Układ ESP pomaga zachować stabilność pojazdu w momencie utraty przyczepności i ryzyka poślizgu lub wywrotki. Jego działanie w samochodach ciężarowych w niewielkim stopniu, ale jednak różni się od tego stosowanego w autach osobowych.
Układ ESP przeciwdziałając siłom, które mogą spowodować zepchnięcie pojazdu z drogi, na przykład podczas wchodzenia w zakręt z nadmierną prędkością, pomaga zapanować nad sytuacją przy użyciu relatywnie niewielkich środków. Jest to możliwe dzięki współdziałaniu elektronicznego układu hamulcowego EBS, jednostki sterującej silnika, zwalniacza oraz układu hamulcowego naczepy.
"Układ ESP jest wyposażony w czujniki mierzące kąt skrętu, stopień odchylenia i przyspieszenie boczne. Mierzy, w jaki sposób pojazd powinien działać, a następnie sprawdza jego rzeczywiste zachowanie. W przypadku wykrycia różnic układ ESP reguluje pozycję pojazdu, tak aby zachowywał się on zgodnie z oczekiwaniami kierowcy" – mówi Björn Antonsson, dyrektor ds. układów ESP w Volvo. "W zależności od tego, co ma się wydarzyć, układ ESP może zahamować jednym lub kilkoma kołami i zredukować moment obrotowy dostarczany do kół pędnych, a także zmniejszyć moc zwalniacza, co pozwala kierowcy odzyskać kontrolę nad zestawem."
Jeśli ciągnik będący częścią zestawu z naczepą wykazuje jakiekolwiek oznaki nadsterowności podczas pokonywania zakrętu, co wiąże się z ryzykiem wystąpienia tzw. efektu scyzoryka, układ ESP reaguje, hamując zewnętrznym przednim kołem i kołami naczepy. Jeśli zestaw wykazuje objawy podsterowności i ma tendencję do wypadnięcia z zakrętu, układ ESP reaguje, hamując wewnętrznym tylnym kołem.
Częsty scenariusz wypadku polega na wywrotce na skutek wejścia w zakręt z nadmierną prędkością lub podczas gwałtownego manewru wymijania. Jeśli czujniki układu ESP wykryją nadmierne przyspieszenie boczne, wiążące się z ryzykiem przewrócenia, przede wszystkim redukowana jest moc silnika oraz, w razie potrzeby, stosowane są hamulce kół. Jeśli czujniki nadal rejestrują, że istnieje ryzyko wywrotki, stosowana jest pełna skuteczność wszystkich hamulców zestawu w celu zmniejszenia prędkości pojazdu.
W modelach samochodów ciężarowych Volvo FH i FM wyposażonych w układ ESP zastosowano elektroniczne sterowanie hamulcami EBS. Dzięki układowi EBS siła hamowania poszczególnych kół może być regulowana. Ta funkcja ma kluczowe znaczenie dla skutecznego działania układu ESP w krytycznych sytuacjach. Podczas jazdy ciągnikiem z mocno załadowaną naczepą niezwykle ważna jest współpraca układu stabilizacji z układem hamulcowym naczepy, niezależnie od tego, czy naczepa jest wyposażona w układ EBS lub układ ABS. Układ EBS może wykryć ryzyko oderwania jednego z kół od powierzchni i odpowiednio zareagować przez silniejsze hamowanie kołami naczepy.
Układ ESP znacznie ułatwia zachowanie stabilności pojazdu w trudnych warunkach, należy jednak pamiętać, że pojazd może utracić stabilność, jeśli będzie nierozważnie prowadzony. Ważna jest zatem podstawowa stabilność samochodu i zestawu – układ ESP nie jest w stanie jej zastąpić.
(C)
http://www.motogazeta.mojeauto.pl