Cytuj:
czyli doba dla kierowcy trwa nie 24h tylko 21,5 bądź 22,5 godziny? (9h lub 10h jazdy + przerwa 1,5h + 11h odpoczynku)?
nic bardziej mylnego.
czas pracy to nie tylko jazda, ale załadunek i wyładunek (na selektorze kwadrat przekreślony), oraz naprawa np. wymiana koła (na selektorze skrzyzowane młoteczki).
więc według przepisów od rozpoczęcia pierwszej jazdy do ostatniej nie powinno upłynąć więcej niż 13h, jednak do 15-16h nikt ani ITD, ani BAG nie zrobi człowiekowi krzywdy. dodatkowo BAG i ITD przymyka oko na czas załadunku/rozładunku. jeżeli w danym dniu kierowca się ładował, a jedzie standartowym zestawem wioząc np. płytę gipsowo-kartonową, to każdy kontrolujący zdaje sobie sprawę, że załadunke nie trwał 15 min, tylko minimum 1,5h jednak nigdy nie spotkałem się w całej swojej karierze, aby kontrolujący jakiegokolwiek kraju upomniał się o zmianę typu pracy selektorem w tachografie.
o upomnieniach ustnych podczas wymiany koła słyszałem, jednak nie spotkałem nikogo aby twierdził, że został za takie coś ukarany.