Offline
Użytkownik
Rejestracja: 02 maja 2007, 17:24
Posty: 4
Lokalizacja: Bytom
Dane techniczne silnika wysokoprężnego 4CT107/A9
− Czterosuwowy, turbodoładowany z wtryskiem bezpośrednim, bez chłodzenia powietrza doładowującego,
− Liczba i układ cylindrów: 4 pionowy,
− Średnica cylindra: 107,19 mm,
− Skok tłoka: 120,65 mm,
− Objętość skokowa: 4360 mm3,
− Stopień sprężania: 16,5
− Założona przez producenta moc znamionowa brutto, bez wentylatora: 100 kW,
− Znamionowa prędkość obrotowa: 2400 obr/min
− Minimalna prędkość obrotowa na biegu jałowym: 650 obr/min
− Maksymalna prędkość obrotowa: 2860 obr/min
− Maksymalny moment obrotowy (założony przez producenta): 400Nm, przy prędkości obrotowej 1600 obr/min
− Jednostkowe zużycie paliwa (minimalne na charakterystyce zewnętrznej, po dotarciu całkowitym, założone przez producenta: 215 g/kWh
− Założone zużycie paliwa po dotarciu eksploatacyjnym (150h): 60g/h
− Kierunek obrotów silnika: lewy, patrząc od strony koła zamachowego,
− Rozruch silnika: elektryczny, wspomagany świecą płomieniową,
− Odbiór mocy: z koła zamachowego, za pośrednictwem sprzęgła 14"
− Rodzaj smarowania: mieszane, pod ciśnieniem i rozbryzgowo,
− Zakładanie ciśnienie oleju w rozgrzanym silniku przy minimalnej prędkości obrotowej na biegu jałowym: 0,10 MPa
− Ciśnienie oleju w rozgrzanym silniku przy obrotach 1000 obr/min i wyższych: 0,38 0,45 MPa
− Maksymalna temperatura oleju: 110 °C, krótkotrwale 120 °C
− Ilość oleju w silniku: 10,5 litra przy stanie "max", 7,5 litra przy stanie "min"
− Maksymalne temperatury cieczy chłodzącej: 75 °C - 85 °C, krótkotrwale 95 °C [16,5dm3]
− Ustawienie fazy rozrządu: początek otwarcia zaworu ssącego: 10°±4° przed GMP koniec zamknięcia zaworu ssącego: 50° ± 4° po DMP początek otwarcia zaworu wydechowego: 46° ± 4° przed DMP koniec zamknięcia zaworu wydechowego: 14° ± 4° po GMP
− Wartość luzu zaworowego dla zaworów ssących i wydechowych na zimnym silniku
− Kolejność wtrysku: 1 - 3 - 4 – 2
− Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza: 27 MPa
− Kąt początku tłoczenia: 5°
− Masa suchego silnika: 465 kg
− Pompa wtryskowa: rzędowa PP4M101T1 i (Motorpal - Czechy) z nadciśnieniowym korektorem dymienia LDA
− Instalacja elektryczna 24V, minus na masie
− Rozrusznik R10a
− Alternator: 443.113.516.902 (Magneton - Czechy)
− Świeca płomieniowa: Beru A101.233.483 24V
− Zawór elektromagnetyczny świecy płomieniowej: ZP-24
− Sprężarka powietrza: 601.24.921
− Pompa hydrauliczna: PZK2D-7BK
− Turbosprężarka (oryginalnie): B65-1 z zaworem upustowym, zamontowana na
kolektorze wydechowym
− Pompa wody: PWO 142 BK 1
− Tuleje cylindrowe: suche, wymienne,
− Głowica: z wysokogatunkowego żeliwa, wspólna dla wszystkich cylindrów,
− Wał korbowy: odkuty ze stali stopowej, ulepszany cieplnie, osadzony w pięciu łożyskach, azotowany po obróbce mechanicznej,
− Tłoki: ze specjalnego stopu aluminiowego, z wkładką z żeliwa, w miejscu pierwszego pierścienia uszczelniającego, posiadają komorę spalania. RZ 5320,
− Układ smarowania składa się z zębatej pompy oleju napędzanej od wału rozrządu, kosza ssącego stanowiącego jednocześnie wstępny filtr oleju, chłodnicy oleju z właściwego pełnoprzeplywowego filtra oleju, zaworu przelewowego umieszczonego w dolnej części kadłuba oraz głównej magistrali olejowej. Z niej smarowany jest pod ciśnieniem wał korbowy, wałek rozrządu, wspornik osi dźwigienek. Pozostałe elementy wewnątrz silnika smarowane są mgłą olejową. Oddzielnymi przewodami doprowadzany jest olej smarujący wałek turbosprężarki, pompy wtryskowej oraz sprężarki powietrza. Ponadto w silniku znajduje się dodatkowa magistrala olejowa z której chłodzone są denka tłoków metodą natryskową,
− Układ zasilania składa się z pompy wtryskowej rzędowej z wielozakresowym regulatorem obrotów. Ponadto pompa wyposażona jest w nadciśnieniowy korektor dymienia LDA i siłownik elektromagnetyczny włączania dawki rozruchowej 24V a także niezależne urządzenie STOP z siłownikiem elektromagnetycznym 24V. Pompa napędzana jest od wału korbowego za pośrednictwem kół zębatych.