wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
Jak poprawnie hamowac? http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=9797 |
Strona 4 z 4 |
Autor: | majki [ 29 lip 2007, 18:26 ] |
Tytuł: | |
Cytuj:
ale widocznie gaźnika nawet z ciekawości nie obejrzałeś, a ja ponieważ duży Fiat był rewolucją technologiczną i milowym krokiem polskiej motoryzacji obejrzałem.
no przyznam ze nie obejzalem... tzn raz wymienilem ten gaznik ale to bylo na takiej zaszadzie jak cala reszta napraw w tym samochodzieczyli moj dobry znajomy mechanik patrzyl co tam nie gra po czym dawal wskazowki jak to naprawic i dalej juz radzilem sobie sam |
Autor: | fafal [ 18 paź 2007, 15:52 ] |
Tytuł: | |
Panowie jakby nie było zima tuż tuż i w związku z tym mam pytanie/a. Jak poprawnie hamować w zimę zestawem, wiadomo używanie hamulca górskiego czy retardera odpada. Będzie to moja pierwsza zima gdzie jeżdżę zestawem i chciałbym się jakoś przygotować bynajmniej teraz teoretycznie. |
Autor: | #adamadeusz# [ 18 paź 2007, 16:49 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: wiadomo używanie hamulca górskiego czy retardera odpada.
może mi ktoś wyjaśnić tą kwestie dlaczego nie?Nie jestem kierowcą i nie jestem wtajemniczony, proszę o rozjaśnienie mnie
|
Autor: | Cheester [ 18 paź 2007, 17:18 ] |
Tytuł: | |
A to dlatego ze retarder dziala na kola napedowe. Czyli podczas hamowanie retarderem na sliskiej nawierzchni mozesz zblokowac sobie kola tylnej osi i poslizg gotowy. Co do hamowania w zimie zestawem mimo ze jeszcze nie jezdze mysle ze wystarczy delikatnie operowac hamulcem zasadniczym, wspierac sie biegami i jako najwazniejsze trzymac odleglosc przed poprzedzajacym pojazdem. Jak mowie zle to mnie poprawcie. |
Autor: | Cyryl [ 18 paź 2007, 17:53 ] |
Tytuł: | |
to troszeczkę złe wnioski. koła wpadają w poślizg kiedy są hamowane, czyli unieruchomiane. natomiast hamulcem górskim, lub reatrderem zwalniamy ich prędkość. to jest jak hamowanie biegami. jeżeli chcemy zerwać przyczepnośc wystraczy zaciągnąć ręczny i oś napędowa zostanie zablokowana - pewny poślizg na śliskim. hamując hamulcem zasadniczym zawór rozdziela powietrze w następującej kolejności: 1. naczepa / przyczepa, 2. oś przednia, 3. oś napędowa. jadąc trzeba przewidywać kiedy chcemy stanąć lub zwolnić. najlepiej wytracić stopniowo prędkość wstępnie hamulcem biegami / retarderem / hamulcem górski, a dopiero na kończy do całkowitego zatrzymania hamulcem zasadniczym. to tak teoretycznie, ale sęk w tym, że nie zawsze człowiek przewidzi kiedy go czeka hamowanie i wtedy są kłopoty. więc dobry kierowca przewiduje sytuacje. |
Autor: | Harry_man [ 18 paź 2007, 18:03 ] |
Tytuł: | |
Ja raczej wolałbym nie używać samego retardera na śliskiej nawierzchni. Koła co prawda się nie zablokują, ale jedna hamująca oś (zwłaszcza jeżeli nie jest ostatnia) przy takiej masie może wyprowadzić auto z równowagi. |
Autor: | Cyryl [ 18 paź 2007, 18:33 ] |
Tytuł: | |
retarder ma kilka stopni, więc przyjmując, że na śliskim nie jedzie się 90 km/h, spokojnie można go używać. jadąc 40 - 50 km/h można włączyć reterder na najwyszy stopień i powoli zwalniać przełączając kolejno na niższe stopnie wraz z utratą prędkości. |
Autor: | fafal [ 19 paź 2007, 9:04 ] |
Tytuł: | |
Cyryl, mówisz, że można używać retardera na śliskiej nawierzchni? Zestaw nie zrobi tzw. scyzoryka? |
Autor: | Cyryl [ 19 paź 2007, 10:22 ] |
Tytuł: | |
jeżeli jedziesz 80 - 90 km/h i od razu włączysz najmocniejszy stopień retardera to oczywiście można "złożyć" zestaw, ale jak wspominałem, nikt (tak mi się wydaje) nie jeździ w warunkach zmiowych po śliskim z taką szybkością, a retardery mają nawet do 5 stopni mocy hamowania. |
Autor: | fafal [ 19 paź 2007, 10:43 ] |
Tytuł: | |
Znaczy się przy zjerzdzaniu z nachyleń powiedzmy 8% i powyżej na śliskiej nawierzchni jak najbardziej hamowanie retarderem i hamulcem górskim jest dozwolone. 5 stopni retardera jest chociażby w Scanii i bodajże w DAF XF105. |
Autor: | Cyryl [ 19 paź 2007, 11:48 ] |
Tytuł: | |
tak, ale umiejętne. w niektórych pojazdach są takie dźwignie hamulców jak hamulca ręcznego na samą przyczepę / naczepę. w czasie jazdy po śliskim jest to dość dobre, bo podczas złamania zestawu zaciągając ręczny w naczepie siła ciągnąca do tyłu wyprostuje zestaw, pod warunkiem że zdążymy zareagować. nie stosować na suchym - spalimy gumy. |
Autor: | fafal [ 19 paź 2007, 12:07 ] |
Tytuł: | |
Ok to już coś wiemy, może jeszcze jakieś wskazówki co do jazdy w zimę po Norwegii i Szwecji? |
Autor: | fafciuk [ 08 wrz 2010, 23:26 ] |
Tytuł: | Re: Jak poprawnie hamowac? |
Koledzy ile powinny wytrzymac klocki hamulcowe w schwarzmullerce osie saf? jazda dziennie 400-500 km z tego 60 % po trasie. czekam na odp |
Autor: | kraz [ 09 wrz 2010, 10:01 ] |
Tytuł: | Re: Jak poprawnie hamowac? |
To właśnie zależy od tego czy ciągnik ma retarder i hamulec górski czy nie. |
Strona 4 z 4 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |