Witam, zacznijmy od układu EGR.
EGR ma za zadanie wprowadzić część spalin do układu dolotowego, dzięki wprowadzeniu do cylindra mieszanki uboższej w tlen, zmniejsza się emisję tlenków azotu itd. W układzie dolotowym silnika, gdzie umieszczony jest zawór EGR w skutek doprowadzenia tam też układu odpowietrzenia skrzyni korbowej silnika (odmy) powstaje mgiełka olejowa, a w następstwie nagar, który w niektórych przypadkach potrafi całkowicie zablokować zawór recyrkulacji spalin.
Podczas eksploatacji pojazdu z uszkodzonym/zablokowanym zaworem EGRu można zaobserwować utratę dawnej mocy silnika lub dymienie z układu wydechowego. Nie kiedy pomaga samo przeczyszczenie zaworu lub w większości mi znanych przypadków jego zaślepienie.
Myślę, iż trochę rozjaśniłem sprawę dotyczącą EGRu - nie jest to tłumaczenie godne eksperta więc mogły się do niego wkraść drobne błędy za co przepraszam.
Układu SCR nie znam dosyć dobrze - myślę, że są na tym forum osoby, które wiedzą znacznie więcej na ten temat ode mnie dlatego niech one Ci o nim napiszą.
Pozdrawiam !