wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
[Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=20153 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | Maderfaker [ 04 maja 2009, 20:35 ] |
Tytuł: | [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Zaobserwowalem pewne zjawisko: Podczas jazdy zladowanym zestawem, podczas rozpedzania obserwuje komputer pokazujaby m. in chwilowe zuzycie paliwa. Na np 4 biegu przy wcisnietym gazie do oporu, 1000 obrotow, samochod sie powoli zaczyna zbierac, chwilowe zuzycie paliwa to powiedzmy 200l/100km. W miare wzrostu obrotow chwilowe spalanie powinna rosnac lub conajmniej utrzymywac sie na tym samym poziomie. Otoz nie, spada aby przy 1600 obr/min osiagnac poziom 170l/100km. Z tego wynikalo by ze wzniesienia oplaca sie pokonywac przy obrotach 1600. Ktos moze to potwierdzic lub wskazac blad w moim mysleniu? Do tej pory bylem przekonany ze wysokie obraty = wysokie spalanie. Z danych z kompa wynika ze odwrotnie. |
Autor: | glaca [ 04 maja 2009, 20:53 ] |
Tytuł: | Re: Technika jazdy ekonomicznej. |
Ponieważ co innego ruszyc 40t. z miejsca a co innego rozpędzac w ruchu trudno mi powiedziec przy jakich obrotach masz max. moment i jaki to silnik ale jeśli możesz to w tych samych warunkach daj mu o bieg wyżej może przyjmie i spalanie jeszcze spadnie.Ja gdy pierwszy raz dostałem autko z komputerem testowałem takie sytuacje i muszę ci powiedziec że się dochodzi do zaskakujących wniosków.Np. proponowałbym ruszyc z trójki iwyjśc na 5 potem wyżej. |
Autor: | Maderfaker [ 04 maja 2009, 20:58 ] |
Tytuł: | Re: Technika jazdy ekonomicznej. |
Jak jezdzic ekonomicznie to ja raczej wiem, zmiana biegow o cale, przetaczanie sie przez szczyty, rozpedzanie z pedalem do podlogi, pozne redukcje, korzystanie z sily kinetycznej rozpedzonego zelaza itd. Pytanie dotyczy opisanego paradoksu, wyzsze obroty - nizsze spalanie chwilowe przy zalaczonym tym samym biegu i pedale w podlodze. |
Autor: | Maderfaker [ 04 maja 2009, 21:03 ] |
Tytuł: | Re: Technika jazdy ekonomicznej. |
Cytuj: Np. proponowałbym ruszyc z trójki iwyjśc na 5 potem wyżej.
Przy skrzyni 6 biegowej ruszanie 3 zaladowanym zestawem powoduje palenie okladziny sprzegla. A zeby wrzuc potem 5 to trzeba by pod jakies 2300 rozkrecic silnik. Dyskutowal bym czy to ekonomiczne.Omijac biegi owszem trzeba, ale korzystajac z rozsadnych obrotow tj wg mnie do jakichs 1700. |
Autor: | glaca [ 04 maja 2009, 21:10 ] |
Tytuł: | Re: Technika jazdy ekonomicznej. |
Oczywiście myślałem o małej trójce, myślałem że masz bogadszą skrzynkę |
Autor: | glaca [ 04 maja 2009, 21:11 ] |
Tytuł: | Re: Technika jazdy ekonomicznej. |
Zauważ że masz nowoczesny i to że sobie wciśniesz pedał w asfalt to ci nic nie da ponieważ komputer odczytując twoje intencje daje max. możliwą do spalenia dawkę aby osiągnąc max. moc.Większa dawka obniżyła by moc silnika powodując niepełne spalanie paliwa a jego większa ilośc w cylindrze zabrała by miejsce powietrzu czyli większe spalanie przy spadku mocy.I po to mamy naszą kochaną elektronikę, jak chcesz coś spieprzyc to ona ci nie pozwoli ona to zrobi za ciebie. |
Autor: | Albertos [ 04 maja 2009, 21:36 ] |
Tytuł: | Re: Technika jazdy ekonomicznej. |
Cytuj: Np. proponowałbym ruszyc z trójki iwyjśc na 5 potem wyżej.
Ja proponowałbym takich zabiegów nie uskuteczniać. W obojętnie w jakiej skrzyni rusza się z jedynki (przynajmniej się powinno) ostatnio się o tym przekonaliśmy wydając pieniądze na efekty ruszania z wyższego biegu jak 1. Tyle ze strony "posiadacza" małej firmy
|
Autor: | Cycu [ 04 maja 2009, 23:13 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Najlepiej ruszac z wysokiej skrzyni z 6 jak czytam nie których wypowiedzi to mi sie nie dobrze robie ale co tam jak nie swoje to szef pózniej zrobi !! |
Autor: | Maderfaker [ 05 maja 2009, 19:48 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Podnosze temat, bo cos nie ma madrych w tym temacie. W kazdym razie chwilowo. |
Autor: | Maderfaker [ 07 maja 2009, 18:59 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Podnosze temat. |
Autor: | greg.gliwice [ 07 maja 2009, 21:03 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
koledzy powiem Wam na ten temat na przykładzie Renault Master. bieg 6 nawet jak wcisnę gaz w podłogę spalanie na kompie 15,7 niezależnie od obrotów silnika. Nawet jak będziesz miał 4,5 tys. obrotów, spalanie 15,7. Bieg 5 19,6. bieg 4 koło 20. Komp dawkuje paliwko tak żeby za dużo nie było. Na każdym biegu jest maksymalna dawka, której nie przekroczycie. Ruszam z 2, potem 4 przy 2500 obr. kręce go znów do 2500 i 6. |
Autor: | kselu1 [ 07 maja 2009, 23:16 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Cytuj: Na np 4 biegu przy wcisnietym gazie do oporu, 1000 obrotow, samochod sie powoli zaczyna zbierac, chwilowe zuzycie paliwa to powiedzmy 200l/100km. W miare wzrostu obrotow chwilowe spalanie powinna rosnac lub conajmniej utrzymywac sie na tym samym poziomie. Otoz nie, spada aby przy 1600 obr/min osiagnac poziom 170l/100km.
sprawdz na prostej - to po pierwszeZ tego wynikalo by ze wzniesienia oplaca sie pokonywac przy obrotach 1600. nie napisałeś czy przy 1600 rpm miałeś tez noge w podłodze? czy moze odpusciłes troche? (to zmienia postac rzeczy) na poczatku silnik potrzebuje wiecej bo rozpedzasz auto, potem potrzebuje tylko na utrzymanie predkosci |
Autor: | Roszo13 [ 08 maja 2009, 13:10 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Cytuj: na poczatku silnik potrzebuje wiecej bo rozpedzasz auto, potem potrzebuje tylko na utrzymanie predkosci
Zawsze jest tak, że potrzeba większej energii na rozpędzenie pojazdu niż na utrzymanie go w ruchu
|
Autor: | Cyryl [ 08 maja 2009, 13:52 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
niestety nigdy nie jeździłem z włączoną na komputerze funkcją zużycia chwilowego, bo dekoncetrowałoby to uczących się. do odczytu danych używamy własnego przyrządu jaki można podpiąć do dowolnego pojazdu ciężarowego. w swoich szkoleniach opieramy się na wykresach właściwości silników: mocy, momentu i zużycia paliwa. we wszystkich silnikach wygląda to podobnie: moc wzrasta dość stromo do 1200 rpm potem jest płaskie, moment po osiągnięciu 1250 rpm spada, a zużycie paliwa idzie wraz z obrotami w górę, aby przy 1800 osiągnąć dwukrotną wartość zużycia przy 1000 rpm. te wszystkie teoretyczne dane potwierdza praktyka. jadąc pod górę z prędkością obrotową 1200 (jeżeli wystarczy mocy) zużycie paliwa będzie mniejsze niż z wyższą prędkością obrotową na niższym biegu. |
Autor: | igoR84 [ 08 maja 2009, 17:24 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Cytuj: Zaobserwowalem pewne zjawisko:
W szkole mialem rózne przedmioty zwiazane z budowa, naprawa pojazdu, byl tez taki przedmiot jak mechanika techniczna. Podczas jazdy zladowanym zestawem, podczas rozpedzania obserwuje komputer pokazujaby m. in chwilowe zuzycie paliwa. Na np 4 biegu przy wcisnietym gazie do oporu, 1000 obrotow, samochod sie powoli zaczyna zbierac, chwilowe zuzycie paliwa to powiedzmy 200l/100km. W miare wzrostu obrotow chwilowe spalanie powinna rosnac lub conajmniej utrzymywac sie na tym samym poziomie. Otoz nie, spada aby przy 1600 obr/min osiagnac poziom 170l/100km. Z tego wynikalo by ze wzniesienia oplaca sie pokonywac przy obrotach 1600. Kolego zeby Ci wytlumaczyc dlaczego tak jest, to wez rower z przerzutkami, na przodzie najwieksza na tyle najmniejsza zebatka. Aby ruszyc to przy malych obrotach potrzebujesz duzo sily, jak sie juz rozpedzisz to przy minimalnym wkladzie sily miesni bedziesz mial odpowiednia predkosc obrotowa, czyli odpowiednio ruszajac zestawem nie ma duzych obrotow ale silnik potrzebuje duzo paliwa zeby wytworzyc odpowiednia sile do rozpedzenia tej masy, nawet ze wzrotem obrotow, rozpedzony zestaw bedzie mniej palil, najwiecej energi a zarazem paliwa idzie na rozpedzanie. Tak samo jest po gore, idac z tokiem rowera i zestawu, jadac pod gorke to na malej przerzutce latwiej wjedziesz pod gorke z racji wiekszej predkosci obrotowej(czytaj mocy), ale bardziej sie zmeczysz-spalisz paliwa. |
Autor: | Maderfaker [ 08 maja 2009, 20:56 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Cytuj: jadąc pod górę z prędkością obrotową 1200 (jeżeli wystarczy mocy) zużycie paliwa będzie mniejsze niż z wyższą prędkością obrotową na niższym biegu.
Zgadzam sie z tym co piszesz.Ale opisana sytuacja ma miejsce przy jezdzie na tym samym biegu. Ma ktos na yo jakies wytlumaczenie? |
Autor: | Roszo13 [ 08 maja 2009, 21:59 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Cytuj: Cytuj: jadąc pod górę z prędkością obrotową 1200 (jeżeli wystarczy mocy) zużycie paliwa będzie mniejsze niż z wyższą prędkością obrotową na niższym biegu.
Zgadzam sie z tym co piszesz.Ale opisana sytuacja ma miejsce przy jezdzie na tym samym biegu. Ma ktos na yo jakies wytlumaczenie? |
Autor: | slimmm_ns [ 09 maja 2009, 0:06 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
szczerze nie wyobrażam sobie pokonywania gór żeby „dusic” silnik 1200 obr. [samochod volvo 380 skrzynia 6 biegów + połówki max Obr 2000 ] Ja podjeżdżając pod górę gdy che zmienic o cały bieg robie to jak obroty spadna do 1200 a o pół gdy mam 1350 -1400 wydaje mi się ze robie to dobrze starma się utrzymywać obroty Około 1600 czyli koniec zielonego pola nie wyobrażam sobie jazdy na 1200 obrotów pod górę z ładunkiem … po prostu całość drży i „stuka” w skrzyni. zapewne wiekoszosc z was ma tu obroty do 2500 skoro 1200 to jest w sam raz pod góre... |
Autor: | igoR84 [ 09 maja 2009, 8:33 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
Jak jezdzilem Actrosem 350KM to przedemna byl kierowca ktory pod gorke wchodzil na 1100-1300 obrotow, efekt byl taki ze gdy trafila sie trasa na wlochy to uszczelka pod glowica poszla-z racji duszenia auta na niskich obrotach. Wlasciwe obroty to od min 1600 do max1900 i przy takich obrotach sie wchodzi, chodzi o to aby jechac na max mocy. Mi gdyby spadly wtedy obroty np do 1200 to juz bym chyba sie zatrzymal , minimalne obroty przy redukcji nizej to bylo gdzies 1500, i wtedy mozna bylo polowke nizej dac, gdyb obroty spadaly nizej to zaczynalo sie wachlowanie. A spalanie zawsze mialem w okolicy 30l. Zielone pole nie ma nic do jazdy pod gore, przy tym trzeba wykorzystywac max moc, a ta w wiekszosci jest przy obrotach ok 1900. |
Autor: | Cyryl [ 09 maja 2009, 11:57 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Technika jazdy ekonomicznej |
może zostalem źle zrozumiany: od oceny kierowcy zależy na jakim biegu wjeżdża pod górę. nie napisałem że ma wjeżdżać na najwyższym biegu na 1200 rpm doprowadzając do zatrzymania pojazdu. ale jeżeli ma możliwość podjeżdżać powiedzmy na 6 biegu 1200 rpm nie tracąc prędkości, a nawet mając niewielką możliwość przyspieszenia, to nie ma sensu wjeżdżać na tym samym biegu na 1600-1900rpm. jeżeli zmienia się pochyłość kierowca musi odpowiednio wcześniej to ocenić i właściwie zareagować. jeżeli nie potrafi tego zrobić musi wjeżdżać na wysokich obrotach, aby gdy pochyłość zmieni się w stopniu dla kierowcy niezauważalnym silnik mu nie "zdechł". |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |