nie wiem w jaki sposób Ty oceniasz dźwięki.
w samochodach ciężarowych zwykle montuje się silniki rzędowe, chłodzone cieczą z turbodoładowaniem. dźwięk jest więc charakterystyczny i dodatkowo przy zwiększanych obrotach słychać gwizd turbiny, czego nie słychać w samochodach osobowych. w silnikach Iveco turbina ma zmienną geometrię łopatek, więc ten gwizd jest w tych samochodach troszeczkę inny.
jeżeli zaś samochód jest wyposażony w silnik widlasty, jak na co zwrócił uwagę kolega Kielas, dźwięk samego silnika jest też inny. mniejsze wykorbienie na wale, krótszy skok tłoków powoduje, że ten dźwięk będzie inny i w samochodzie ze standartowym silnikiem tego nigdy nie będzie.
dodam jeszcze, że bardzo chrakterystyczm odgłosem silnika odznacza się VW Garbus, jest to silnik bokser w przeciwbieżnym układzie cylindrów z chłodzneim powietrznym. troszeczę lepsze brzmienie ma legendarne Porsche 911, wyposażone w silnik 6 cylindrowy, bokser, chłodzony powietrzem. dodać należy, że silniki bokser chłodzone wodą (Subaru) nie mają już takiego charakterystycznego brzmienia.
tutaj należy wspomnieć jeszcze o jednym producencie silników z chłodzenim powietrznym - czeska Tatra.
mało kto pamięta, że Tatra robiła znakomite samochody osobowe z silnikiem chłodzonym powietrzem umieszczonym z tyłu jeszcze przed wojną. pracami konstruktorskimi kierował wówczas inż Ledwinka. zrobił on prototyp o nazwie V570, którego podobieństwo do wyprodukowanego później KdF Wagen (późniejszego VW Garbusa) skończyło się procesem o kradzież patentu i w roku 1961 VW wypłacił państwowej już firmie Tatra 3 mln marek niemieckich.
silniki Tatry są dzisiaj w ciężarówkach. są to widlaste V8 chłodzone powietrzem i one mają właśnie bardzo charakterystyczny dźwięk.
z charkterystycznych dżwięków w motoryzacji dodałbym dźwięk silnika Wankla w dawnym NSU Ro80 (obecnie tylko Mazda RX-8 produkuje jeszcze pojazdy z takimi silnikami), który to nie zwiększa inntensywności dźwięku wraz z rosnącymi obrotami.
no i według mnie najbardziej imponujący dźwięk silnika: chodzi mi tu o motocykl Boss Hoss od niedawna dostępnym na europejskim rynku. w modelu BHC-3 502 (Boss Hoss Cykles) jest silnik V8 o pojemności 5,2l i mocy 502KM (
http://www.bosshoss.net/view_bike.asp?x=BHC3502). jeżeli dodam, że tłumikami sa dwa półmetrowe kawałki rurki, to łatwo sobie wyobrazić, że odgłos wchodzącego na obroty silnika powalana mocą.