ma znaczenia, bo silnik R można ustawić pionowo, ukośnie pod kątem, jak w starym Ikarusie, czy wielu osobówkach, lub leżąco jak w MAN-ach Uterflour (
http://www.autocentrum.pl/?FF=124&type=4&id=1968693618).
wielkość momentu obrotowego wynika z tego, że cylindry pracują w dwóch płaszczyznach nie jednej jak w R i wał nie wymaga tak głębokiego wykorbienia, dodatkowo silnik zyskuje na płynności, czyli ma mniejsze drgania.
co do ilości oleju silnikowego to w V jest mniejsza, ponieważ miska olejowa jest krótsza, natomiast płynu chłodzącego jest tyle samo (czywiście porównując silniki V i R o tej samej ilości cylindrów).
zaś co do głowic to w większości silników samochodów ciężarowych jest osobna głowica do każdego cylindra, jak w MAN, lub jedna głowica na 2 cylindry jak w DAF-ie.