Cytuj:
Cytuj:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
§ 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
10) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, a w przypadku
kół bliźniaczych – nie mniejszej niż odległość między zewnętrznymi krawędziami opon
Tylko tyle z ogólnych wymagań bo dalej w rozporządzeniu są szczegółowo opisane wymagania ale dla samochodów osobowych i motocykli. Czyli jeżeli dobrze rozumiem to błotnik wystarczy, że jest i nikt nie wymaga opasania na górze. Wystarczy nie przyjmować mandatu i sprawa w sądzie wygrana.
Nadkole jest elementem błotnika i sprawa przegrana.
Gdzie w rozporządzeniu jest definicja błotnika? Jest tylko informacja o jego szerokości. Nie ma ani słowa o nadkolu czyli można robić co się chce..
Znalazłem jednak rozporządzenie unijne (
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 028:PL:PDF ) dotyczące wymagań technicznych dla pojazdów a w szczególności błotników jako elementów bezpieczeństwa. Piszą tam że, że błotnik służy do przechwytywania wody wyrzucanej w górę i musi pokrywać przestrzeń bezpośrednio nad oponą. Czyli nadkole musi być. Jest tam też zapis, że w przypadku ciągników typu lowdeck producent może zaprojektować odłączane nadkola i można bez nich jeździć jeżeli się jedzie z naczepą. Podłoga naczepy spełnia wtedy rolę nadkoli. Jednak w przypadku jazdy bez naczepy nadkole musi zostać założone.
Prawo wspólnotowe ponad prawem polskim?